HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dynaudio, bygger på D-260 o 17WLQ
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Natty Dread
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/10/08 :  08:16:15  Show Profile Send Natty Dread a Private Message
Hej!
Jag har precis startat ett Dynaudio-projekt med ett par d-260 och ett par 17WLQ Esotec-element.
Tänkte bygga något som skulle likna Contour 1,3.

Efter mycket pulande i formler bestämde jag mig för att typ chansa på en lådvolym!?
Vad jag förstår så kan jag bygga en låda (basreflex) på allt mellan 15 och 24 liter. Allt beroende på vilka dämpfaktorer man har i portar låda etc. Med andra ord omöjligt att veta från början.

Hade bestämt mig för en 24-literslåda när jag såg databladet för basarna där de rekommenderar en basreflexlåda mellan 10 och 15 liter!?
Bestämde mig alltså för det senare, också med tanke på hur liten Contour 1,3:an är.

Filtret blir nog likadant som det som sitter i en gammal Dynaudio-byggsats som heter Aries.

Har ni tips/erfarenheter av Dynaudio, please kom med synpunkter/kommentarer.

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/10/08 :  08:35:09  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej, kul med nån som bygger med dynaudio, (var har du fått tag på elementen förresten). Jag byggde för ett antal år sedan en golvare med d28/2 diskanten och 21W54 tror jag den heter, likadan som sitter i wilson watt puppy, som bas och mellan. Till detta gjorde jag ett 1:a ordningens filter, med filespole och MIT kondensator, dock den "billigaste" varianten. Lådans yttermått är ca 95 hög, 26 bred och runt 35 djup vill jag minnas.

baffel 64 mm tjock,sidoväggar 35 mm och bakstycke 46 mm MDF. Hela lådan är även stagad invändigt. För att få¨till rätt volym fyllde jag upp med sand i botten, ca 16 kg tror jag, så nu väger de in på dryga 50 kg.

Valde variovent ventil istället för basreflex. Man förlorar väl lite av den allra djupaste basen men kontrollen ökar destu mer. Tycker de allra flesta basreflexhögtalare man hört tappar kontrollen längst ner.

kan ju vara nått att prova, vet inte hur det funkar med variovent till dina basar, hör med någon som mer erfaren.

resultatet är jag mycket nöjd med, otroligt dynamiska (inte många jag hört som är bättre, dock inte särskilt förlåtande högtalare, skit in skit ut men är det fint in så får man verkligen ut det också.

lycka till med ditt bygge, kommer säkert att bli bra,

mvh
micke

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/10/08 :  09:35:11  Show Profile Send Larsen a Private Message
Hey micke.
Jag har också byggt med D28/2 och 21W54. Relativt enkla element filtermässigt. Dynaudios färdiga filter som nämndes, lär även ge "The Dynaudio Sound" och vissa älskar det, andra inte. Är Aries filter avsett till just dessa element och är lådan du ska göra lik Aries? Annars kan det bli mindre optimalt...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Natty Dread
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/10/08 :  09:46:28  Show Profile Send Natty Dread a Private Message
Egentligen är Aries en större högtalare med variovent-portar.

Larsen, tror du att det blir problem om man sätter det filtret i en annan låda?
Det finns en anna Dynaudio-byggsats med en liten låda och basreflex, kanske ska använa det istället.
Eftersom det är mitt första bygge vet jag inte riktigt var jag ska börja.

Hur blir det med filtret till diskanten, den är väl "oberoende" av lådan?
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2003/10/08 :  10:12:05  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Aries bruker vel 20W75- 4 ohms utgave tenker jeg. (De samme som jeg ønsker å kjøpe)
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/10/08 :  10:47:38  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Larsen: vad tycker du om dina högtalare, vilken lådvolym byggde du med samt filter konstruktion, basreflex eller annat. De färdiga dynaudiohögtalare jag hört tycker jag har ungefär samma ljudkaraktär som mina. Har lyssnat på några med 2 basar och en diskant tror de kostade 22000 ungefär, men jag skulle då inte byta dessa mot mina.

synd att dynaudio inte säljer lösa element längre

mvh
micke
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/10/08 :  11:40:10  Show Profile Send kjb a Private Message
Natty Dread,
Själv byggde jag en basreflexlåda på ca 19 liter till mitt 17WLQ Esotec. Skulle nog göra den lite mindre om jag skulle göra om den. Den går djupt men saknar lite stuns. Kanske lite för lågt avstämd.

här är en sida med olika dynaudio konstruktioner. (som du kanske sett)http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/2091/dyna2.html
Sirius verkar ha ett filter som 'nästan' är för dina element.
(om det går att räkna om filtret för basen till 8 ohm, var det du som PM:ade mig om det tidigare?)

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

Natty Dread
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/10/08 :  12:50:51  Show Profile Send Natty Dread a Private Message
kjb,

ja, det var jag som frågade dig om delningsfiltret. Vad tror du om Focus-filtret? Siriusfiltret verkar lite mer avancerat samtidigt som det är en helt annan konstruktion på lådan.
Min lådvolym blir på ca 15 l.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/10/08 :  14:28:02  Show Profile Send Larsen a Private Message
Natty Dread:
Jag tror inte att filtret till Sirius är så bra att utgå ifrån, då 17W75 har rätt olik frekvensgång jämfört med 17WLQ.
17W75 har konkav dome och den går inte alls lika högt i frekvens som 17WLQ, dessutom med olika frekvensgång i sitt övre område.

