HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fanering och kanter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/09 :  22:27:08  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Jag bestämde mig för att lägga det här inlägget i en egen tråd för att få så många tips som möjligt.

Faneringen av mina proac-lådor blev inte riktigt lika "snygga" som jag hade tänkt mig. Det störta problemet är kanterna. Det är lite "sprucket" precis i kanterna på vissa ställen så att MDF-en syns igenom.

Är det någon som vet vad man kan göra åt det här?

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/10/10 :  09:38:45  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Tja de finns ju ett par varianter jag kan komma på.

Den enklaste är att införskaffa plastiskt träspackel.
http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?COSID=C0862ABFE0094C0F8CE6B8470720D1F6342693&CatPath=0q121q503q459&CampPath=&IsCampaign=N&NoCache=3429852#N0q121q503q459
Och sedan spackla o slipa...

Sen finns det ju alltid den tunga varianten...
Tabort faneret o börja om...

Lycka till /N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/10 :  10:41:24  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Blir det stora nyansskillnader tror du, om jag införskaffar Plastiskt trä (björken) som Claes Ohlson har?

Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/10 :  10:43:20  Show Profile Send Fred_J a Private Message
En till egenpåhittad variant som jag kanske kan tänka mig är att ta en lång och smal fanerbit och skära försiktigt i mitten och sedan vika den, utan att det spricker på något sätt. Sedan limmar jag den "runt" hörnet och slipar ner så att övergången inte syns längre. Sedan slipar jag försiktigt ner kanterna så att det inte går igenom. Är det någon hit?
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/10/10 :  11:21:36  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Hmm den sista metoden är SVÅÅÅÅR men inte omöjlig.
Problemet blir att du sätter ännu en skarv på faneret och det brukar var skarvarna som blir mindre bra, då det är svårt att få exakt raka snitt.

Trots allt så skulle jag sattsa på spacklet.
Det blir ju ingen ådring på skarven men annars är färgen identisk med björk faneren. Kom bara ihåg att låta det torka ordentligt annars blir det pankaka av alltihopa när du slipar.

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/10 :  11:23:41  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Så det är verkligen "identiskt" i färgen? I så fall är ju alla problemen lösta egentligen. Om det är ådring eller inte tror jag inte spelar någon större roll. Det är ju så väldigt små områden det handlar om.
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/10 :  11:27:37  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Eller om jag får fråga sähär istället. Har du täppt igen sprickor med plastiskt trä någon gång och var köpte du i så fall ditt palstiska trä? Claes Ohlson? De levererar ju inte sitt på postorder... :( :( :(
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/10/10 :  12:12:09  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Ja jag har använt plastisktträ på björk faner och resultatet blev helt klart godkänt till och med bra.

Man kan även köpa det hoss golvläggar (lagar golvjack med detta) och färghandel(välsorterade) Även vissa byggfirmor (ring runt o kolla).

Lycka till och ta gärna lite före o efterbilder så kan du bevara resultater och visa hur det blev.

/Niclas

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/11 :  03:42:54  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag har dålig erfarenhet av spackel.. det ser snyggt ut ända tills man lackar eller oljar faneret, efter det är det inte samma nyans längre. Träet mörknar men spacklet blir oförändrat. speciellt illa blir det om man har lyckats "spackla utanför".
EDIT: Första meningen blev helt obegriplig, fixad

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.

Edited by - Uniper on 2003/10/11 03:44:59
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/11 :  11:30:01  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Uniper: Att vaxa med vitpegmenterat vax istället för att lackera är ju ett alternativ om man har mycket spackel. Har du någon erfarenhet av spackel + vax?
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/12 :  02:00:15  Show Profile Send Uniper a Private Message
Har tyvärr inte testat det, bara spackel + klarlack eller spackel + linolja.
Någon annan som har gjort det kanske?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/10/13 :  08:35:34  Show Profile Send divander a Private Message
Det finns träfärgat vax som används för att fylla igen sprickor och skarvar. De är mycket enkla att använda. Skall du sedan vaxa lådorna så blir det inga problem. Vax spackel och lite annat hittar du hos www.slojddetaljer.se

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000