Author |
Topic |
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 10:13:03
|
Tjenare hifi-nördar! Jag har gjort lite simpla mätningar på mina ProAc-kloner mha en mic och spektrumanalysen i soundforge (hade ett par "referenshögtalare" att jämföra med). Det jag kommit fram till är att det är en liten dipp mellan 2,6 och 3,1 kHz och att det är en topp runt 1,5-2,5kHz....Detta ville jag ju avhjälpa såklart! Jag började med att coata dammkåpan enligt troels instruktioner med Damar-fernissa, vilket enligt mina öron lugnade ner toppen runt 2kHz rejält. Lugnt och fint lät det, men även lite tråkigt och lite som om något saknades. I efterhand tror jag att det var för att toppen vid 1,5-2,5kHz förut döljde dippen vid 2,6-3kHz och att det därmed ändå kändes som man hade en komponent högt/ljust mellanregister.
Men,men, lite tråkigt lät det som sagt, och hifi ska ju inte va tråkigt, så jag började att mixtra lite. Delningsfiltret såg ifrån början ut enligt följande:
(jag hoppar du inte tar illa upp Troels för att jag postar en bild på ditt delningsfilter ifrån ett av dina papper)
* Delningsfrekvensen för högtalaren är här ca 3kHz, så det naturliga var att börja med att försöka höja upp basen så att den fyllde ut luckan. Jag började med att linda av några varv (10?) ifrån spolen (med järnkärna), men detta verkade till min förvåning inte höja delningsfrekvensen för basen nämnvärt, det som istället hände var att jag igen fick en topp runt 2kHz. På med varven på spolen igen .
* Nästa test blev att försöka sänka diskantens delning lite för att på så sätt fylla luckan. Jag kollade på d-s-t:s hemsida och diskanten såg lovande ut för att gå ner mot 2,5kHz . Och visst var den det! Efter lite pillande och mätningar så fick jag en fin kurva som fyllde ut "hålet" mellan 2,5kHz och 3kHz, jag fick även en liten höjning vid 3,1-3,5kHz, men efter lyssning är detta absolut inget som stör!
Jag har dock en fråga angående min klåfingrighet: Det jag ändrat på filtret är att jag parallellkopplat 4,4uF-kondingar över 4,7uF-kondingarna och på så sätt "bytt" dessa mot kondingar på 9,1uF. Detta säker såklart delningsfrekvensen och därmed även effekttåligheten! Allt annat på filtret är som det var innan, sugkretsen med 0,22mH-spolen är mao inte förändrad.
Har någon något hum om (eller orkar räkna ut) var delningsfrekvensen numera är på ett ungefär
Enligt ScanSpeak så tål diskanten 150W vid en delning på 2,5kHz 12dB. Har mitt filter 12dB branthet
...för man vill ju inte sabba högtalarna när man drar på lite nu när de låter så förträffligt!!
Ha det fint i regnat / Simon |
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 10:47:33
|
Jag har inte så jättebra koll på delningsfilter men man kan se att dina motstånd på diskanten kompenserar upp den från 6 ohm till 8ohms element 10*6/(10+6)+4,7=8.4
sätter men en konding i serie så delar man 6dB, konding i serie + drossel parallelet med diskant ger 12dB, sätter man sen till en konding i serie mellan drossel oc diskant som på dina filter så delar man med 18dB branthet.
Nu är ju värde på drosseln och värdet på kondingen efter drosseln lägre än vad so mkanske ska vara till den första 9.1uF kondingen men på en vild gissning skulle jag säga att du delar runt 18db (runt pga för litet drosselvärde mm) vid ca 1500Hz.
Jag delar själv en liknande diskant vid den frekvensen och tycker att det fungerar kanonbra, de flesta som kör med ss 9300-9900 delar mellan 1500 och 2500Hz.
Det jag skulle rekomendera dig är att testa en .44mH drossel istället för .22 och se om det kan bli ytterligare förbättringar. |
Edited by - LaZyWorM on 2003/10/10 10:48:22 |
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 11:07:38
|
Ok! Och tack för infon förresten. Som jag tror nu med dessa komponenter (vilket låter fint) så delar jag nog lite högre än 1500Hz iom 0,22mH men å andra sidan lite mindre brant (oxo iom 0,22mH). Frågan är om det gör något att inte delningskomponenterna är matchade? Jag menar jag skulle ju kunna minska kondingarna till säg 7-8uF och sätta en 0,44mH för att få ungefär samma effekt som nu, fast då med lite lite brantare kurva. Skulle det ge några fördelar tror ni?
/Simon
|
|
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 17:12:10
|
brantheten på delningen ändras ju inte med de ingrepp du har gjort iaf. inte rent filtertekniskt.. det som kanske kan hända är att diskantens egen avrullning bygger på.
OBS. Jag har begränsade filter kunskaper och bör egentligen inte uttrycka mig men som jag ser det så är det ju ganska basic det du gjort så då är jag väl någorlunda med ;-)
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
|
|
PelleW
Member
311 Posts |
Posted - 2003/10/11 : 02:30:58
|
Brantheten på filtret är inte ändrat, men eftersom du inte ändrat värdet på 0.22mH-spolen så kommer du att ändra Q-värdet på filtret. Ingen nackdel kanske, men nåt att tänka på. Låter det bättre så är det väl dock inget att snacka om. Prova dra på så mycket du tror dig kunna tänkas spela, låter det inte illa (=ingen hörbar distorsion) har jag mycket svårt att tro att diskanten tar skada.
-Pelle (Med reservation för eventuella efter-pub-fel)
|
|
|
|
Topic |
|
|
|