Author |
Topic  |
|
donuts
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 15:45:20
|
Hej, jag är lite av nybörjare när det gäller hifi och hemmabio. Det var först när jag fick mina föräldrars högtalare och cd-spelare som jag köpte en riktig förstärkare och bytte ut min gamla stereo.
Problemet är att den ena av de 2 golvhögtalarna (audio pro a3.20 live) är trasig, förmodligen sprängd av mina syskon tidigare. Ljudet som kommer ut saknar tryck och låter ungefär som om jag spelade från hörlurar.
Det jag undrar är om och i så fall hur man kan laga högtalaren? Eller om det finns något företag som lagar högtalare, helst i jönköpings trakten.
Tack på förhand!
MVH Magnus |
|
Pinhead
Member

349 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 16:26:13
|
Att lämna in den och få den reparerad låter inte som att det skulle vara lönt, så till vida högtalaren har ett affektionsvärde. Om basen är trasig kan du ju kontakta Audio Pro och höra vad ett ersättningselement kostar.
Att det låter som ur hörlurar vet jag inte, men lägg försiktigt fingrarna på baselementet och känn om det vibrerar. Om det gör det, så är det helt. Om du lägger örat nära diskanten kan du höra om den fungerar. Fungerar alla elementen i högtalaren, men ljudet fortfarande inte är detsamma i båda högtalarna, så skulle jag tippa på att det är en komponent i delningsfiltret som har gett upp.
Ovanstående resonemang förutsätter att övrig elektronik i anläggningen är kontrollerad och ok. |
...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...
0hm |
 |
|
donuts
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 19:02:04
|
Jo, diskanten tror jag funkar men däremot är nog basen trasig, för den vibrerar ingenting. Vad tror ni en sån skada kostar att reparera ungefär?
/Magnus |
 |
|
Pinhead
Member

349 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 19:39:44
|
quote: Jo, diskanten tror jag funkar...