HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med trasig högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

donuts
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/10/06 :  15:45:20  Show Profile Send donuts a Private Message
Hej, jag är lite av nybörjare när det gäller hifi och hemmabio. Det var först när jag fick mina föräldrars högtalare och cd-spelare som jag köpte en riktig förstärkare och bytte ut min gamla stereo.

Problemet är att den ena av de 2 golvhögtalarna (audio pro a3.20 live) är trasig, förmodligen sprängd av mina syskon tidigare. Ljudet som kommer ut saknar tryck och låter ungefär som om jag spelade från hörlurar.

Det jag undrar är om och i så fall hur man kan laga högtalaren?
Eller om det finns något företag som lagar högtalare, helst i jönköpings trakten.

Tack på förhand!

MVH Magnus

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/06 :  16:26:13  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Att lämna in den och få den reparerad låter inte som att det skulle vara lönt, så till vida högtalaren har ett affektionsvärde. Om basen är trasig kan du ju kontakta Audio Pro och höra vad ett ersättningselement kostar.

Att det låter som ur hörlurar vet jag inte, men lägg försiktigt fingrarna på baselementet och känn om det vibrerar. Om det gör det, så är det helt. Om du lägger örat nära diskanten kan du höra om den fungerar. Fungerar alla elementen i högtalaren, men ljudet fortfarande inte är detsamma i båda högtalarna, så skulle jag tippa på att det är en komponent i delningsfiltret som har gett upp.

Ovanstående resonemang förutsätter att övrig elektronik i anläggningen är kontrollerad och ok.