HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Signalkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/06 :  13:32:46  Show Profile Send mac a Private Message
Har suttit och kollat runt en del på forumet kring äment signalkablar. Det verkar finnas väldigt många olika idéer om vad som är bäst. ELFA verkar vara den primära leverantören till de flesta hemmagjorda signalkablar. De varianter jag sett förekommande är:

-RG59
-RG62
-RG179
-RG180
-RG214
-Flexiform 50 #937;

Vad har ni för erfarenheter kring dessa kablar? RG180 har fått väldigt bra kritik som jag förstått det hela. RG179 sa någon var en billigare efterföljare till RG180. Hur stor roll har kontakterna i det hela? Är det mest för utseende och slitage? Framför allt, vilken kabel tror ni mest på av ovan nämnda eller andra allternativ?

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/06 :  15:52:18  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag har pillat ihop lite kablar av det du har där. Ska försöka få ner lite lyssningsintryck när jag har tid.
Har rg62 både med bulletplugs och supra ppsl, wbt kopia, för att jämföra dem. Har sen också flexiformen med bulletplugs så jag kan jämföra flexiformen med rg62. Allt är ihopsatt av samma klåpare, jag, med silverhaltigt lod. Måste bara få tiiiiid. *suck*
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/10/06 :  16:53:07  Show Profile Send bernu a Private Message
Det skulle vara bra att samla våra intryck i en gemensam tråd. Den här kanske ;)

Jag har tänkt skaffa ett par bulletplugs som jag tänkte använda, man får väl ha åtminstone 2 uppsättningar så man har två olika kablar med likadan kontakter att jämföra...

Jag vet att Erik Johansson håller på att testa lite kablar så han kan säkert bidra med några testobjekt...

Jag tror att svalanders spider blir mitt första testobjekt

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/06 :  19:47:17  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Precis, två uppsättningar har jag, så det blir kontakt jämförelse också, med tanke på att kablarna inte är så dyra så är det ju i kontakterna begränsningen ligger.
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:16:47  Show Profile Send mac a Private Message
bernu: vad är "Svalanders spider"?

Låter som en bra idé att samla så mycket information som möjligt under en och samma tråd så man slipper söka runt halva forumet för att få den information man behöver.

Måste passa på att lägga upp denna länk angående test av kablar:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=13589&SearchTerms=,rg180


RG180 får ju här bäst kritik. Undrar då om RG179 är lika bra som RG180, då den nämns som ersättare. Någon som vet?


Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:22:50  Show Profile Send bernu a Private Message
Här kommer en länk till Josef Svalanders signal kabel som han passande valt att kalla Spider. http://www.svalander.se/shoppen/kabel.htm#inter

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:50:20  Show Profile Send divander a Private Message
Är det någon som har lyssnat på Spider?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/10/06 :  23:55:28  Show Profile Send Dimitri a Private Message
jag har knoppat ihop
http://www.tnt-audio.com/clinica/piano6_1_e.html
båda varianterna
gör nu:
http://www.venhaus1.com/diysilverinterconnects.html
piano 1/6 är mycket bra kablar (kan avlysnas i Gbg)
Dimitri
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/07 :  10:42:58  Show Profile Send mac a Private Message
Jag har gjort en signalkabel av CAT5, där jag delat på varje par och låtit de färgade ledarna gå till signal och de andra till jord (eller om det var tvärt om). Har dock inte jämfört den med något annat. Har väl tänkt göra någon mer signalkabel av annan sort och jämföra framöver. Har dock ingen bra signalkälla, så jag vet inte hur stora skillander man kan höra. Har för tillfälet ingen CD, bara en billig DVD .
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/10/07 :  10:56:37  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag gjorde en fyrfläta av EKKX kabel (silverplätterad kopparkabel med PVC isolering) Jag tog 4st fyrflätor till varje kanal (väldigt mycket flätande). Den kabeln blev ganska cool i utseendet men den lät ganska dåligt. Defenitivt inte ens i närheten av min egna referenskabel, en audio research phase2.

