Author |
Topic |
|
B Peter
Member
635 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 10:24:20
|
500 spänn (med moms) plus frakt för ynka 25 ml brun vätska? Det påminner om literpriset på damernas designparfymer. Utan tvivel så är man inte riktigt klok, som någon träffande uttryckte det. Åtminstone så hör denna "tweak" (svenskt ord för tweak mottages tacksamt - "injusterare" låter fel på något sätt) till kategorin där man efter att ha hostat upp pengarna ifrågasätter sin mentala hälsa. Som tur är upphör de negativa tankarna efter applikation av Caig Progold på musikanläggningens kontakter!
Caig ProGold är en rengöringsvätska för pläterade kontakter, oavsett om pläteringen är guld, tenn, silver mm. Caig skryter med att det är den enda produkten på marknaden som verkligen tar bort oxider och som dessutom smörjer och förbättrar signalöverföringen. Jag skaffade den efter tips av Hififorums egen mätguru, Markku. Den saluförs i Sverige av Insert Nord, i Sundsvall. http://www.insertnord.com http://www.caig.com
Caigs egen hemsida är väl inte den bästa man har sett, som tur är så är produkten lika bra som de påstår.
Jag hade före semestern gjort en rejäl rengöring av alla kontakter i hifianläggningen och hört en klar förbättring till ett renare mindre distorterat ljud. Jag hade då använt vad som fanns tillgängligt i hemmet, kemiskt ren bensin. Nu ville jag se om det kunde bli ännu bättre. Beväpnad med koncentrerad Caig Progold i nåldroppsflaska, avsmalnande piprensare, avbitartång samt en rejäl dos tvivel så skred jag till verket. Troligen så skulle störst (= bäst) effekt uppnås på kontakterna i signalkedjan så därför gjorde jag tvärtom och började med högtalarkontakter och högtalarkablar. Om det gjorde någon skillnad där så skulle, hoppades jag, skillnaden bli ännu större när jag gick vidare till signaldelen.
Så här gjorde jag: Jag droppade väldigt lite ProGold i änden på en piprensare, sedan strök jag ut detta på ytan som skulle behandlas. Efter detta så gnuggade jag - men inte för hårt - med samma ända på piprensaren. Resultatet blev en mörkgrå piprensare - trots att kontakterna var nyrengjorda med kemiskt ren bensin! Jag klippte av den smutsiga änden av piprensaren med avbitaren och upprepade behandlingen tills jag inte längre såg någon färgning förutom den bruna färgen av själva vätskan. Sedan klippte jag av ännu en bit piprensare och torkade av ytan med denna rena del, utan att ha på mer vätska. Detta gjorde jag på alla ytor på högtalarkontakten, både ut och invändigt, samt på högtalarkablarna. Jag behandlade sedan pinnarna på mina rör i förstärkaren på samma sätt. Sen var det dags att lyssna.
Jag började med pianomusik, Angela Hewitt spelande Bach toccator. Faktiskt, trots mina starka tvivel så var jag tvungen att erkänna att det hade blivit märkbart bättre. Ljudet var mer homogent och även renare än tidigare. Jag blev sittande och lyssnade på hela skivan. Tyvärr så var diskanten fortfarande en aning hård, jag började misstänka att min cd-spelare hade en hård karaktär. Nästa skiva blev samlingsskivan Sax Moods med Stan Getz, första spåret The Girl from Ipanema. WOW!!! Stan Getz hade blivit en halv meter högre! Jag överdriver inte. Från min lyssningsfåtölj så hade saxmannen växt på höjden med en halv meter. Lät nästan onaturligt, hur kul det än var. Dessutom hade jag plötsligt fått bas och en artikulerad sådan som grädde på moset, något som jag inte ens visste att jag saknade. Det blev till att lyssna på hela denna skiva också. Tyvärr, trots alla förbättringar så var ljudet hårt och lite obehagligt här också. Var det verkligen dags att byta cd-spelare?
Dag 2. Dags att rengöra cd-spelare, förförstärkare, signalkablar samt strömkontakter. Samma procedur som första dagen användes. Lite skrämmande att se hur mörkgrå piprensarna blev till en början. När allt var klart så slog jag på strömmen i anläggningen. Det brukar tar ca en halvtimme innan det låter riktigt bra så första skivan fick bli en okänd, medföljande CD i senaste High Fidelity. Så mjukt det lät, inte ett spår av hårdhet. Det lät faktiskt riktigt, riktigt bra. Efter en halvtimme så kunde jag inte vänta längre utan bytte till Stan Getz skivan igen. All hårdhet var borta. Den lite onaturliga förnimmelsen av höjden, alltså placeringen i rummet, på Getz saxofon var helt försvunnen. Den var fortfarande högre än innan rengöring men nu lät det helt rätt. Musiken tog ett jättelyft, allting lät mer homogent, mycket mer musikaliskt. Timingen och swinget hade tagit ett par kliv framåt.
