HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Låter bättre på natten...vad skaffa?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/10/10 :  14:17:05  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tjenare. Jag upplever starkt att jag får renare ljud där man hör detaljer mycket bättre sent på kvällen/natten. Detta kan förstås även bero på att allt är tyst runt om då, men även de gånger då jag tycker att det är väldigt tyst runt omkring på dagen så låter det inte riktigt lika bra...

Vad ska jag skaffa för att få lika bra ljud på dagen som på natten?
Måste det till en sådan där strömregenererare för 10-tusentals kronor för detta?

/Simon

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/10/10 :  14:23:49  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Det _kan_ bero på att människan är så beskaffad att vi fortfarande har lite egenskaper kvar i generna från när vi bodde i grottor och på savanner... När dagsljuset försvinner måste man lita på hörseln, så när det mörknar så skärps så sakteliga hörselsinnet... Har själv upplevt detta fenomen många gånger och det som talar mot att en strömregenererare skulle avhjälpa problemet (OBSERVERA: utesluter dock inte att det kan vara skitigt elnät på dan som förstör för dig...) är att jag har funnit att den tid på dygnet då det är roligast att öva klassisk (akustisk, har alltså inget med ström från vägguttag att göra) gitarr är just sent på kvällen/natten...

Vanligen och vänligen
/Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/10/10 :  14:37:17  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Intressant. Jag har visserligen tänt i rummet, men kroppen kanske ändå känner av att det är natt...
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/10/10 :  14:50:01  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Jämför ljuset (ja, jag menar ljuset och inte ljudet) när du sitter i rummet på dagen med kvällen/natten... Såvida du inte lyssnar i ett rum utan fönster kan du lätt avgöra om det är dag eller natt...?

Men jag svarade ju inte på frågan ser jag nu. Jag skulle rekommendera att du skaffar ett jobb där du slipper kvälls-/nattskift och där du ges möjlighet att ta lite sovmorgon ibland, för att kompensera lite av den förlorade sömn som går åt till musiklyssning mellan 22-02...

V och v
/Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/10/10 :  15:22:23  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Tja, visst gör rummet man spelar i mycket för ljudet, bästa tweaket är definitivt att släcka ned!
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/10/10 :  15:31:18  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jojje: Jo, fast grannarna och flickvännen är inte lika pigga på att jag spelar på natten...
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/10/10 :  15:39:10  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
->MT: Så sant!!

->S: näe... det är klart att man kan bli tvungen att ta hänsyn till dom... Men problem är till för att lösas: Skaffa dem arbete som innebär kvälls-/nattskift! Så får du lyssna ifred...

Vov
/G

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/10/10 :  16:07:15  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
detta fenomen att det låter "betydligt" bättre på natten har jag upplevt nästan varje gång jag lyssnar. Allt känns mycket lungare och detaljer osv. känns bättre. vad det beror på vet jag ej, kanske mörkret ute, allt är mycket tystare, antagligen är ej elnätet lika belastat som dagtid mm. Nånting måste det bero på men jag tycker det inte är inbillning, jag upplever det så varje gång.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/10/10 :  16:21:12  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
mangew: Jag håller med.... men man blir ju så trött dagen efter... Men man kan ju inte hjälpa att det blir "bara en skiva/låt till" hela tiden...
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/10/10 :  16:56:01  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Jag upplever också detta.
Torde väl bero på att belastningen och därmed störningarna på elnätet är så mycket mindre på natten än dag/kväll.
Mindre störningar ger ju, som bekant, bättre ljud.

Men, "mysfaktorn" är väl inte heller att förakta.......

//Gonzo//
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/10/10 :  18:01:57  Show Profile Send arcam a Private Message
Jag har också märkt detta många gånger under flera år,
det kanske är att det är mindre störningar från elnätet, mindre buller från trafik och fabriker etc, mindre störningar från mobiltelefonnätet samt att det känns ofta lugnare på kvällen
man är mer avslappnad och lyssnar mer koncentrerat.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/10 :  18:34:01  Show Profile Send pak a Private Message
vissa bra handlare släcker ner belysningen när de demar.
man kanske konsentrerar sig bättre på ljudet då,vad vet jag.
men det låter som sagt bättre på kvällen,ialla fall mysigare att lyssna på musik då.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2003/10/10 :  19:04:21  Show Profile Send Qvist a Private Message
Helt klart bättre på natten, mer avslappnat lugnt och djupare.

uppnår samma effekt med nätfilter, fast inte i lika stor grad.
Antagligen för tex lågfrekvent buller och att man helt enkelt är uppe i varv.
Vill man ha lite mer natt ljud i stereon, köp ett nätfilter.

