HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skivspelarlock en nödvändighet ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/10 :  10:57:26  Show Profile Send hal a Private Message
Har börjat snegla lite på vinylsvarvar. Har märkt att de för ögat mest attraktiva spelarna inte har ngt lock ? Med tanke på det damm som man får ta bort från sin övriga utrustning borde det inte vara bäst med lock ?
Vad tycker Ni ? Finns det ngn fördel att inte ha lock ?

Hoppas att det här var en lockande frågeställning.

Veckans skiva, här !

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/10/10 :  11:01:47  Show Profile Send CC a Private Message
Spelar man mycket vinyl så e locket ivägen ;-)
Samt så fångar locken la upp resonanser osv... Å de e inte bra!
Men locken hindrar också ölen att rinna ner emellan skivtalrik o plint ;-)
Så de finns både för o nackdelar...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/10 :  11:02:08  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ljudmässigt under avspelning brukar det låta bättre utan lock då det annars bildar ett membran. Ju bättre spelare desto mindre skillnad är min erfarenhet. Dammet undviker du med ett snyggt tygstycke över då du inte använder den.

Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/10 :  11:10:32  Show Profile Send hal a Private Message
Okey, men om man har locket i uppfällt läge under avspelning finns väl inget argument för att inte har lock. Skyddar ju fysiskt spelaren samt hindrar damm att täcka den.
Det finns ju lock som är lite öppna bakåt borde väl hindra membran/resonanseffekt ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/10 :  12:07:34  Show Profile Send nin a Private Message
Hmmm...Vissa spelare är väl byggda så att locket skall vara på när man spelar om jag inte minns fel. Sedan så håller jag med, lock är ett MÅSTE! Gillar man att få smuts och damm på skivorna med försämrad ljud av det så bör man köra utan lock. Vi andra vill ha lock.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/10/10 :  12:22:11  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag tycker inte att lock är en nödvändighet. Det beror iosf. på var man har spelaren. Är det nära köket så risker man fett och då blir den ful men för övrigt så finn det dammtrasor. En spelare utan lock är ett konstverk :-)
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/10/10 :  12:59:19  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
De flesta lite dyrare skivspelare har ju inte ens en möjlighet till lock... Om man inte är hemmasnickare

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/10 :  13:40:00  Show Profile Send hal a Private Message
Instämmer där med dig Bland, de flesta designade skivspelare har ju inget lock.
Skall man steka bacon och har skivspelaren i närheten förstår jag att det är lock som gäller.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/10 :  15:38:47  Show Profile Send Thomas A a Private Message
I mitt fall blir det mindre ljudpåverkan med locket nedfällt!

http://hem.bredband.net/b113928/Dustcover.htm

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/10/10 :  16:11:05  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Funderar på att skaffa mig nåt snyggt tygstycke att ha över svarven då den inte spelar. Det kan ju vara ett alternativ för att slippa damm å ge lite "avtäckningskänsla" varje gång man skall sätta sig ned å njuta
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/10 :  16:43:13  Show Profile Send hal a Private Message
Häftigt Tomas A, det finns ju mätningar på allt
Då är det locket på för dig.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/10 :  19:58:01  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag har inget lock och lider inte av det. Lite damm är väl enda problemet, men jag låter aldrig skivor ligga kvar på tallriken. Och på spelaren spelar det mindre roll. Eftersom jag vant mig att inte ha det, skulle jag nog bara tycka att det var i vägen.

En gång fick jag dock in pollen (väldigt finkornigt) när jag hade öppet balkongdörren på sommaren, och faktiskt hade glömt en skiva på. Det knastrade väldigt innan jag kom på varför, men inget som inte en aningen fuktad dammtrasa kunde ta bort. Skivborsten var chanslös.

Lösa lock verkar jobbigt, om man prompt skall ha det skulle jag välja en modell där locket ingick i designen (och förhoppningsvis inte låter något).

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/10 :  20:36:55  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag har inget lock till min skivspelare, men funderar att sätta dit någon form av skydd för pickuppen, då det har hänt två gånger att "någon" har pillat på min pickupnål och förstört den.



Annars har jag bara en tunn plexiglasskiva som ligger på skivtallriken när jag inte har någon LP på tallriken.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/10/11 00:08:12
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/10/10 :  20:57:22  Show Profile Send Jadde a Private Message
jag skulle aldrig kunna leva utan lock, hatar damm. >95% av tiden står den ändå oanvänd.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/11 :  00:22:55  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag skulle däremot aldrig kunna leva utan skydd för nålen på pickupen. Har inte råd att köpa en ny.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/10/11 :  00:55:38  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag kör utan lock på min och skivorna hinner inte bli dammiga ändå de byts ju rätt friskt.

www.selleri.de
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/11 :  01:21:15  Show Profile Send nin a Private Message
Hmm...så ni har alltid INGET damm som finns i luften? Som fastnar på skivorna när ni spelar dom?
Bra gjort det.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/11 :  08:56:26  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Under tiden jag spelar en skiva hinner inte så mycket damm lägga sig. Inget som påverkar avspelningen i alla fall. Efter några spelningar tar jag fram skivborsten (ja, jag plågar mina skivor med en sådan). Du kanske borde städa?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/10/11 :  11:05:54  Show Profile Send gurin a Private Message
Hustrun har konstruerat ett kartonglock som skyddar mot dam när skivspelaren inte används. Eftersom jag kör med en naken puppa så blir jag lite nervös varje gång jag ser att det är damm i den.

Imponatoreffekten är tämligen stor när beskökar frågar vad som döljer sig under kartongen och jag kan dra bort kartongen och visa den här...

http://www.wilson-benesch.com/circle/circlelarge/circle1.jpg

mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/10/11 :  11:08:36  Show Profile Send gurin a Private Message
Kom just att tänka på att den där bilden inte säger hela sanninen. Det som brukar imponera mest är att spelaren står på en magnetupphängd hylla.

Den svävar ju i luften...

mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/11 :  11:13:26  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag hade länge spelare utan lock och irriterade mig ganska mycket på allt damm som hamnade överallt och var svårt gick att få bort. Nu har jag lock och det är klart bättre. Om det är någon ljudmässig skillnad vet jag inte, bortsett från att rena skivor helt klart låter bättre än dammiga.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/11 :  11:22:40  Show Profile Send hal a Private Message
Så läcker Gurin!!!
Synd bara att ha den under en kartong.
Skulle man inte kunna tänka sig ett lock typ som finare restauranger har stående på bordet för varmhållning. Borde kunna gå att modifiera med ventilationshål. Finns säkert läckra sådana.
Då skulle man ju med en servil gest kunna "servera" musiken.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/11 :  12:18:48  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Gurin: berätta mera om din magnetupphängda hylla, några bilder kanske?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/11 :  12:36:57  Show Profile Send hal a Private Message
Ja, precis. Gurin du får öppna en tråd avseende din skivspelare. jag vill veta mer

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/11 :  14:55:07  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ang. damm. Shure PU:n har en liten borste som är effektiv. Trots att jag tar bort damm innan jag spelar och har locket nerfällt, så samlas det damm på den lilla borsten. Mycket effektiv sak.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/10/11 :  15:11:11  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Mirre på Veteranhifi har gjort ett lock till mej som jag har över min Simply Black 330 det är i plexiglas kostar runt 600kr och tas av när man spelar.
Mvh
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000