HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ultimate High-End: FM Acoustics
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/10 :  16:56:49  Show Profile Send markku a Private Message
Bambadoos post om nya Wadia fick mig att surfa till bildens källa, japanska återförsäljaren Axiss's sajt. Där hittade jag något mycket exklusivt, något endast få av er har någonsin hört om:

sveitsiska FM Acoustics


Endast en gång har jag sett en heller anonym annons i en tysk hifitidning. Men jag har fortfarande hemma franska tidningen 'Haute Fidelite' som jag köpte i Stockholm i -98 (pga test av Dynaudio Contour 1.3 - även jag inte kan franska). Dom testade FM Acoustics för- och effektsteg i samma nummer.

FM Acoustics har eksisterat i 30 år och har på produktpaletten proaudiokomponenter, som studioer, radiostationer och en hel del kända artister använder. Firmas motto lyder "The best for those who require the best". Punktum.

www.fmacoustics.com

Här ser ni kraftigaste sluttsteg, FM 811 (2x440W):



Pris hos Axiss 9.600.000 JPY (inga kommafel här)
jämförelsesvis kostar Krell 450 Mcx 3.600.000 JPY
billigaste FM Acoustics stereosluttsteg (2x115W) kostar 3.850.000 JPY

Här har vi försteget FM 266:



Pris hos Axiss 5.390.000 JPY (inga kommafel här heller)
jämförelsesvis kostar Krell KCT 1.650.000 JPY
billigaste FM Acoustics försteg kostar 880.000 JPY



Med tanke på "Krel från USA" debatt ville jag nämna, att FM Acoustics har "Net Price Policy". Jag saxar:
quote:

FM ACOUSTICS employs a NET price policy whereby artificially inflated prices and corresponding excessive discounts - rather common in the audio market - are avoided. FM ACOUSTICS' prices are NET exclusive of any applicable local taxes such as V.A.T., luxury, excise and similar taxes and apply when products are collected and if paid for in advance. Additional charges may be incurred for different payment methods and other services such as delivery, insurance, installation, etc.

This NET price policy guarantees that all customers worldwide receive fair treatment and that, with the exception of local taxes, purchase conditions are identical. It is for the benefit of all who invest in an FM ACOUSTICS' as in this way products are honestly priced and the resale value remains most advantageous.



Ni kan vara säkra på, vart jag ville investera mina LOTTO-miljoner. Innan dess kanhända någon av er slår till?

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/10/10 17:31:01

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/10 :  17:21:38  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Läste om dom där i någon Svensk tidning för många år sen. Tror att dom på den tiden hade en policy om att dom inte sålde till vem som helst. Du fick fylla i ett forumlär och svara på frågor, sen kunde som säga, nej vi vill inte ha dig som kund. Undrar om dom har det kvar?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/10/10 :  17:26:39  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jösses

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/10 :  17:29:29  Show Profile Send markku a Private Message
Får mig att tänka på (även sveitsiska) Goldmunds policy: icke vilken som helst hifitidning får testa deras produkter. Sådant läste jag iaf nånstans. Urmakarnas hemland är ett klockrent samhälle, skulle man kunna säja

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/10 :  17:29:43  Show Profile Send Cyber a Private Message
Wow.......hifi kommer att göra mig fattig...
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/10/10 :  17:36:54  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Mina tankar gick också till Goldmund och sedan till spectral som ställer gigantiska krav på distributörer och återförsäljare.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/10 :  17:40:43  Show Profile Send markku a Private Message
Hifi+ testade Spectrals DMC-12 och DMA-100S i nummer 4. Där läste jag, det skulle vara endast 25 återförsäljare i USA...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/10/10 :  17:46:02  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
bygger inte goldmund och fm acoustics på samma kretsar. job4?
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/10 :  18:12:18  Show Profile Send markku a Private Message
Så här ser ut FM Acoustics proaudio effektsteg FM 801, som hundreder av studioer rundt i världen lär använda:



FM Acoustic nämner Sveriges Radio som referenskund. Är det någon, som har kontakter dit och kunde kolla, vilket FM Acoustics produkt SR skulle använda? Min vill gissning är, troligen RIAA-steg...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/10/10 :  19:21:46  Show Profile Send Bland a Private Message
Markku. Inte tror jag att SR har råd med ett sådant RIIA. Eller har jag fel?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/10 :  19:30:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
"Claes_Ireland", företaget inger respekt.

Japanskt, vi säljer till vem som helst, hur som helst, när som helst.

Schweiziskt, vi säljer om vi anser att du fyller våra krav..........

Bravo
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/10/10 :  19:53:38  Show Profile Send redestad a Private Message
Ascoolt ju, varför acceptera vilken tomte som helst som kund!? ;-)
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/10/10 :  20:50:55  Show Profile Send svejk a Private Message
Läste också om FM. Skall man handla får man fylla i vad man har för kringutrustning, hur rummet ser ut, musikaliska preferenser. Sedan ett godkännande. Förskotts betalning på hälften. Vid levererans följer en tekniker som instalerar, han skall bo på 5 stjärnigt hotell. Detta gällde högtalare försteg och monoblock. Kostnad då för 6-8 år sedan ca 2 mille.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/10/10 :  20:52:57  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Haha, vilket trams. Kan bara önska att ett företag med den policyn illa kvickt går i graven!

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000