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/07 :  12:27:00  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag "gissar" att CAT-5 som signalkabel borde göras av bara ett twisted pair som man tar ut ur det yttre PVC-höljet. Sedan kan man använda någon skärmstrumpa utanpå och bara ansluta skärmen till jord i signalkällan.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/07 :  12:29:54  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
CAT-5 (och CAT-6) har ju rätt hög kapacitans, och just kapacitans bör ju vara låg för signalkabel, men högtalarkabel inte är lika känslig för kapacitans utan där vill man ha låg induktans och låg/måttlig resistans.

Genom att bara använda ett twisted pair borde kapacitansen bli lägre. RG-62 är förmodligen något bättre men jag har inte lyssnat och jämfört.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/31 :  21:45:50  Show Profile Send mac a Private Message
Vill bara lyfta upp den här tråden till ytan igen. Många som är intresserade, men få som har testat?
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/11/01 :  01:07:59  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Hej.
Jag har använt rg180 ett tag och jag är nöjd.
Jag jämnförde den med en accuphase-kabel och 180'an lät bättre i min anläggning.

Det skulle vara kul och göra några olika kablar till balanserade varianter då jag kör balanserat numera
Någon som har gjort det?

/Mikaell.
....MONSTER MAGNET på VH1 nu, härligt....
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/11/01 :  11:45:31  Show Profile Send Lelle a Private Message
Vill först säga att jag har inte läst allt i denna tråd så det här kanske blir lite off...

Lite tips:

Jag hittade färdig kabel (utan kontakter) hos Sennheiser till bra pris. De för både "Cordial" samt QED där QED är den dyrare av de två men mer marknadsförd till hemhifi.

Båda fabrikaten har kablar för att användas med XLR Cannon kontakter för balanserat bruk.

Jag har inte lyssnat på nån av dem men Cordial har billiga priser med bra mätdata. Funkar säker om man behöver långa balanserade kablar mellan för o slutsteg (som jag 2x22 m ). Det finns Cordial (för balanserat bruk) från 12,50 SEK/m betydlig mer prisvärd än ELFAs "neoprenkabel".

Självklart så om jag hade råd så skulle jag köpa andra kablar t.ex. QED, Monster, AQ, Supra etc. etc. eller ännu dyrare kablar

Butiken Pause har tydligen AudioQuest på lösmeter enl. deras hemsida, inte den dyraste varianten men för dyr för mig.
Annars så kan det vara svår att finna exakt den lösmeterkabel man vill ha, de flesta butiker har inte nått hemma annat än nån enstaka modell, går kanske att beställa iofs. men är oftast krångligt, har märkt från en del butiker att de inte är så glada i lösmeterförsäljning

Jag har testat både Neutrik och Deltron (ELFA) XLR cannon kontakter, de är mycket likvärdiga i finish och "lödbarhet" etc. (Deltron är t.o.m. lite dyrare i pris) kanske att Neutrik har något högre finish därför väljer jag dem numera och att de är nån krona billigare avgör saken oxå. Båda fabrikaten finns med både silver- el. guldkontaktytor.

Mellan cd o försteg har jag testat både Supra EFF-i (ca. 100:-/m) och Monster iL-850 (ca. 300:-/m) (båda balanserat).
Någon ljudskillnad har jag inte märkt (har inte utfört något utförligt ljudtest där), Supran tyckte jag dock var enklare att arbeta med (löda fast i kontakten) dessutom är supran förtroendeingivande konstruerad - klart prisvärd.

Kolla vad ni har för yta på kontakterna i maskinerna använd likadan kontaktyta i kabelkontakterna sen (guld-guld el. silver-silver etc.)

I framtiden kanske jag oxå provar att göra egen kabel från "scratch" a´la Svalander men det får vänta så länge pga. tidsbrist.

Think different.

Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/11/02 :  03:02:18  Show Profile Send Mikaell a Private Message
quote:
Kolla vad ni har för yta på kontakterna i maskinerna använd likadan kontaktyta i kabelkontakterna sen (guld-guld el. silver-silver etc.)

Det har jag aldrig haft en tanke på, värt att prova, tack för tipset
/Mikaell.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000