HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan kablar tröttna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/10/07 :  21:23:49  Show Profile Send yak52 a Private Message
Att olika kablar gör skillnad har själv upptäckt. Att de dessutom blir bättre med inspelning tycker jag mig också ha märkt. Men kan de sedan gå "bakåt" igen?

Efter att ha låtit min anläggning stå still ett tag började jag spela igen och jag tyckte att det lät tunnare än förr och lite skrikigt. Efter två dagars spelning tycker jag mig märka en klar förbättring, mjukare och djupare bas.

Kan det var så eller är det mina öron som vant sig, eller möjligen det organ som tar emot signalen från öronen?

Någon som varit med om samma sak?

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/07 :  21:31:53  Show Profile Send Adagio a Private Message
Har den varit avstängd?
Det finnns vissa som menar att tex en kabel som spelat till sig och sedan kopplas ur systemet eller att man stäger ned systemet så spänningen försvinner, då återgår strukturen långsamt till sin ursprungliga form. Efter en viss liggtid är kabeln "rå" igen och måste återigen spelas till.
Bla Audioqest grundare och ägare hävdar att det är så.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/10/07 :  21:36:29  Show Profile Send yak52 a Private Message
Jo, avstängt en längre tid. Jag kör med rörförstärkare annars hade jag gärna låtit den stå på hela tiden.

Så det skulle kanske tyda på att kablarna blivit "råa" igen. Det låter faktiskt betydligt bättre än för några dagar sedan.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/07 :  21:59:21  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det beror nog på vem man frågar, jag tror att kablar och andra komponenter behöver någon form av tillspelning, tiden för kabeln att återgå borde vara relativt lång säkert 1-3 veckor, det kan ju också vara så att tillspelningen går fortare när anläggningen varit tillspelad tidigare.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/07 :  22:01:33  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det bästa är att aldrig stänga av, kör man med rör så blir det ett dilemma, cdn bör ju i allafall få stå på.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/10/07 :  22:05:41  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag har hört en representant från Audioquest som hävdade följande: Matrialet runt ledaren behöver laddas upp innan det låter bra. Om man låter anläggningen vara utan ström så laddas allt ut igen. Därför behöver kablarna spelas i igen så att allt ladds upp igen. Och det är därför som AQ nu har satt batterier på sina kablar.
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2003/10/07 :  22:11:32  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Min erfarenhet begränsas till transistor prylar, de flesta Cd spelare jag haft 1-2 dar.
en Meridian 563 dac 3 dagar. mitt nuvarande IC bestyckade försteg 3-4 dar.
mit nuvarnde slutsteg 0,5 dag högst min Sentec kombination 1 dag högst, för att bli av med de västa problemen. Efter ungefär 1 vecka så låter det som det skall då "släpper" ljuder ordentligt från högtalarna. Jag reser mycket så ibland står stereon avstängd i 1 månad, det är som att starta en förkrigstraktor i 30 minusgrader

Mvh
Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3

Edited by - Mnyb on 2003/10/07 22:14:05
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/10/07 :  22:19:53  Show Profile Send yak52 a Private Message
Bra, då är det inte mina öron som blir inspelade utan det är verkligen som det låter att kablarna blir vänligare efter ett tag, och det är ingen liten skillnad hos mig.

Att jag haft avstängt beror på att min CD varit trasig. Jag körde igång med reservspelaren (en gammal JVC som aldrig verkar ge upp) och när min nya Thule kommer ska det inte bli så långa avbrott.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000