Author |
Topic  |
|
donuts
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 15:45:20
|
Hej, jag är lite av nybörjare när det gäller hifi och hemmabio. Det var först när jag fick mina föräldrars högtalare och cd-spelare som jag köpte en riktig förstärkare och bytte ut min gamla stereo.
Problemet är att den ena av de 2 golvhögtalarna (audio pro a3.20 live) är trasig, förmodligen sprängd av mina syskon tidigare. Ljudet som kommer ut saknar tryck och låter ungefär som om jag spelade från hörlurar.
Det jag undrar är om och i så fall hur man kan laga högtalaren? Eller om det finns något företag som lagar högtalare, helst i jönköpings trakten.
Tack på förhand!
MVH Magnus |
|
Pinhead
Member

349 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 16:26:13
|
Att lämna in den och få den reparerad låter inte som att det skulle vara lönt, så till vida högtalaren har ett affektionsvärde. Om basen är trasig kan du ju kontakta Audio Pro och höra vad ett ersättningselement kostar.
Att det låter som ur hörlurar vet jag inte, men lägg försiktigt fingrarna på baselementet och känn om det vibrerar. Om det gör det, så är det helt. Om du lägger örat nära diskanten kan du höra om den fungerar. Fungerar alla elementen i högtalaren, men ljudet fortfarande inte är detsamma i båda högtalarna, så skulle jag tippa på att det är en komponent i delningsfiltret som har gett upp.
Ovanstående resonemang förutsätter att övrig elektronik i anläggningen är kontrollerad och ok. |
...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...
0hm |
 |
|
donuts
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 19:02:04
|
Jo, diskanten tror jag funkar men däremot är nog basen trasig, för den vibrerar ingenting. Vad tror ni en sån skada kostar att reparera ungefär?
/Magnus |
 |
|
Pinhead
Member

349 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 19:39:44
|
quote: Jo, diskanten tror jag funkar...
Vad menar du med tror? Antingen kommer det ljud ur den, eller så kommer det inte ljud ur den...Det finns inte speciellt många alternativ där emellan...
Som jag skrev tidigare; ta kontakt med Audio Pro och fråga vad ett ersättningselement kostar. Det finns baselement som kostar flera tusen kronor, men jag har svårt att tänka mig att Audio Pro använder sådana. Mellan tummen och pekfingret 500:- - 1000:-, men det är en MYCKET vild gissning... |
...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...
0hm |
 |
|
Mnyb
Member

271 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 19:50:11
|
Vilt saxat från Audiopros hemsida: " SERVICE OCH RESERVDELAR Om dina Audio Pro högtalare behöver service eller reservdelar kontakta i första hand din återförsäljare, speciellt vid garantiåtgärder. Annars kontaktas Audio Pro Service.
Audio Pro AB Service Box 1308 581 13 Linköping
Tel: +46 (0)13 - 31 02 86 (vardagar 10.00 - 12.00) Fax: +46 (0)13 - 31 02 87 E-post: service@audiopro.se "
Och dina närmsta återförsäljare:
RADIOCENTRALEN JÖNKÖPING Barnarpsgatan 17 551 17 JÖNKÖPING EXPERT CITY JÖNKÖPING Västra Storgatan 4 553 15 JÖNKÖPING EXPERT A6 Kompanigatan 3 550 11 JÖNKÖPING ONOFF JÖNKÖPING-A6 Kompanigatan 1-2 553 05 JÖNKÖPING
Lycka till
Mikael
|
Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3 |
 |
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 19:54:48
|
Snyggt, Mnyb! |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|