HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kort signal väg contra separata delar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2003/10/07 :  23:04:23  Show Profile Send Carlos a Private Message
kort signal väg contra separata delar

Att ha varje del i kedjan under sitt eget chassi med egen strömförsörjning och slippa störningar från andra komponenter har jag förståt är det ultimata.

Men sen har vi produkter som advanteg s1 och levinson 39 med kort signal väg som har både dac, transport och försteg under samma chassi och ändå gjort bra ifrån sig.

Jag undrar vad som väger tyngst ?


Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/07 :  23:09:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
De separatas delarna väger väl tyngst tillsammans.

Skämt åsido så beror det nog på tillverkarens amnbitioner, men alla spjutspetsprodukter tycks ju bestå av separata delar, medan komboarrangemangen anses vara kompromisser.

Bravo
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2003/10/08 :  00:16:11  Show Profile Send Carlos a Private Message
Tackar

jaha, därför att tillverkarna brukar lägga sina "cost no objekt" produkter på separata.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/08 :  08:55:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sen kan man ju kombinera delarna med andra. Sitter allt i samma kan man inte byta försteg t.ex om man skulle vara intresserad av det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/10/08 :  09:12:45  Show Profile Send K-man a Private Message
Ngt som jag tycker talar lite för "sammansatta" produkter är att man slipper en eller ett par signal/digitalkablar....skall man hålla samma höga nivå på hela sin signalkabelväg så blir det lätt dyrt... ...och då kan man förhandla med sig själv.. Antingen tycker man att man kan lägga de sparade pengarna på en bättre sammansatt maskin, eller oxå kostar man på sig EN kanonsignalis eller oxå köper man en massa extra hamburgare....

\\K-man
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/08 :  09:15:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag erkänner att kombomaskiner kan vara väldigt bra, som ML 39, eller 390S. Den blir inte vansinnesdyr heller då den kan fungera både som transport/dac, Cd och försteg beroende på vad man har för grejor i övrigt.

Bravo
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/10/08 :  10:41:15  Show Profile Send KC a Private Message
Jag tycker inte att det finns ett svar på frågan. Det hela beror ju på konstruktionen, och att en integrerad per automatik skulle vara en kompromiss anser jag vara fel.

Nog är det väl lite så att det är "coolare" med separata komponenter? Det vet tillverkarna också och drar nytta av det. Det står helt utom tvivel att separata komponenter har fördelar, bl.a. egna nätdelar samt kanske bättre isolering. Men det finns ju en hel del nackdelar också, som t.ex. långa signalvägar (introducerar störningar), många avbrott med kontakter (introducerar störningar) samt ökad kostnad för saker som design (estetisk sådan), plåt, tillverkning, mm. som inte tillför något i ljudkvalitet.

Det Jag tror det är lättare att tekniskt designa bort(eller minska) de negativa aspekterna hos en integrerad konstruktion än att göra samma sak för en icke-integrerad sådan. Och nu talar vi endast om komponenter från samma tillverkare!

Nä, jag har den uppfattningen att så länge vi inte talar om mycker dyra produkter så vinner man mer än man förlorar med en integrerad design, och att man förlorar mer än man vinner med en design baserad på separata komponenter.

Men det är bara vad jag tycker

Edited by - KC on 2003/10/08 11:05:34
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/10/08 :  10:49:38  Show Profile Send K-man a Private Message
KC, kunde inte sagt det bättre själv!

Dock tycker jag det är lite coolt när man har oerhört lite prylar som ger ifrån sig ett ooootroligt bra välljud...

Att det sedan är bra mycket lättare att "sälja in" EN komponent i hyllan hemma än tre-fyra är ju oxå en viktig aspekt!

\\K-man

Edited by - K-man on 2003/10/08 10:50:28
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/08 :  11:01:04  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej det finns inget fel i komboprodukter och att man inte konstruerat den ultimata 500000+ kombon beror nog på, som ni säger, att man tror inte att det skulle säga.
Alltså kan man väl inte med säkerhet säga vad som skulle vara mest ultimat av det utimata.
Vad man vinner eller förlorar ljudmässigt i slutändan är väl bäst att låta vara osagt, dessutom med ny digitalteknik kanske rubbet kommer att sitta på ett kretskort så småningom.
Nytt och tufft, nya tider nya seder.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000