HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dämpning CD och förstärkare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/07 :  20:23:07  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Finns det någon anledning att dämpa chassit på en CD eller förstärkare invändigt, med tex asfaltsmatta eller annat dämpmaterial?
Funderar även på att byta ut orginalfötterna på apparaterna, men vad/vilka rekomenderar ni? DIY eller köpa?
Vad har ni för erfarenheter?

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/10/07 :  20:24:25  Show Profile Send rowa a Private Message
Blyfoliematta tror jag man ska kunna använda sig utav.

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/07 :  20:29:17  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Provat?
resultat?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/10/07 :  20:30:50  Show Profile Send svejk a Private Message
Har modifierat min transport med blygummi invändigt. Fötter har jag tagit bort ersatt med tempur gummi. Under tempur en laminerad glaskiva under glaset soundcare spikes. Funkar utmärkt tycker jag.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/10/07 :  20:35:56  Show Profile Send freann a Private Message
Bifogar ett inlägg som jag just lade på ett annat forum:
-----------
Squashbollar är nog det enda jag INTE prövat :-) Det händer mycket saker när man ändrar på interaktionen mellan apparat och underlag...

Jag har tagit inspiration av Symposium (www.symposiumusa.com/main.shtml) samt Max Townsends Seismic Sink (www.townshendaudio.com/ www.audioexcellenceaz.com/townshendaudio.htm).
Ingen av dessa produkter finns mig veterligt i Sverige. Fanns de det skulle jag inte ha råd ändå..!

Vad jag har gjort är följande (från apparaten sett):

1. Metallkoner, spetsen uppåt
2. En "puck" för att göra ytan större. Jag använder tempurafärgkakor ("vattenfärg"). Som material är dessa *mycket* lika pressad grafit - totalt resonansdöda!
3. Ett 100mm tjock block av frigolit
4. En styck cykelslang

Verkar vansinnigt? Inte alls - kolla in Symposium..!
Ok, receptet går att förfina avsevärt. Näst steg blir att laminera ett inte fullt så tjockt lager frigolit med tunn plywood/MDF ovan och på undersidan. Nästan patentintrång hos Symposium ;-)

Gummislangen underst hjälper mycket eftersom jag har ett väldigt resonant trägolv.

Nåååå... låter det något då?
Skillnaden i 3-d, upplösning och transienter vågar jag nog beskiva som dramatisk. Man får en helt anna genomlysning av nyanser i tonhöjd och variation. Känslan av närvara blir verkligen väldigt på taglig. En skiva jag alltid haft svårt att få att låta bra - Wrecking Ball med Emmylou Harris, får nu en stor och skir ljudbild med härlig rumsverkan. Emmylous röst framstår inte längre som vass och plåtig. Överlag så framstår ljudet som mycket mera lättfotat och alert. Mitt system ser verkligen för jävligt ut just nu (det är frigolit överallt..!), men det är förbaskat roligt att lyssna på musik!!!

Oj, vad långt det här blev... Jag kan bara rekommendera att börja experimentera med olika "set ups" - spikar, koner, bollar... Man blir förvånad!

mvh/Fredrik
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/07 :  20:37:15  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
svejk, fanns det någon anledning att du valde laminerat glas, mer än att det var snyggt;-)
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/07 :  20:39:59  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Och freann, använder du det både till CD och stärkare?
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/10/07 :  20:51:49  Show Profile Send freann a Private Message

Japp - ser verkligen för jävligt ut! Men lite produktutveckling så...

Jag hade tidigare problem med vassa "s-ljud" via förstärkaren. Dessa har nu helt försvunnit.
I tester talas det ofta om att ljudet ska "släppa" från högtalaren. Det tycker jag verkligen att det gör nu. Har inga problem att återge instrument som är placerade rakt bakom högtalaren i ljudbilden. Blåsinstrument får en helt annan efterklang. Etc, etc, etc...

/Fredrik
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/10/07 :  20:55:39  Show Profile Send freann a Private Message

Kan nämna att jag testade häromdagen med att byta ut fjäderupphängningen på min gamla Thoréns TD 125 mkII. Förbättring av samma slag som för förstärkare och cd. Nu ska den få sig en ny "plint"!
Min svåger kommer att bli RÄTT trött på mig när jag lånar hans sticksåg, slipmaskin, källarrum...

