HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad är det för fel på mitt "nya" NAD 216?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/10/10 :  14:58:07  Show Profile Send DanneS a Private Message
Hej på er.

Då var det äntligen dags för provspelning av XLS-sub (ja ja jag vet, ni har läst om det förut 100 ggr).

Jag har införskaffat ett beggat NAD 216 som "kraftförsörjning", men till min bestörtning så fungerar det inte tillfredställande när jag bryggkopplar.

Problemet är att det emellanåt "skrapar" betänkligt från högtalaren. Jag har inte kunnat isolera några omständigheter när detta inträffar, det enda jag är "säker" på är att det endast inträffar vid bryggkoppling ej då jag bara använder ena kanalen åt gången. NAD kör ju med sin "Soft Clipping"-krets på denna stärkare men det spelar ingen roll om den är av eller på.

NAD 216 - http://207.228.230.217/info/NAD_216THX.pdf

Några förslag???

/Daniel

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2003/10/10 :  16:36:06  Show Profile Send LJN a Private Message
Ja, det kan vara "standardsjukan"? Oxiderade kontakter i reläet för högtalarutgångarna?


/Lennart
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/10/11 :  02:53:39  Show Profile Send PelleW a Private Message
Jag har drivit två stycken 12":s XLS-basara kopplade parallellt med ett NAD 216 som varit bryggkopplat. Nad:en fick jobba, men aldrig att den "skrapade" vid höga volymer.

Försök leta fram ett kopplingsschema till den så är det lättare att felsöka. Låter som nåt i själva "bryggkopplingselektroniken" skulle kunna fela.
Jagf TROR (rätta mig om jag har fel, vill veta själv :) att NAD kör med en op-förstärkare som inverterande förstärkare för att fasvända den ena kanalen vid bryggkoppling, kanske nåt i den felar. Om du har möjlighet, mät om op-förstärkaren som sitter vid rca-ingångarna har rätt matningsspänning (runt +-15V).

-Pelle
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/10/11 :  11:58:45  Show Profile Send DanneS a Private Message
"LJN" - Möjlig åtgärd?
"PelleW" - Den skrapar oberoende av vilken volym jag använder. Har sökt efter kopplingsschema men utan resultat. Något förslag var man leta?

/Daneil
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/10/11 :  14:41:04  Show Profile Send Amazon a Private Message
Du kan ju ringa till hifiklubbens kundservice 031-335 10 10 och i västa fall skicka in steget till dem.
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2003/10/11 :  15:06:30  Show Profile Send LJN a Private Message
Högtalarreläet finner du ganska enkelt. Har en svart plastkåpa
som går att bryta upp genom att "bända" ut sidorna. Kåpan kan gå sönder något, med lite lim så får du dit den igen.

Reläkontakterna putsas av med en mycket fin smärgelduk, tvätta rent med thinner/t-sprit och blås rent. Detta botade ett av mina slutsteg, men det bästa är förstås att byta reläet!

Lycka till!

/Lennart

Edited by - LJN on 2003/10/12 09:48:16
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:19:22  Show Profile Send MaxMartin a Private Message


Mellan konding-paketet och högt.terminalerna sitter det en liten svart låda som det står "DEC" på. Det är relät. Märk väl att bilden ovan är en 214 och inte 216.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/10/11 :  23:34:12  Show Profile Send Parasite a Private Message
också haft problem med reläerna , tro på det feletdock va det på Nad 302

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000