Sammanfattningsvis så rekommenderas Caig ProGold å det varmaste trots det sjuka priset. Ungefär en femtedel av flaskans innehåll gick åt för en behandling av hela hifianläggningen. Jag skulle inte köpa något annat än nåldroppsflaskan (finns som spray också), det är dropparna för dyra för.
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 12:26:34
|
låter som jodd blandat med yes bakteriell, har du tvättat bort alla hifibacilusker nu!
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
|
|
B Peter
Member
635 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:00:06
|
Nej, ProGold innehåller inga löddrande diskmedel.
Förresten, hifibacillerna sitter väl i oss mer än i elektroniken? Så då får väl andra vätskor tas till, Revaxör kanske?
|
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 20:57:40
|
Kul att du fått en så stor förbättring för 500:-!!! Men...guld oxiderar väl inte? Men det kan ju bli smutsigt förstås. Undrar om man kan använda rengöringsvätska för guld som Guldfynd m fl säljer?
//StefanZ "Art is just short for Arthur |
|
|
dec_alpha
Member
173 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 18:09:26
|
SZR: Vetitusan ifall man kan använda Guldfynd rengöringsvätska, det är säkert någon form utav "glansmedel" inblandat i den skulle jag gissa. Men annars så är det ju guld som guld =)
Robert Hjertkvis |
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 10:51:26
|
Det är väl OK om kontakterna blir snygga också
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 15:11:58
|
Årets julklapp till livskamraten...
Intressant läsning!
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
|
|
|
n/a
deleted
185 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 17:12:09
|
Aldrig funderat ??? Bästa ... Lech
|
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 19:17:50
|
quote:
Aldrig funderat ??? Bästa ... Lech
På vaddå?????????????
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 19:47:54
|
...på någon julklapp till livskamraten, ska´ de´ nog va´... |
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 20:46:21
|
Hon skulle säkert bli jätteglad för nyputsade guld-bananer !
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 23:11:24
|
Peter, synd att det blev så många "lustiga" kommentarer. Men jag vill intyga att det här fungerar. Jag har inte prövat Pro Gold utan Kontak som är enbart är ett rengöringsmedel. Med samma ljudande resultat som du. Det kanske finns billigare varianter men det tar en himla massa tid att forska om vad som tar bort oxider, sulfider, smuts etc utan att lämna kvar något smörjning som kan öka motståndet i kontakten så att det kanske blir sämre än innan. Det behöver inte bli så dyrt som 500 kr. T.ex. www.britishaudio.co.uk säljer tre olika varianter för £14 - 15 plus ett par pund i frakt. ProGold är avsett speciellt för guldkontakter. DeOxit från samma tillverkare för alla typer av kontakter liksom Kontak.
Hifi-handlarna tycks inte sälja denna typ av preparat. Men varför rengöra för ett par hundra när man i stället kan köpa nya grejor varannat år?
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 07:02:36
|
Den "lustiga" kommentaren avsåg inte vätskan eller recensionen. Den var ju mycket intressant och hör Peter en förbättring, så är det en förbättring. Dessutom är den ju ganska logisk, eller hur?
Nä, julklappskommentaren syftade snarare på hur man motiverar inköpet för närmaste omgivningen när det finns exklusiva parfymer i samma prisklass. Har man riktig tur, doftar den gott också...
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
|
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 02:32:31
|
Visst är det logiskt, många har väl erfarenhet av oxiderade volymkontroller som sprakar varje gång man vrider på dem. Det är inte särkilt logiskt att smuts och oxideringar inte skulle påverka ljudet förrän man kommer till detta bottenstadium. Kamrater, kolleger, hifi-vänner (eller vad ni vill kallas), beställ och testa! I alla fall om ni har någon komponent eller kabel som är äldre än ett par år. Prova inte med att rengöra en kontakt i taget och sedan lyssna för att följa vad som hände i varje steg. Det kan lätt bli så långrandigt och förvirrande att man varken vet in eller ut. Rengör allt på en gång och lyssna sedan. Det tar ett eller två år innan man kan testa det igen. Alltså inget för de som kräver "vetenskaplig" evidens innan de vill prova något eller måste göra massor med A-B tester. Ta risken om du vill underhålla ditt system och få bättre ljud. Hittills har två personer här provat det med klart positivt resultat. Ev. negativa resultat är naturligtvis också intressanta, däremot inte typ "jag har inte provat men det borde inte ha någon betydelse därför att..." Timbre, det här är mer exklusivt än dyra parfymer, man måste importera från utlandet! PS. Reservation för att det kanske inte gör så stor nytta på en mini-anläggning från On-Off. |
|
|
|
Topic |
|