HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny (begagnad) integrerad
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/10 :  23:00:17  Show Profile Send Poe a Private Message
Primaren ger dig nog ett lite kallare och mer analytiskt ljud med Audiovector och Arcam mer varmt och gosigt. Puccinin är också mycket trevlig, men kanske inte så mycket jävlar-anamma.. Jag var själv mycket intresserad av alla tre försärkarna tidigare så jag har lyssnat mycket på dem. Jag föll dock mer för Primare, lite mer "drag" och mer detaljer. Tilläggas bör att jag kör min Primare tillsammans med ett par B&W 602 S3. (Uppgraderingsbaugetten rycker dock mot ett par B&W 805:or alt. Dynaudio Contour 1.3..)


eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2003/10/10 23:02:48
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/10/14 :  09:06:53  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Jag hör mig för efter en Densen Beat 100 som det ser ut nu. Om jag hittar något bra pris på den så får det bli den!
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/10/14 :  13:50:58  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Primare kallare än arcam?? ehh va?????????

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/10/15 :  16:19:02  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Nu har jag börjat fundera igen. Ska jag köpa mig en Densen Beat 100 eller ska jag spara lite tills jag får råd att köpa mig en SAT Amplifix istället? Vad tror ni? Jag är väldigt sugen....
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/15 :  16:40:05  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Spara
Det tycker jag det är värt.
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/10/15 :  16:42:39  Show Profile Send Guru a Private Message
Låna hem båda och testa :)

Hur mycket skiljer i pris ? ?

Mvh

Edited by - Guru on 2003/10/15 16:43:24
Go to Top of Page

il cattivo
Member

50 Posts

Posted - 2003/10/15 :  16:51:15  Show Profile Send il cattivo a Private Message
Och sen när du skrapat ihop Amplifixpengarna hittar du den där Accuphasen som bara är liiiite dyrare, vilket innebär att du måste spara igen och igen och igen.........

/Magnus
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/15 :  16:51:34  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Ågrens i gbg har en beg. Caspian... 8 k, går säkert att pruta.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/10/15 :  17:37:56  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Dom flesta Amplifix jag har hittat kostar runt 9.000kr begagnat. Jag tror fan jag ska spara till en sådan. Sedan får det räcka :-)
Det handlar ju inte om så där fruktansvärt mycket mer pengar endå. Hade tänkt att lägga ut kanske 6-7000kr på förstärkare och 2000 till är ju inte så farligt.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/10/15 :  17:45:28  Show Profile Send Ayn a Private Message
Har du lyssnat på någon av de förstärkare du hittills bestämt dig för?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/10/15 :  18:44:38  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
En förstärkare som passar bra med Audiovector är Vincent SV233, som är min egen favorit - och det var därför jag köpte den! Kanske är den lite i dyraste laget för dig?

Primare låter också helt ok - många rekommenderar den, men själv var jag inte helt övertygad i kombination med mina M3 super. Det var dock inte senaste versionen, I20, utan A20mk2 som jag lyssnade på.

Arcam är lite mer analytisk, lite kallare om man så vill. Den är fortfarande en bra förstärkare, men enligt min smak passar Audiovector bäst med en lite varmare stärkare.

Köp inte en Amplifix utan att lyssna ihop med dina högtalare först. Bra förstärkare, men blir kanske något för ljust ihop med högtalarna???

/Staffan

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/10/15 :  19:53:46  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Referenceaudio har en Vincent SV233 ny med nedsats pris såg jag, 9990kr kostar den. Om man skulle hitta den begagnad så är det nog ett par tusingar billigare.

Ayn: Nej, dom flesta jag funderat på har varig väldigt svåra att få provlyssna. Jag hittade en affär som säljer Roksan igår dock så dit ska jag i nästa vecka och glutta. Har inte hittat någon som fortfarande säljer Amplifixen dock. Vincent stärkaren är ju intressant plus att man kan lyssna på den på Referenceaudio.

staffann: Såg att någon hade skrivit en recionsion på Hifimagasinet angående Vincent SV-233 vs. Amplifix. Hittade ett par Vincent SV-233 begagnat, går på ca 6.000kr. Så det är ju inte så farligt.

http://www.hifimagasinet.com/recensionsDetalj.asp?recensionID=154
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/15 :  20:12:31  Show Profile Send hal a Private Message
Kollad lite på nätet SV233 och blev lite förbryllad:
Reference Audio uppgav vikten till 15 kilo
Best Sound uppgav 32 kilo
http://www.bestsound.se/Product.aspx?p_id=137&c_id=26
DVD-huset uppgav 17 kilo
Även måtten skiljde åt, ngn som kan förklara

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/10/15 20:20:45
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/10/15 :  20:15:31  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
17kg står det på deras hemsida. Det måste väl stämma.

http://www.vincent-tac.de/

Fan, det är en riktigt skönthet den där Vincent... väcker starka ha känslor.

Edited by - yahriel on 2003/10/15 20:16:18
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/15 :  20:29:39  Show Profile Send hal a Private Message
Nu förstår jag! Best Sound har blandat ihop den med SV 238.
Då kanske man skulle skynda sig att beställa en 32 kilos och 180 mmm hög SV 233, kan ju bli intressant.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2003/10/15 :  20:31:29  Show Profile Send Rishna a Private Message
Amplifixen är ett bra begagnatköp som lämnar lite till övers såväl avseende ljudkvalitet som pondus. Ligger många ute på begagnatmarknaden nu när den nya amplifixen (Thor eller vad f-n den nu heter) börjar introduceras.

/Fredrik

Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/10/15 :  20:42:13  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Det tråkiga med Amplifixen är att den inte finns för provlyssning i stockholm.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/10/16 :  09:04:24  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
yahriel:
Nej, jag kan inte säga att jag känner igen den recentionen av SV233. Är det verkligen samma produkt....

Till att börja med undrar jag om den recenserade stärkaren verkligen är inspelad. Den förändrar sig drastiskt från det att den är ny till den blivit inspelad. Basen var lite svampig som ny, och hade inte riktigt optimalt djup, men eftersom diskanten snarast var alltför tillbakadragen då så stämmer det inte ändå. Inspelningen tar längre tid än man tror - just när man tror "nu är den inspelad" så förbättrar den sig ytterligare ett snäpp.

"Hårt och metalliskt" - det är väl det minsta man kan påstå att Vincenten är. Mjuk och följsam är snarare ordet. Aldrig tillstymmelse till lyssningströtthet.

"Basfattig" - tycker jag inte. Möjligen kan man, om man jämför med dyrare förstärkare, höra att den inte är riktigt lika snabb i basen (i mitt fall jämfört med en Rotel för/slutstegskombo som hade andra värre svagheter), men i min utrustning är det CDn som är den begränsande faktorn där. Men bas i tillräcklig mängd är det. Och värme.

Fördröjt tillslag - det har den, och alltså är det inga problem med säkringar.

Transformatorbrum - har jag inte något tillstymmelse till. Affärens äldre demoex hade något lite av detta, men inte så mycket så det störde. Annars hade jag genast lämnat in den för åtgärd...

Som du märker känner jag inte alls igen produkten. Inte heller är det så andra ägare beskriver den. Ljudet är mjukt och lite varmt, som du också kan se i många andra inlägg i diverse gamla trådar, inte alls hårt och kallt som beskrivs här.

Antingen har recensenten fått ett riktigt, riktigt dåligt ex med många fel och konstigheter, eller så finns ett andra skäl till nedskrivningen.

Detta är en bra förstärkare.

hal: 15-17 kilo någonstans stämmer bra. Kanske ink resp ex emballage??

/Staffan

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000