HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 estetisk moddning av golvare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/10/10 :  14:39:03  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tänkte göra ett par äldre, tråkig att titta på, golvhögtalare snygga igen.
Det är sluten låda.

Jag har tänkt en av två varianter.

1. limma fast smala trästavar (c:a 1x1cm). sätte dem "omlott" från toppen och utmed sidorna. Slipa länge och noga. Sedan vaxa dem.

2. Limma fast aluminium plattor på sidorna (med fejkade svarta insex skruvar längs med sidorna). Front, top och baksida i högblank svart lack. Nått kaxigt galler i alu. (som man plockar bort vid seriös lyssning såklart)

Givetvis fullständigt olika stil och jag har inte bestämmt mig ännu.

MEN till frågan:

Kan denna "påbyggnad" inverka på ljudet? Så länge allt sitter på plats och inget kan vibrera kan väl inte detta ha någon betydelse?

Artphotography

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/10 :  17:21:45  Show Profile Send lasselite a Private Message
Det kommer att påverka ljudet. Om allt sitter fast ordentligt får du ett styvare kabinett. Om det är bra eller dåligt beror på hur högtalaren är konstruerad. Din ide med trästavar låter som den som har bäst möjlighet att påverka ljudet possitivt eller inte alls.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/10/10 :  20:26:52  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
OK. Lådan är väldigt stabil redan nu, en matrix uppbyggd B&W, väger runt 33kg. Sluten låda.
Kan man säga att: om allt sitter fast kan det bara bli bättre? eller kan det likaväl bli, typ: ojdå, nu låter det inte bra längre......

Artphotography
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/10 :  21:22:15  Show Profile Send lasselite a Private Message
Då kommer iaf den extra stabiliteten inte att försämra ljudet. Däremot kan ljudet förändras, förmodligen till det sämre, om du förändrar baffelns utseende.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/10/10 :  21:34:44  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
jag kommer att chansa, har försökt att sälja dem ganska billigt men ingen vill ha dem så därför känns det som att jag kan experimentera lite istället...

Artphotography
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/10/11 :  02:38:43  Show Profile Send PelleW a Private Message
Bredare baffel kommer att öka baffelstödet vilket leder till att filtret antagligen måste göras om. Trästavar är inte heller alltid önskvärt, eftersom de ofta är så hårda så har de rätt hög resonansfrekvens vilket inte alltid är det man strävar efter. Är de dock limmade mot ett annat material kommer det att bli annorlunda (använd sökfunktionen, det finns massor om det). Aluminium kan jag också tänka mig kan ge upphov till vissa resonansfenomen.

För att svara lite kort på det du frågar: JA! det kommer att låta annorlunda! Till det bättre eller sämre är väl upp till dig att bestämma.

-Pelle
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:45:40  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag kanske tänker om, ifall flera tror att det kommer låta annorlunda, kan ju bli helt fel då. Högtalarna låter väldigt bra så det vore synd att försämra dem.

Alltså, hur renoverar jag alternativt fräschar upp fanér? De är repiga och fula, 2-3 jack som måste fyllas i med något. Jag vill få fin finish på dem. har någon tips? Jag gör dem gärna mörkare än idag (nu är de valnöt) ifall det är enklare att dölja gamla märken.

Artphotography
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/13 :  00:18:14  Show Profile Send Uniper a Private Message
Du kan ju slipa ner och lägga på ett nytt faner utanpå. Det är inte särskilt svårt och kan bli riktigt snyggt. Är lådorna helt fyrkantiga, eller har dom besvärliga rundningar eller andra fasningar?

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/10/13 :  10:20:47  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
De är helt fyrkantiga, förrutom baksidan som är infasad c:a 1cm. M a o förmodligen så enkel det kan bli att fanera om, MEN det borde klart vara ännu enklare ifall man kan fylla i repor med typ träkit eller trävax eller nått och sedan betsa, olja, vaxa eller nått annat för att få finish. Eller är det faktiskt så att när fanér ser trött och sliten ut är det bästa att helt enkelt fanera om?

Artphotography
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/13 :  18:20:31  Show Profile Send Uniper a Private Message
Min tanke var bara att du skulle kunna få ett riktigt snyggt träslag på dom med nytt faner. Det blir säkert inte lättare än att slipa till det som redan sitter på.
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/10/13 :  21:15:47  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Om du är mentalt förbered på att fanera om lådorna har du ju inte så mycket att förlora på att testa lite slipning och vaxning eller nått annat först. Går det åt he***te så får du fanera om, blir det bra slipper du fanera om.

//Magnus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000