Tja! Köpte min första "riktiga" stereo anläggning" efter sommaren. Inna har man bara haft sunkiga Mikrostereos... Först och främst: Klarar man att snickra ihop ett par högtalare själv om man är en vanlig Svensson, typ? Köpte en komplett stereo av en snubbe. Men vill nu ha lite mer dunk. Funderar på att i vinter. Snickra ihop ett par egna högtalare från "HiFikit" Fastnat för: "Acoustic Pro Audio 12" Typ A ligger på 400w och 94db/känslighet Medans typ B ligger på 150W och samma känslighet Klarar min förstärkare driva dessa? Stärkaren ligger på 2x85w (pioneer) Det andra paret: Acoustic Symfoni, 250W och 94db/känslighet Vilka av dessa två (tre) högtalarpar passar bäst ? ? Lyssnar mest på techno dunk, så mkt bas uppskattas... Tack på förhand ! ! //Andreas
Nästa projekt: Bygga ihop egna högtalare från HiFikit
Klart det går att bygga. Är själv ingen expert på området, men lyckades ändå slänga ihop ett par HFLS-1. Gjorde i och för sig inte försänknigarna för elementen själv. Till nästa projekt tänker jag köpa en överhandsfräs och lära mig. Kände mig väldigt osäker när jag började bygga dessa, men fick mycket hjälp här och fick till det. Lärde mig väldigt mycket och börjar redan bli sugen på att bygga mer.
Kolla länkarna och fundera lite. Är du noggran och låter det ta den tid det gör, så kan resultatet bli RIKTIGT bra. Ett kitt från HiFikitt kanske är mer lättbyggt då man kan få lådan nästan färdig vid beställning. HFLS-1 kan du bygga för ca 4000:- Går att göra billigare om man anstränger sig lite extra på att hitta billiga komponenter och element.
Har du möjlighet ska du absolut åka till Hifikit och provlyssna (de flesta byggsatserna kan provlyssnas där). Då kan du bilda dig en egen uppfattning om hur byggsatserna låter.