Author |
Topic |
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 15:28:13
|
Ja Tonläget är väl inte direkt kända för att vara speciellt billiga tyvärr
tackar för informationen Erik |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
potatis
Member
135 Posts |
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2004/01/19 : 06:16:51
|
Dom har nu anlänt till Tonläget. Jag blir ju lite misstänksam när Anders på Tonläget skriver att dom låter som äldre Naim -apparater även om han menar det i possitiv bemärkelse. |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/01/22 : 10:00:08
|
Nu har de nya produkterna kommit till HifiArt i Stockholm oxå..De såg riktigt trevliga ut, samma gedigenhet som tidigare, samma fina finish, och nu även med RCA kontakter på cdn och på förstärkaren har man flera par för att kunna ansluta andra källor med RCAkablar som man redan har.. UNDERBART !!!
/M |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2004/01/23 : 10:50:43
|
Återkom gärna med lyssningsintryck för det som står på Tonlägets hemsida inbjuder ju inte direkt till provlyssning (låter som gamla Naim ). Gamla Naim var definitivt inget för mig, nya serien är betydligt bättre på detaljupplösning och stereobild. "Härlig livekänsla" brukar betyda taskig upplösning och mullgull. Vem tusan vill att allt skall "låta live".. |
|
|
jls
Member
66 Posts |
Posted - 2004/01/24 : 16:24:07
|
Vilka sorts högtalarkontaketer tar Nait5i? |
|
|
Hagberg72
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2004/01/24 : 18:52:58
|
Den tar bara bananer.... |
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2004/02/10 : 23:18:13
|
Jag tror allt de ändrat det lilla omdömet på Tonlägets sida, angående CD5i. Nu står det "innehåller en god portion Naimkvalitét" . |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 06:18:36
|
Det kanske betyder att någon i affären läser detta forum i smyg
Jag har fått ett mail av Anders där han förklarar lite mer om sina intryck av 5i serien och han menar att förstärkarna har mycket av dom egenskaper som många genom åren förknippar med lite äldre dyrare Naim: spelgädje, livekänsla.
Jag är mest orolig för att det skall betyda att dom är lite otydligt gulliga fast med drag i musiken och låta "Naim" med varenda skiva. Det är därför jag tidigare har föredragit Linn jämfört med Naim som jag uppfattat som mycket mer neutrala och tydliga. Jag skall åka ner och lyssna så fort jag känner att jag kan lägga en lördagsförmiddag inne på Tonläget. Det skall bli intressant. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 09:39:21
|
Det jag har märkt är att dom är lite ljusare i klangen än tidigare, så dom är lite annorlunda än "gamla" Naim produkter... |
|
|
erik
Member
311 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 13:21:26
|
Hela serien av nya Naim-produkter är betydligt mer utsträckta uppåt samt tydligare neråt utan att försaka några av de äldre kvaliteterna. Allt har blivit bättre och det enda som blivit lidande är inspelningstiden som är bedrövligt lång men värd att vänta på /Erik |
Blås på! |
|
|
ésm
Member
256 Posts |
Posted - 2004/02/28 : 11:20:06
|
Hallå. jag hämtade min Nait 5i igår och den presterar redan bra, enligt min åsikt. Hur kommer inspelningen att påverka ljudet anser du? |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/02/28 : 22:18:45
|
erik
Har de inte tappat lite charm genom RCA kontakter eller är det ett tecken på att anpassa sig till andra fabrikat ?? |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2004/02/28 : 22:54:40
|
Det är väl både egentligen. Naim själva tycker säkert fortfarande att RCA är sämre, men känner förstås pressen från de potentiella kunderna. Det är inte precis den enda förändringen de har gjort mot mittfåran. |
|
|
erik
Member
311 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 16:53:35
|
Larsho, när jag pratade med Paul S sa han att det var komersiellt självmord att inte erbjuda RCA. Nu kan alla som inte tror på DINs fördelar prova själv. Dessutom är utgången på CD-spelarna omkopplingsbara elektriskt via fjärren vilket gör at man bara behöver ha en inkopplad i taget för att undvika försämringar.
Däremot tycker jag att de nya produkterna är mycket förbättrade jämfört med de gamla. Live-begreppet som vissa använder tolkar jag som dynamik och liv, något jag tycker många spretiga och överanalytiska apparater idag missar.
Hellre tappad charm än nedlagda.
/Erik |
Blås på! |
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 16:57:14
|
quote: Däremot tycker jag att de nya produkterna är mycket förbättrade jämfört med de gamla. Live-begreppet som vissa använder tolkar jag som dynamik och liv, något jag tycker många spretiga och överanalytiska apparater idag missar.
"De gamla" i form av olivserien eller 5-serien? Jag har tyvärr inte hört i-modellerna och det lilla jag har läst om dem rätar inte ut några frågetecken. Har du svaren erik? |
|
|
erik
Member
311 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 17:08:04
|
Jag menar olive-serien, t ex Nap 250 mot 250.2 eller CDS2 mot CDS3. Den senare är helt otrolig och jag väntar på att få höra en spelare av vilket format det än må vara låta bättre. Tyvärr har jag ingen egen.
/Erik |
Blås på! |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/03/05 : 08:30:34
|
Den nya i-serien är ett steg mot de resterande märkena på marknaden, man har gjort en eftergift med RCA, man säger nu att man även kan arbeta med andra högtalarkablage än sina egna på förstärkaren. Detta ser jag som ett smart val då man behöver få en volymprodukt som kan integrera med andra märken.
Den nya serien behåller mycket av det ljud som gjort Naim så stor, men har kanske en lite mer ton åt det ljusare än man haft tidigare, nu låter dom dock inte ljust utan ljusare än de tidigare produkterna.
Ser man till pris/prestanda så är dom klart intressanta för vem som helst som ska köpa en cd eller förstärkare i 10000:- klassen idag, och den byggkvalitet man har på chassien, komponentval och byggnation är bland det bästa man kan få idag ( som alltid med Naim )... |
|
|
Per G
Member
257 Posts |
Posted - 2004/03/05 : 22:49:49
|
MartinH, Trevligt att se att det finns ett par personer på forumet som gillar Naim! Själv är man ju "trogen" sedan man handlade sin första Naim CD3/Nait3 för knappa 10 år sedan (faktiskt hos HiFi Art). Hur låter i-serien i jämnförelse med "gamla" 5-serien? Någon som har jämfört? /Per
|
You're nobody without a Naim
|
|
|
Topic |
|