I brist på "riktiga" högtalare att "poppa" på lånade jag mina Wharfedale Diamond 8.2 högtalare från hemmabion.
Jag spisade vinyl från min trevliga svarv. Jag kommer in i den där härliga stämningen. Volymen ökas succesivt. Så plötsligt händer det! Höger diskant börjar skrapa och dista. Jag stänger av allt. Börjar sedan felsöka. Högtalaren är av Bi-wire typ. När jag kopplar på de andra kontakterna på dem får jag tillbaka diskanten men då spelar inte mellan/basregistret (det är två vägare). Så nu är antingen diskanten eller mellan/basen tyst.
- Vad kan ha hänt?
Den (högtalaren) låter lika med hemmabion vid test.
Nu var det mycket Sonus Faber här, och Wharfedale...det har jag också till hembion. Det här hjälpte ju dig och din trasiga högtalare jättemycket förstår jag.
...hmm... svårt att säga, men det lär finnas vissa högtalare, försedda med bi-wire-terminaler, där minuspolerna är sammankopplade med varandra (på insidan). Om det är så att din förstärkare har ihopblandade + och - kontakter, skulle det kunna... nånting... jag vet inte...
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent.