HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 lådbygge...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2003/10/07 :  18:10:57  Show Profile Send bjurta a Private Message
jag ska bygga en låda på 30 liter.
blir det någon skillnad på ljudet om jag t.ex bygger en bred och låg låda eller om jag bygger en lång och smal. jag har en låda redan som är bred och låg, så jag tänkte bara om jag skulle bry mig om att bygga en ny...? det är en 6,5" bas jag ska ha.

björn ohlsson

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/10/07 :  18:53:54  Show Profile Send Rollo a Private Message
Man skulle kunna tänka sig att de olika ytorna blir avstämda vid olika frekvenser beroende på längd a la marimba samt att om något innermått blir längre än den kortaste våglängden som elementet som sitter i lådan återger så kan det uppstå stående vågor.

Hur stor effekt ovanstående fenomen har på slutresultatet vågar jag dock inte uttala mig om.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/07 :  19:58:00  Show Profile Send lasselite a Private Message
det blir SKILLNAD beroende på hur baffeln ser ut. om det i ditt fall blir bättre eller sämre har vi för lite info för att kunna sia om.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/10/07 :  22:06:56  Show Profile Send celef a Private Message
om man vill ha god spridning så ska man ha liten baffelyta, spridningen i horizontalled är lite viktigare än i vertikalled så då är en smal å hög baffel att föredra.

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000