HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med trasig högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

donuts
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/10/06 :  15:45:20  Show Profile Send donuts a Private Message
Hej, jag är lite av nybörjare när det gäller hifi och hemmabio. Det var först när jag fick mina föräldrars högtalare och cd-spelare som jag köpte en riktig förstärkare och bytte ut min gamla stereo.

Problemet är att den ena av de 2 golvhögtalarna (audio pro a3.20 live) är trasig, förmodligen sprängd av mina syskon tidigare. Ljudet som kommer ut saknar tryck och låter ungefär som om jag spelade från hörlurar.

Det jag undrar är om och i så fall hur man kan laga högtalaren?
Eller om det finns något företag som lagar högtalare, helst i jönköpings trakten.

Tack på förhand!

MVH Magnus

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/06 :  16:26:13  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Att lämna in den och få den reparerad låter inte som att det skulle vara lönt, så till vida högtalaren har ett affektionsvärde. Om basen är trasig kan du ju kontakta Audio Pro och höra vad ett ersättningselement kostar.

Att det låter som ur hörlurar vet jag inte, men lägg försiktigt fingrarna på baselementet och känn om det vibrerar. Om det gör det, så är det helt. Om du lägger örat nära diskanten kan du höra om den fungerar. Fungerar alla elementen i högtalaren, men ljudet fortfarande inte är detsamma i båda högtalarna, så skulle jag tippa på att det är en komponent i delningsfiltret som har gett upp.

Ovanstående resonemang förutsätter att övrig elektronik i anläggningen är kontrollerad och ok.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

donuts
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/10/06 :  19:02:04  Show Profile Send donuts a Private Message
Jo, diskanten tror jag funkar men däremot är nog basen trasig, för den vibrerar ingenting.
Vad tror ni en sån skada kostar att reparera ungefär?

/Magnus
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/06 :  19:39:44  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
quote:
Jo, diskanten tror jag funkar...


Vad menar du med tror? Antingen kommer det ljud ur den, eller så kommer det inte ljud ur den...Det finns inte speciellt många alternativ där emellan...

Som jag skrev tidigare; ta kontakt med Audio Pro och fråga vad ett ersättningselement kostar. Det finns baselement som kostar flera tusen kronor, men jag har svårt att tänka mig att Audio Pro använder sådana. Mellan tummen och pekfingret 500:- - 1000:-, men det är en MYCKET vild gissning...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2003/10/06 :  19:50:11  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Vilt saxat från Audiopros hemsida:
"
SERVICE OCH RESERVDELAR
Om dina Audio Pro högtalare behöver service eller reservdelar kontakta i första hand din återförsäljare, speciellt vid garantiåtgärder. Annars kontaktas Audio Pro Service.

Audio Pro AB Service
Box 1308
581 13 Linköping

Tel: +46 (0)13 - 31 02 86 (vardagar 10.00 - 12.00)
Fax: +46 (0)13 - 31 02 87
E-post: service@audiopro.se "

Och dina närmsta återförsäljare:

RADIOCENTRALEN JÖNKÖPING Barnarpsgatan 17 551 17 JÖNKÖPING
EXPERT CITY JÖNKÖPING Västra Storgatan 4 553 15 JÖNKÖPING
EXPERT A6 Kompanigatan 3 550 11 JÖNKÖPING
ONOFF JÖNKÖPING-A6 Kompanigatan 1-2 553 05 JÖNKÖPING

Lycka till

Mikael





Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/10/06 :  19:54:48  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Snyggt, Mnyb!

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

donuts
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/10/07 :  16:08:58  Show Profile Send donuts a Private Message
Tack för tipsen, ska ringa imorgon!


/Magnus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000