/Fredrik
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/10/07 :  21:06:31  Show Profile Send svejk a Private Message
Har för mig att jag läst/hört att laminerat glas släcker ut vibrationer bättre.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2003/10/07 :  21:14:22  Show Profile Send Mnyb a Private Message
SD fötter AQ sorbothane "blobbar" har SD fötter under alla högtalare, vilket gör att det inte återförs så mycket vibrationer tillbaks till bänken där apparaterna står, vilket gör den delen mer okritisk.
Obs ricktiga SD fötter från sonic design,det verkar finnas en massa plagiat på marknaden.
Jag har kört med AQ fötter och SD fötter(samtidigt) under min CD med en viss succe'

Tweaka med måtta. första gången jag startade en av mina driverk som jag köpt beg, så stannade skivan kvar inuti pga en stor klet med blue-tac, gojet satt dessutom fast runt klock kristallen. Min dac "låste" aldrig fullständigt på signalen fören jag tog bort det.
klock kristallen i cd/dac är nog mer temperaturkänslig en den är vibrations känsligt vilket härmed skulle vara bevisat.

Mvh
Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2003/10/07 :  21:19:48  Show Profile Send Calle G a Private Message
Dum fråga kanske.. men vad är en hockeypuck gjord av? Hur pass resonansdöd är den, jämfört med tex en tempurafärgkaka? För oss som inte är gjorda av pengar... ;)
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/10/07 :  22:14:39  Show Profile Send freann a Private Message

Hockeypuck är tillverkat av något syntetgummi verkar det som. Det finns viss "studs" i den. Färgkakan har ingen "studs" och skickar därför ingen energi tillbaks. Beror på vad man ska ha dem till. De funkar bar ovan eller under "spikes". *För mig* funkar hockeypuck sämre än tempurkaka. Jag köpte mina för 30kr styck :-)

Betänk bara att färgkakan inte klarar så hög belastning.

/Fredrik
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/07 :  22:47:54  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Ursäkta, men var köper man en Tempurkaka???
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/10/07 :  22:53:39  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Jonas Nilsson,

har själv dämpat cd lådan (rotel 965 bx) invändigt med mdf och blyfoliematta, gjorde kanske en liten skillnad men jag tyckte mig uppleva större skillnad när jag dämpade ic kretsarna eller vad det nu heter med häftmassa. Tröck på lite här och lite där och ljudet blev liksom lugnare och mer analogt.

nu kommer dock inte cd;n att användas så mycket då en rega p25 inhandlats, oj vilket lyft.

mvh
micke
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/07 :  23:10:43  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
På alla ic-kretsar jag hittar?
Har hört något liknande om kondringarna, stämmer det?
Lär f*n ha den kladdigaste CD/Förstärkar kombon i Sverige
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/08 :  22:07:53  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
Vad har ni för erfarenheter?


Definitivt värt att skaffa ett riktigt bra bänk. Upptäckte nyligen själv vilken stor ljudförbättring det kan medföra. Svårt kanske att låna hem o testa, men att lägga ner några tusen på en bänk ser jag som en mycket god investering.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/08 :  22:33:56  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Om locket på en CD spelare låter pga av att det skallrar så tjänar man nog på att dämpa det. Likaväl hyllplan och andra saker i hela rummet. Kör man ett sinussvep så kan man höra rätt mycket om det vill sig illa. Så för en totalbild är bästa tweaket att köpa en skiva med sinussvep och sedan kolla efter vad i rummet det är som väsnas. Kan vara svårt nog att upptäcka.

Ang dämpning i locket för att dämpa spelarmekanismen - borde inte funka alls. Dämpningen borde i så fall göras för själva släden och dess infästning. Om man nu tycker sig ha problem med den...

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/10/08 :  22:36:30  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Nästa gång jag plockar isär min CD ska jag se till att få in asfaltmatta i lådan. Det skrammlar som tusan när man kör släden, upptäckte jag en dag som jag körde helt utan lock (det var fel på den som jag lagade). Locket gör att allt väsnas i apparaten. Kanske inte påverkar utsignalen, men kan man få ner det mekansika ljudet så är det gott nog för mig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000