Jag har genom att bläddra på medlemmarnas system sett en hel del snygga byggen utav skivspelare. Dessutom verkar inte dom skivspelarna ha kostat så speciellt mycket pengar.
Men hur svårt är det? Är det någon som har någon bra guide med saker att tänka på? Vilka leverantörer utav delar finns? Jag gissar att tonarmarna införskaffas ifrån en vanlig hifi-firma medans motorer och lager borde gå att finna hos Elfa och dylika leveratörer. Vad är lättast att lyckas med: direktdrift eller remdrift?
Jag har massor utav frågor men är främst intresserad av att få veta hur svårt det kan vara.
Enklast är nog att bygga om en befintlig spelare - bra skivspelarmotorer är inte lätta att få tag på! Köp en beggad Thoréns - speciellt TD 150 (från 60-talet!). Själv håller jag på att bygga om en TD125 mkII från tidigt 70-tal. Kolla in http://www.theanalogdept.com/thorens_dept_.htm.
Tyvärr är han inte så stor på marknaden men Roger Sperrling hade grymt fina skivspelare i röd och svart granit, dom vägde runt 50kg och hade en 7cm tjock Svarvad aluminiumtallrik.