HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hörlur - Philips sbc hp890
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/10/08 :  20:43:14  Show Profile Send krorre a Private Message
Hej!

Jag har köpt Philips hörlur sbc hp890. Specifikationerna lyder enligt följande: frekvensområde: 5-30 000 Hz (de stämmer nog inte, snarare 15, 20 Hz och uppåt.) Känslighet: 106 db. Impedanse: 32 Ohm. Frågan är nu om denna hörlur är för tungdriven till en vanlig förstärkare/dator, så att man blir tvungen att köpa en hörlursförstärkare.

När jag lyssnar på musik som har toner som går långt ner i Hz, då låter det "spräckligt" som om högtalarelementen i hörluren vore sönder. Är detta dist? Och beror detta i så fall på att förstärkaren/datorn inte kan driva elementen? Sen en sak till: kan en hörlur verkligen återge frekvenser så lågt ner som 15-20 hz? Detta tycker jag låter MYCKET märkligt.

Med vänliga hälsningar...

Edited by - Zalve on 2004/11/27 00:11:15

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/10/08 :  21:07:55  Show Profile Send €riC a Private Message
Du måste defenitivt inte köpa en speciell förstärkare, däremot har jag märkt att med min bärbara cd så får jag inte lika mycket dynamik som med hörlursuttaget på min integrerade förstärkare.

"toner som går långt ner i Hz" ??
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/10/08 :  21:10:46  Show Profile Send €riC a Private Message

Om det låter "spräckligt" (antar att du menar att de brister i anslag och dynamik, och att ljudet är en aning okontrollerat/opressiserat?), så kan det bero på att de inte är innspelade.

Förövrigt kan nog i stort sett alla högtalare, förlåt hörlurar, må bättre av en bra/bättre förstärkare.
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/10/08 :  21:21:30  Show Profile Send krorre a Private Message
Vad jag menar med "spräckligt" är att luren inte kan spela toner som går djupt ner, särskilt rent. Ex.vis Massive Attack som har toner som går djupt, de låter mycket orent.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/08 :  22:57:16  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Hej knorre,
Det är en prisvärd hörlur som bör fungera mycket bra till din dator. Den är mycket lättdriven och du behöver inte någon förstärkare för att kunna driva den. Jag antar att du också kan få upp den på volymer som inte är bra för hörseln (ont i öronen, hörselksada).
Du kan få en bättre kvalitet på återgivningen med en hörlursförstärkare. Om du har ett vanligt standard ljudkort till datorn så är det tveksamt om detta är lönt. I så fall är det nog vettigare att satsa på ett bra ljudkort. Om du har en CD-spelare av bättre kvalitet kan det vara lönt att fundera på en förstärkare.

Hörlurar kan återge så låga frekvenser som 15 Hz men det är inte säkert att man upplever det som ljud utan snarare som vibrationer. Gränsen när det börjar låta som ljud ligger högre och varierar med hörlur och lyssnare, ofta hamnar man snarare kring 30 Hz.
Det verkar som du har hög distortion i den låga basen. Hörlurar och högtalare har rätt hög distortion i detta område men det kan också bero på ljudkortet och den lilla förstärkare som är inbyggt i detta. Om det är sabbat redan där så blir det inte mycket bättre med att koppla på en hörlursförstärkare.

Om din hörlur är alldeldes ny kan det hända att den inte är tillräckligt inbränd (inkörd). De rörliga delarna behöver mjukas upp och den kan bli betydligt bättre när du spelat 50 - 100 timmar. Basen är ofta svag och konstig i början.

Mvh
Anders

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000