Mvh
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/10 :  19:35:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Alla är nog inne på rätt spår, tystare om natten gör det lättare att höra detaljer, mindre belastning på elnäten ger mindre skit i kablarna, och vem vet grottmänniskan kanske tittar fram och skärper sina sinnen om natten. Dessutom tror jag att vi blir lite mer avslappnad och trött om kvällarna och därmed lättare mottagliga för musikens påverkan på sinnena.

Bravo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/10 :  20:14:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag hör bättre på dagen än på natten. Är det fel på mig?
Jag antar att det är så att på kvällen är öronen uttröttade av allt "välljud" från gatorna och bussar och all annan oljud som som man utsätts för.
http://www.dbdbdb.nu

gcs
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/10 :  22:51:10  Show Profile Send Poe a Private Message
Är det nån som kan rekommendera nått hyfsat billigt nätfilter som åtminstone delvis löser problem med strömspikar etc. på elnätet??

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/10 :  23:36:12  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Litet oklart vad som är hyfsat billigt. Man kanske får börja med något som löser problemet hyfsat och se var priserna hamnar. Ett PS Audio Ultimate Outlet kostar 6000 (fast priset är anpassat till en dollarkurs närmare 11 kr). Man skall helst ha mer än ett. En stor balanserad transformator som klarar hela anläggningen tror jag går på över 10 tusen. Dessa är dock inte de dyraste lösningarna.
Om man skall ha något billigt hamnar man på ett enkelt filter som tar bort spikar. Detta är förstås bra eftersom det skyddar utrustningen mot skada men det tar inte bort de normala störningarna på nätet.

Viss nytta skulle nog dock en HMS Energia göra. Det
är ett grenuttag som filterar på ingången och även filterar mellan uttagen för apparaterna. Det skyddar därmed komponenterna från att störa varandra. Detta är kanske ett lika stort problem som att strömmen redan är förorenad i vägguttaget. Särskilt digitala komponenter är känsliga för störningar genom att låta sämre men samtidigt duktiga på att i sin tur sända ut störningar på nätet.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/10 :  23:37:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vad kostar detta uttag HMS Energia och var finns det?

Bravo
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/11 :  00:26:40  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Oj, glömde skriva detta. Det kostar ca 250 - 350 euro litet beroende på antal uttag. Är nog det grenuttag som fick bäst omdöme i tyska tidninge Stereo test av grenuttag, i alla fall i så måtto och det också kom med i deras efterföljande test av nätfilter. Man skulle kunna säga ett bra grenuttag som också har en viss filtereffekt.
Jag har en PowerPlant men den har bara tre uttag så jag funderar på att skaffa en HMS för att koppla till det ena uttaget. Eller till effektförstärkaren som PowerPlant är för svag för att driva.
Går att köpa litet här och var i Tyskland där det för övrigt finns en hel del andra märken av grenuttag och nätfilter som heller inte hittat sin väg hit. Billigast är nog att köpa ett nytt på eBay från en firma, ännu billigare förstås om man hittar ett begagnat.


Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/11 :  00:47:08  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Kan det inte också vara så att när men spelar skivor i en cdspelare på dagen är det mer ljus i rummet som kanske slinker sig in i cdspelaren och stör lasern. Men på kvällen kanske det är lite mer nedsläckt och inte lika mycket dagsljus som tränger in heller.
bara en tanke som slog mig...

En hel del dyrare konstruktioner prioriterar verkligen att det är helt mörkt innanför transporten så att inget ljus utifrån tränger sig in och påverkar lasern när den läser av information från skivan.
Men i billigare konstruktioner har man antagligen inte lagt lika stor priorietet på det och det kanske påverkar.
Fast om det spelar roll i detta sammanhang vet jag inte, men som sagt, en det var en sak jag bara kom att tänka på för det är ofta jag upplever ljudet som bäst på kvällarna. Men det är säkert mycket psykologiskt som spelar in...

mvh,
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/10/11 :  08:18:00  Show Profile Send yak52 a Private Message
Om du vill hitta något som filtrerar bort störningar till ett relativt lågt pris kan du också titta på JPC 2.5, http://jorma.sansobalans.se/

Vissa blir mycket nöjda och positivt förvånade av resultatet och andra märker liten skillnad. I min anläggning blev det en märkbar förbättring.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000