HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stekande het CDFIX.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2003/10/08 :  22:54:53  Show Profile Send Outsider a Private Message
Hej!

Fick min CDFIX imorse av bussgods. Jag kopplade in den, spelade några låtar för att sen åka på jobbet. Så, jag vet att det kommerljud ur den och att den fungerar. Nu till saken: Chassit blir väldigt varmt, mycket varmt. Min Amplifix är betydligt svalare. Är detta normalt eller är det något problem med den? När man sätter örat emot den kan man också höra ett svagt brummande. Detta hörs även då den är avslagen, försvinner endast om man drar ur kontakten.

Tacksam för hjälp!

//Marcus

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/08 :  23:28:37  Show Profile Send markku a Private Message
Jag hadde också problem med brummande Cdfix fram till januari 2001, då Bladelius själv modificerade den innan ny trafodesign med Toroid-trafo blev tagit i produktion. Dock hadde jag inget värmeproblem. Sådant burde inte förekomma.



Någon som vet vilket serienummer har Cdfixarna lagat efter februari 2001?

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2003/10/08 :  23:32:44  Show Profile Send Outsider a Private Message
Förbaskat! Den ska alltså inte bli varm alls? Vad kan felet vara?
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/09 :  00:12:34  Show Profile Send markku a Private Message
Du burde ta kontakt med Hifi Consult. Dom känner till SAT och ev. problem bäst, ville tro. Ring ring, det vore bästa sätt.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2003/10/09 :  00:15:50  Show Profile Send Outsider a Private Message
Undrar om det helt enkelt är pga att den står ovanpå Amplifixen och varmluften från Amplifixen värmer den. Kan det vara så illa att nån av komponenterna tagit skada av detta? Har bara haft dem stående så sedan ungefär klockan 8 imorse. Nu har jag placerat om enheterna provisoriskt för att se om temperaturen går ner. Ska kolla vidare på detta imorgon. Om problemet kvarstår ska jag söka "preffesionell" hjälp! :) Tack för tipset!

Vet du förästen om det är nån skillnad i ljudkvalitet mellan "nya och gamla" CDFIX? Eller är det bara för att få bort det lilla brummet man kan höra om man sätter örat emot?

MVH Marcus
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/09 :  00:40:41  Show Profile Send markku a Private Message
Tyvärr hadde jag inte möjlighet att jämföra dom två versioner då jag fick tillbax min moddade spelare. Hos mig kunde jag höra brumm helt till lyssningsplass (efter att jag blev medveten om problemet mha tips av en annan Cdfixare). Mekanisk vibration kunde jag också mäta.

Så du menar du har Cdfix direkte ovanpå Amplifix? Icke bra på det sättet. Berätta gärna, hurdan det gick till slutt.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/09 :  01:44:01  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag upprepar mitt svar från förra topicen:
"Det är aldrig bra att ha apparater stående på varandra "Outsider", av flera skäl.
Kylning, vibrationer, spänningsfält osv."

Detta gäller rent generellt, framförallt skall man inte täcka ev. ventilationshål givetvis.
Däremot verkar det orimligt att appataten skall bli så varm.
Rådet att kontakta Hifi Consult är nog väldigt befogat.

Fungerar apparaten för övrigt?

Bravo
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2003/10/09 :  07:03:12  Show Profile Send Niclas a Private Message
Jag har en Cdfix i orginalutförande (med 2 blå trafos) & den har varit konstant påslagen i ett år utan att bli varmare än ljummen.
-Kolla upp det.

Mvh
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/10/09 :  08:46:57  Show Profile Send dekengren a Private Message
Min Cdfix blir aldrig varm alls. Däremot är det en inte någon bra idé att ställa Cdfixen ovanpå Amplifixen då Amplifixen kan bli MYCKET varm och som bekant har sina lufthål på ovansidan! Dock trodde jag att Amplifixen ovanpå Cdfixen inte behöver vara så dumt då Cdfixen står betydligt stadigare med dom extra 18 kilona ovanpå?
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/10/09 :  09:57:27  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag har hört att vissa tidiga versioner av CD-fix hade problem med att chassit började vibrera. Tydligen så skall vibrationerna bero på magnetism. Det kan vara anledningen att den brummar. De senare exemplaren har chassin i Aluminium.
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/10/09 :  13:40:08  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Min första CDFIX led oxå av brum . Det var en med väldigt lågt serienummer, men jag fick en ny som är knäpp tyst

Du borde definitivt ställa CDFixen UNDER din Amplifix så förstärkaren kan få luft!

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/09 :  13:45:27  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag håller med föregående talare.

CD'n går under förstärkaren!
Annars kan det bli dyrt.

Tro mig jag vet!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2003/10/09 :  19:34:10  Show Profile Send Outsider a Private Message
Jag vill först tacka alla som tagit sig tid att svara i denna tråd!

Det hela var väldigt klantigt. Jag fick spelaren med bussgods igår morse. Jag var sugen på att höra den så snabbt som möjligt. Så jag packade upp den och ställde den ovanför Amplifixen vilket var det enda alternativet. Och gick snabbast. Jag hann bara lyssna några låtar innan jag drog på jobbet. Sedan när jag kom hem så var båda apparaterna väldigt varma. Så jag slog av dem på stört! Idag har jag byggt om Stereohyllan och nu står Amplifixen ovanpå CDFixen. Inte optimalt det heller, men bättre. Jag har nu haft dem på i ungefär 3 timmar, och de är inte varmare än vanligt. Hela problemet var alltså pga min klantighet. Jag borde ju veta bättre, har skrivit en avhandling i elektronikkylning tex. Jag var för ivrig helt enkelt. Nu spelar apparaterna dock, så det verkar inte vara något fel på dem.

Frågan är: Finns det någon möjlighet att nån av dem tagit stryk av detta som påverkar ljudkvaliten?

Stort tack!

//Marcus
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/09 :  21:40:30  Show Profile Send Manga X a Private Message
Öppna och kolla Amplifixen. Kolla alla kondningar!
Snabbt gjort. Ser de bra är det säkert helt okej!

På min förra Thule hade den förra ägaren cd'n på förstärkaren. Detta gjorde att stärkaren gick varm och kondningarna "jäste" och började läcka. Detta kostade mig över 3500 kronor att fixa.
Under hela denna tid med jäsande/läckande kondningar spelade stärkaren underbart fint.
Jag kan meddela efter det att den fått nya bättre kondninagr lät den ännu bättre!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/10/09 :  22:30:20  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej ,

Rent generellt är en allt för varm placering av din cd-spelare ej att rekommendera. Det som sker vid förhöjd arbetstemperatur, är att laserns livslängd kortas drastiskt. Om jag fått rätt information, leder en temperaturhöjning på 10 grader över normal driftstemeratur till en halvering av den genomsnittliga livslängden på lasern.

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/09 :  22:33:59  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Komponenterna borde rimligtvis inte tagit skada av detta bara under en dag.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000