HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 EC AW120DMB fråga.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/06 :  16:07:21  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hejsan, någon med elefantminne kanske kommer ihåg att jag hade problem med att mitt slutsteg blåste säkringar. Det blev fixat, var en trimpot till biasjusteringen som gett sig. Fick tillbaka steget, fungerar bra, men det är en "liten" märkbar skillnad i temperatur mellan höger och vänster kanal, alltså när man känner på ovansidan, ovanför kylflänsarna. Vet inte hur det var innan så jag skulle uppskatta om någon som har ett ec aw120 steg kan hjälpa mig här.
Steget är Dual mono uppbyggt, så man kan anta att det skulle vara lika varmt på båda sidor. Steget står hos Mor i Sthlm så jag kan inte kolla upp dig själv just nu. Tja, hoppas någon kan göra lite "handpåläggning" åt mig. ;)

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2003/10/06 :  23:00:41  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Spekulation: eftersom du har lagat en potentimeter för biasjustering så är den förmodligen till den ena kanalen, mer eller mindre bias avgör också hur varmt det blir.
Ytterliggare spekulation: service teknikern har bara justerad bias i den kanal han lagat.Den andra har drivit något pga åldring etc
Ytterligare ännu mera spekulation: det är inte helt säkert att bias skall vara samma det finns ju en viss spridning på transistorernas värden och det kan vara korrekt justerad, jag törs inte spekulera i hur stor temperatur skillnad det skulle ge.
Den yttersta spekulationen(med hjälp av murphys lag): snart pajar den andra kanalens bias pot
;-)

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/10/07 :  10:55:40  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Har samma fenomen med mitt 250R steg. Låter dock gudomligt....

Artphotography
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/10/07 :  11:08:54  Show Profile Send Leon a Private Message
Förlåt att jag lånar tråden!
Samma fenomen här. Mitt krell ksa 200 blir varmare på högersidan cirka 15grader varmare (Uppskattat ej mätt) men klangmässigt hörs ingen skillnad skall det vara så! MVH/Leon
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2003/10/07 :  11:25:58  Show Profile Send pekka a Private Message
Det är samma med min AW100DMB.

PEKKA
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/07 :  12:51:01  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tackar pojkar, nu kan jag sova lugnt. Skönt att höra. Jag kan inte säga att jag direkt observerat fenomenet tidigare, utan det var bara när den kom tillbaka från rep med ny biaspot som jag började känna efter. Har haft ett aw100 också, men inte känt på det heller. *tackar och bockar*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000