HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var ligger tillverkningskostnaderna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/07 :  23:03:22  Show Profile Send Aton a Private Message
Hur tror ni tillverkarnas kostnadsfördelning ser ut inom olika hifi-segment? Och var finns de största vinstmarginalerna ?

När jag ser bilder från högtalartillverkningen hos Sonus Faber tänker jag direkt att det måste kosta en hel del arbetstimmar att sätta ihop de produkterna! Samtidigt är sannolikt tillverkningsmaskiner och forskning och utveckling rätt billiga områden hos Sonus Faber. Inom något annat företag eller hifi-område kanske det är tvärtom? Focal/JM Lab kanske lägger ned en hel del pengar på utvecklandet av sina futuristiska och högkvalitativa () element? Vad tror ni? Skiljer det mycket mellan olika företag och produktområden som t ex: högtalare, cd-spelare, förstärkare, kablar och hörlurar?

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/07 :  23:06:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
Forskning och utveckling kostar nog en del om man ligger i framkant, men betydligt mindre om man använder standardprodukter.

Hur mycket skulle jag också bra gärna vilja veta?

Bravo
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/10/07 :  23:56:57  Show Profile Send David A a Private Message
En sak som slagit mig om just högtalare, är att tillverkaren måste ta ut hutlöst mycket för kabinettet! Om nu exempelvis en tillverkare gör en stativhögtalare för låt oss säga 10000... Hur mycket tar dom sedan ut för motsvarande golvare med samma bestyckning i toppen? Genom att bara lägga till ett baselement och en större låda brukar oftast kostnaden för produkten bli minst 2-3ggr så dyr. Ser man det i materialkostnad så förstår man ganska snabbt att kabinettet i sig utgör en stor del av kostnaden.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/10/08 :  08:47:58  Show Profile Send divander a Private Message
MEd större volym blir även frakt och lagerkostnad större. Tidiga kostnader blir större i slutet. Något som kostar mycket i slutet påverkar inte lika mycket. Jag kan tänka mig att det även blir större serier av stativarna. Detta brukar ju påverka priset en hel del.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/08 :  09:28:11  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Kostnaden för kabinettet är väldigt olika för olika produkter. En del snickrar själva, andra köper utifrån. Men det är inte att "bara" lägga till ett element ytterligare. Många element skall testas, till synnes standard element kan ändå vara specialgjorda i något avseende. Mer komplicerade filter, svårare att bygga låda eftersom den går djupare i basen. Mycket mera lyssning och utvärdering.
Sen kan vissa produkter prissättas strategiskt beroende på konkurrenter eller att man kanske hellre vill sälja en annan modell av sina egna. När det gäller elektronik så kan man ju fundera på hur mycket "årsmodeller" kostar att göra ifrån alla ledande japanska tillverkare medans engelska och amerikanska företag kan byta modell när man gjort något bättre.
Köper själv aldrig japanskt om det går att undvika oavsett bransch.
Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/10/08 :  09:46:38  Show Profile Send henricsson a Private Message
Tillverkningskostnad & självkostnad:

Tillv.kostnaden (inkl. material) är sällan hög, tror en Volvo V70 kostar omkring 30kkr att tillverka.

Självkostnaden inkluderar alles, utveckling, logistik, etc, etc.. (dividerat m antalet tillverkade produkter)

Vill man få mycket för pengarna bör man alltså krasst sagt (detta stämmer ju inte alltid) köpa det som säljer mest!


EDIT
Utvecklingskostnaderna är ENORMA, Saab's (& opel tror jag) nya bottenplatta (eller vad det kallas ) kostade 6.000.000.000kr att utveckla!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/10/08 09:47:59
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/08 :  09:54:08  Show Profile Send matså a Private Message
6 miljarder med andra ord. Det är lite mer än vad jag har i lön

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/10/08 :  10:07:23  Show Profile Send SW a Private Message
Jobbade tidigare på ett svenskt tillverkningsföretag. En sak vi fick 70 :- för när vi levererade till återförsäljare såldes ute i handeln för strax över 1000:- inkl moms. Vet inte om det stämmer inom HIFI men skulle knappast tro att en kabeltillverkare eller kretskortstillverkare i fjärran östern får så många kronor för sina produkter.

S
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/08 :  11:07:16  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Vill man få mycket för pengarna bör man alltså krasst sagt (detta stämmer ju inte alltid) köpa det som säljer mest!
Då är det alltså prisvärt med japanska storsäljare.


quote:
Saab's (& opel tror jag) nya bottenplatta (eller vad det kallas ) kostade 6.000.000.000kr att utveckla
Vi får väl utgå ifrån att utvecklingskostnaderna för chassit till Advantage Thor låg på en liknande nivå


quote:
En sak vi fick 70 :- för när vi levererade till återförsäljare såldes ute i handeln för strax över 1000:- inkl moms.
Sånt där är ju bara sjukt!
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/10/08 :  11:08:34  Show Profile Send rowa a Private Message
Ta Pro-Ac högtalaren tex, bygger man den själv kommer man undan på 7-8k.
Köper man den kostar den närmare 40k.

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/10/08 :  11:19:31  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
En av dom största kostnaderna för "Svensson-hifi" är nog frakten, och
materialkostnaden är nog den lägta kostnaden på dom flesta produkter.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/08 :  13:20:10  Show Profile Send Aton a Private Message
Menar ni att all elektronik är riktigt billig i materialkostnad? Vad är det då som kostar i tillverkningen av förstärkare för 50 tusen eller mer?

Personligen tror jag att trälådor kostar en del i högtalarsammanhang. En Sonus Faber låda tillverkar man inte på fem minuter.

Inom kabelsegmentet kanske maskiner är dyra?
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/08 :  13:47:19  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Beroende var man tillverkar delar eller sätter ihop saker så kan kostnaden skilja radikalt. En låda snickrad i Sverige eller en snickrad i Lettland är det dramatisk prisskillnad på. Komponenter kan vara billiga men sedan kanske tillverkaren matchar och mäter in dessa individuellt vilket inte syns utanpå. En injustering av bias i ett "riktigt" slutsteg kan ta timmar att göra manuellt innan man är klar.
Man måste skilja på en påse komponenter ifrån Elfa och ett monterat, utvecklat och optimerat ett som sitter i en förstärkare.
Frakter utomlands kostar nästan "inget alls". Enskilda frakter i Sverige utan avtal och med moms är dyra.

Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/10/08 :  13:49:52  Show Profile Send henricsson a Private Message
Det är inte frakten eller materialet som kostar mest.. det är utvecklingen samt mellanhänder som dyyyrt.
Visst är SF-lådor snygga (som så många andra) men hur lång tid tar det för en möbelsnickare (200.-/h) att färdigställa dom? Inte så lång tid skulle jag tro..

Ino-Audio säljs endast av Öhman him self just därför att kostnaden ska hamna på en rimlig nivå.. Jag skulle tro att hans toppmodeller spelar jämt med högtalare för flera hundra tusen.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/08 :  14:46:05  Show Profile Send Aton a Private Message
Fast just Öhmans högtalare skulle väl bli så mycket hetare om lådorna tillverkades av en möbelsnickare! Nu ser de ut som bra (hyfsade) hemmabyggen. SFs ser ut som konstverk både v g hantverket och designen! Det är skillnad på en Hauptbyrå och en från IKEA... Hantverkskvalitet tycker jag är oerhört viktigt v g högtalarlådor. Skulle aldrig betala 50 000 för nåt som inte är outstanding.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000