HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Marmorskiva finnes, hur bygga TV/Stereobänk?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2003/10/07 :  21:26:00  Show Profile Send Calle G a Private Message
Lite dålig respons i DIY-forumet, kanske detta är en bättre plats?

Jag är lycklig ägare till en jättesnygg svart marmorskiva, ca 180x50cm, 4cm tjock. Jag tänkte använda den för att göra en bänk till stereon och TV'n. Jag tänkte mig nåt i stil med att 'hänga' en hylla under skivan och där ställa förstärkare, DVD-spelare, och centerhögtalare (ja förlåt, jag har faktiskt en hemmabio ;).

Själva marmorskivan får stå på golvet med fyra grova rör i rostfritt eller krom, och nån form av spikes mot golvet förståss. Hyllan hänger kanske i lite tunnare, matchande, rör. Hyllan är i lönn, för att matcha stativhögtalarna (B&W CM2) som står bredvid på svarta Soundstyle stativ.

Förstärkaren är en Pioneer VSX-2011, 20kg tung, alstrar 600W och enligt manualen rekommenderas 60cm fritt utrymme ovanför och 30cm på varje sida. Det låter i överkant? Den är 19cm hög, räcker det inte om jag har 10cm upp till marmorskivan? Jag spelar sällan fullt någon längre tid då jag bor i lägenhet.

Jag har inte funderat klart men antagligen hamnar centerhögtalaren (B&W CMC, 46cm bred, 18 hög) i mitten, och DVD och förstärkare på varsin sida. Det gör tyvärr att det blir lite trångt och säkert rätt varmt? Kan man förresten ställa DVD-spelaren ovanpå högtalaren, eller tvärtom (högtalaren är förståss magnetiskt skärmad)?

Är det någon som byggt något liknande? Vad bör man tänka på? Kan man göra på något annat sätt? Hur löser man ventilationen? Hur gör jag alltihop barnsäkert, lilla Melker 8 månader börjar hitta nya, spännande sätt att använda saker och ting på?

Jag är mycket tacksam för all sorts hjälp. Det känns som att marmorskivan skulle göra sig alldeles utmärkt som möbel till stereon, men i övrigt är jag helt lost. :)

Mvh,
Calle
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000