Om du ska titta på de byggen som fanns på den länkade sidan så verkar, enligt mig då , Nuance (http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/2091/nuance.html) vara mer lik, då 17W75XL är ganska lik 17WLQ. I Imp korrigeringen kanske R1 skall bytas mot 6.8 ohm.

Focus (http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/2091/focus.html)filter kan fungera, men jag har tolkat det som att du har en 8 ohms bas, så då får du väl byta seriespolen till basen från 0.9 till 1.8 mH och , enligt Dynaudios datablad, byta impedanskorrigeringen parallellt med basen till 6.8 ohm och 10 uF. Du kommer också att behöva ändra dämpningen på diskanten. Nu kan diskantfiltert påverkas om du ändrar dämpledet så att impedansen inte längre stämmer...

Det finns många frågetecken och det är alltid svårt att ta en annan högtalares filter. Det blir rena spekulationer, men visst kan det fungera som en bra start... (eller så inte alls).

Micke:
Jag har inte kvar dom. Jag sålde basarna löst då diskanterna blivit skadade (yttre våld av små människor ). Jag använde först en rätt stor basreflexlåda, men det blev en dipp någonstans under 100hz. Mätte upp basarna och byggde sedan en basreflex på 28 liter. Filter var ett enkelt 6 db/okt delandes ca 2300 hz... har jag för mig. Det var ett bra tag sedan jag gjorde dom. Skulle behövt lite mer baffelkorrektion, men det fungerade bra.
Funderade även på variovent, men det blev inget mer av det.
Basen är bland det mest välbyggda element jag haft (då pratar jag inte fet magnet utan hela konstruktionen). Saknar dom nog när jag tänker efter

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/10/08 17:16:16
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/10/08 :  15:43:06  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Larsen, tråkigt att du sålt dem. VAd menas med baffelkorrektion? hur gör man då?

mvh
micke
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/10/08 :  17:09:49  Show Profile Send Larsen a Private Message
Micke:
Om du söker på det i sökfunktionen får du antagligen måååånga svar.

I korthet är det att baffels storlek ger stöd åt frekvenser vilket även kan tolkas som att nivån ökar (eller att nivån under brytfrekvensen för stödet minskar). Högtalaren går från att vara direktstrålande (högre frekv) till att vara rundstrålande (lägre frekv). Var denna brutpunkt går beror på baffelns utformning. Teoretisk tror jag att det handlar om en minskning på 6 dB/okt under punken där den börjar övergå till rundstrålande. Praktiskt kan det skilja pga rummet, placering odl.

Jag tror de flesta lösa högtalarelements känslighet är angiven utifrån antagandet att de är direktstrålande. Är väl därför som tex en stativhögtalare kan ha en känslighet på tex 86 dB trots att den innehåller element som i sig har en uppgiven känslighet på tex 90 db.

Använder man ett filterberäkningsprogram eller "fostexsticka" odl och beräknar en delningsfrekvens på tex 2 kHz (8 ohm, 6 dB/okt) så ger det en spole på ca 0.64 mH. Om du kollar på dom kiten som länkats till tidigare så kan seriespolen i stället ligga på tex 1.8 mH men ändå anses delningen ligga på över 2 kHz. Detta för att den större spolen (väldigt förenklat) är beräknad för att minska nivån ända från den punkt där frekvenser börjar få stöd av baffeln för att basen skall få samma nivå som övriga registret. Det går ju även att lägga in en separat krets som tar han om just baffelkorrektionen.
Har man en mindre låda (läs smal) och använder det teoretiska värdet på spolen så kommer det lätt låta lite tunnt i basen just pga att de lägre frekvenserna inte får stöd av baffeln. Har du en bred baffel så hamnar brytpunkten längre ner i frekvensområdet och då börjar tex rumsförstärkningen kompensera.

Enkla filterpgm och "fostexstickor" är inget vidare i praktiken... och då inte enbart pga baffelkorrektion. Det är en för enkel genväg.

Låter högtalaren tunnt i tex 100-400 hz så tycker jag att det inte spelar någon roll om man använder en sub som spelar från tex 20-100 hz med full nivå. Det låter "tunnt" ändå.

Oj... det blev mycket det här och jag har antagligen skrivit en massa felaktigheter och strulat till det rejält, så kolla in:
http://www.trueaudio.com/st_diff1.htm
Ser att de två första styckena där förklarar en hel del.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/10/08 17:14:48
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/10/08 :  17:32:17  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
tack larsen för det utförliga svaret, ska läsa igenom det mer noggrant senare och plöja igenom länken också. Jag har nog kanske haft tur i min egen konstruktion då för det låter bra men nån baffelkorrektion har nog inte varit med i berkäkningarna vad jag vet, fick lite hjälp med filtret från goldenage music.

nä nu har man kommit lite off topic, ursäkta

visst ät D-260 snäppet "vassare" än D28/2, någon som jämfört de båda diskanterna

mvh
micke
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/10/08 :  23:18:31  Show Profile Send kjb a Private Message
Annars så kanske den här kan vara något, stämmer med dina element och mycket enkelt filter :)
http://audioclone.free.fr/asamonit.html

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/10/09 :  13:55:19  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag hade D260 och d28/2 i mina mirage M1 kloner. Jag upplevde esotec diskanten som betydligt bättre i upplösning och byggkvalitet. D28:an var dock mer förlåtande så den krävde inte så mycket filterpillande för att låta bra...

Tyvärr så finns ju inte dynaudio elementen att få tag på så man får ju bygga med det man kan hitta begagnat. Kunde jag välja skulle jag satsa på esotec direkt. Esotar har jag aldrig testat men blivit lite varnad eftersom den skall vara mycket svår att konstruera filter till.

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000