HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sub mellan 10kkr och 12kkr?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/10/07 :  12:57:56  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Jag såg att någon annan startat en tråd angående sub från 3-8k, men då jag är intresserad av sub mellan 10-12k så startar jag en liknande tråd. Jag var ju för inte länge sedan intresserad av SF Cremona Auditor, men jag har till slut kommit fram till att jag behöver ett system som klarar ett bredare musikspektrum. Därför drog jag ned högtalarbudgeten till mellan 15-20k och planerar att komplettera stativarna (kanske Nautilus 805 eller JmLab Electra 906) med en högklassig sub.

Det viktigaste är att subben kan integreras bra med högtalarna så att systemet låter enhetligt. Det är dessutom viktigare att den är bra på musik än film. Jag antar att en sub som är super på musik inte gör bort sig när man ska kolla på film.

Alternativen hittills är Canton Ergo AS-2 och B&W ASW 675. Båda ligger runt 12000kr, men Cantonen går att hitta betydligt billigare. Vad tror ni om dessa båda alternativ? Kom gärna med andra förslag.

/Fredrik

Edited by - Fred00 on 2003/10/07 12:59:00

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/07 :  13:05:52  Show Profile Send Bravo a Private Message
JmLab Electra har ju en egen sub "ELECTRA SW 900" som är någon tusenlapp dyrare ny än den prisgräns du angett, men borde väl gå att pruta litet på om man inte hittar den "beggad".

Bravo
Go to Top of Page

Markus
Starting Member

18 Posts

Posted - 2003/10/07 :  13:09:53  Show Profile Send Markus a Private Message
Suben i Infinitys Kappaserie är mycket bra. RABOS gör det möjligt att justera frekvensgången något för att på så sätt harmonisera bättre med rummet. Går att få tag i för runt 10 kkr.
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2003/10/07 :  13:17:01  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Förslag: en REL av något slag, Esoterisk hifi har haft några bättre beggade rel tillsalu.
Stjälv har jag en Stadium 3. Jag är nöjd med denna, REL har mycket flexibla fillter och kan anpassas till det mesta.
NB detta är ricktiga subwoofwers REL låter inte så bra som mellanbas utfyllnad, med tillräcklig låg delnings frekvens är den exellent till musik och hyffsad till film, beroende på anläggning kan musik vs film ställa lite olika krav på subben. Rel har förvissa dubbla ingångar med varsin volym ratt mm så man kan komma fram till fungerande kompromiss.
Jag har jämfört med Velodyne HGS12 och någon Audiovector sub.

/Mikael

PS det kan vara besvärligt att ratta in subben korrekt, ett svampigt och odistinkt ljud från "subben" är oftast en kombination av dålig inställning och dålig akustik.
Om vi förutsätter att vi har en bra sub ds.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/10/07 :  16:15:10  Show Profile Send ekman a Private Message
finns väl bara ett alternativ?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/07 :  16:20:37  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

höhö, vilken liten brottare

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/07 :  18:41:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Ekman vad är det för låda på bilden. Jag kan inte läsa texten på fronten. Annar tycker jag att Audio Pro gör bra subbasar med sin ACE teknik. Den fungerar som jag tycker mycket bra. Jag hörde för ett tag sedan en sub ur Kappaserien med Rabos teknik...Den var inte heller så tokig men det har ju Markus redan sagt.

gcs
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2003/10/07 :  19:12:55  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Liten o söt vad är det

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/10/07 :  21:11:57  Show Profile Send Jonas a Private Message
Skulle föreslå ngn Rel (Storm eller Strata) eller eventuellt en Audiovector MSub.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/10/07 :  21:32:26  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Jag kom faktiskt också på JmLab för en liten stund sedan (innan jag kollade svaren i tråden). Tyvärr är den i dyraste laget (14kkr). Men, men, budgeten brukar ju vara en ganska flexibel sak... JmLab:en är ju dessutom otroligt snygg

Annars såg jag att Canton har en ny sub som heter Karat ASW 300, som i alla fall är mycket fin att lägga ögonen på och ligger precis i utkanten av min budget (12kkr).

Rel kanske vore något också, men Audio Pro? Nja, jag vet inte...

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/10/07 :  22:03:48  Show Profile Send ekman a Private Message
det är en härlig audio physic yara sub =) vet inte exakt pris på den tyvärr mer än att det är under 15
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/07 :  23:01:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
"Fred00" jag tror nog att man kan få ned priset.

Bravo
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/10/08 :  17:21:47  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Tror du det? Är det inte ganska svårt att pruta på nya grejor, som dessutom inte är utgågna?
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/10/08 :  18:59:40  Show Profile Send Amazon a Private Message
En cv stroker 18?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/08 :  19:06:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Har du möjlighet att pröjsa 12 eller 13 schalar får ju handlaren välja, affär eller inte, men naturligtvis bör man försöka snacka in sig lite. Det går ju lättare om man är en samtalspartner och inte en buffel om du förstår vad jag menar.

Bravo
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/10/08 :  19:42:05  Show Profile Send Johansson a Private Message
Annars finns det en REL Stentor II för 15kkr under "säljes", jag skulle ha åkt dit och köpt det i helgen om jag inte fått ett oemotståndligt erbjudande på en Storm III...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000