HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 uppdatering på knasterproblem!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/10/05 :  20:34:24  Show Profile Send skalet100 a Private Message
som några av er vet så har jag problem med knaster
i mina högtalare , jag har alltså ett fullt cambridge 500 system
med dubbla slutsteg och försteg och det knastrar ibland till och från
och det följer med volymen och jag har märkt att det är vissa skivor som drabbas mest och det är när båda slutstegen är igång samtidigt
stänger jag av ett så fortsätter det knastra, men drar jag ur nätkontakten så slutar det tvärt! båda slutstegen fungerar för sig men ihop verkar det bli nåt knas! källan spelar ingen roll!

när slutstegen funger som dom ska för sig kan det ändå va nåt fel på dom? kan det va fel på högtalarna då dom är nyinköpta!
tillägas bör att det oftast knastrar ganska direkt för sen ge sig
men det kan komma tillbaka! och defintivt om man låter allt så på utan nån musik! då blir det direkt!

vad ska jag göra? byta slutsteg ? högtalare ??

förut fick jag tips om det skulle vara jordfel! nu använder jag en ojordad skarvsladd till min grenkontakt där försteg + slutstegen är kopplade och det är samma resultat! har ingen lust å byta massa fungerarnde saker så därför vänder jag mig hit en gång till!

tack på förhand!

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/05 :  20:49:12  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Skalet,

du nämde att din skarvsladd var ojordad. Hur är det med din grenkontakt?

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/10/05 :  20:52:47  Show Profile Send skalet100 a Private Message
thomas_a: grenkontakten är jordad... och jag vet inte om jag skrev förut men cambridge har ju jordade kontakter in i appareterna... av vilken anledning? men sen är det ju endast strul när man kör båda stegen! inte med ett var för sig!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/05 :  20:59:25  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Skalet,

som jag skrev förut; förstärkarnas jord får kontakt med varandra via nätkontakternas jordstift. Du har en grendosa med jordbleck som är sammakopplade med varandra i grendosan. (Det spelar alltså ingen som helst roll att du har brutit jorden till vägguttaget.) Som jag skrev i min förra rekommendation; du måste ha en ojordad grenkontakt för att fixa problemet. Denna gör att förstärkarnas jord inte är sammankopplade via nätjord.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/10/05 :  21:06:01  Show Profile Send skalet100 a Private Message
thomas_a: ok! om jag skulle bryta jorden på min jordade grenkontakt (skruva bort kabeln i kontakten) är det dumt ?? är kass på sånt så jag vet inte!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/05 :  21:11:46  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Prova först att tejpa för jordstiften på nätkontakterna, eller skruva isär grendosas och ta bort kopplingarna mellan alla jordstift. Gör det bara om du är säker på hur du ska göra. Eller köp en jordad grendosa för försteg + slutsteg + CD (de kan inte vara dyra). De andra kan du kanske använda till annat.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/05 :  21:12:37  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag menar ojordad grendosa till försteg + slutsteg + CD.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/10/05 :  21:17:11  Show Profile Send skalet100 a Private Message
är det inte bara å knipsa av jordkabeln (den tvåfärgade)
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/05 :  21:22:20  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Knipsar du jorden på slutstegskablarn + övriga apparater, då bryter du jorden. På kabeln till grendosan, nej. Stiften sitter ändå sammkopplade inuti grendosan.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/10/05 :  21:25:25  Show Profile Send skalet100 a Private Message
thomas_a: kontaktern till appareterna får man ju inte sär utan å förstöra dom! men om jag knipsar jordkabeln till vägen och till grendosan... borde inte det funka?
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/05 :  21:31:52  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Skalet,

det funkar inte. Tänk så här: i din grendosa sitter det jordstift på alla uttag. PÅ dina kontakter sitter det också jordstift. Det du vill bryta är jorden MELLAN apparaterna. Inuti grendosan sitter alla jordstift sammankopplade. Alltså får alla apparater med jordstift kontakt med varandra via jord. Det spelar ingen roll hur det ser ut i sladden till grendosan, eller om du har ojordat eller jordat uttag i väggen. Jorden är relaterad till dina apparater och hur de är kopplade till varandra.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/10/05 :  21:34:24  Show Profile Send skalet100 a Private Message
thomas_a: ok! nu hajar jag äntligen! eltejp på stiften ? nåt å rek. ?? är det nå nackdelar å göra så ???
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/05 :  21:36:39  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Inget att rekommendera i längden men du kan göra det för att prova om det funkar utan knaster. När tid och pengar tillåter kan du ju köpa ett ojordat grenuttag för din stereo.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/10/05 :  21:44:52  Show Profile Send skalet100 a Private Message
thomas_a: tack för hjälpen! testar å återkommer! konstigt som sagt att man tillverkar saker som inte fungerar som dom ska (om det är det felet vill säga)!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/05 :  21:54:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Gör som ThomasA föreslår alltså köp en ojordad dosa eller kabelvinda
en sådan där rund sak. Annars tycker jag nog att du ska prova med att koppla bort försteget från slutstegen för att kunna kolla om knäpparna härrör från slutstegen. Det kan ju faktiskt oxå komma ifrån försteget.I värsta fall kan det ju vara ett kylskåp eller en frys som inducerar en gnista som sänder radiofrekvens in i för-stärkeriet. Kolla först det här så får vi se vad som händer.

gcs
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/10/05 :  22:16:18  Show Profile Send skalet100 a Private Message
gcs: försteget har jag faktiskt byt till ett nytt då det pekade på att det var det som jävlades förut! så den kan man räkna bort direkt! det är ingenting knäppande eller nåt sånt! inget som reagerar om man slår av kyl/frys lampor! och det är knäpptyst när allt står på och inget konstigt när slutstegen är på / försteg är av!!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/05 :  22:40:46  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag kanske är dum om jag frågar om kablaget mellan försteget och slutstegen...men är det balanserat mellan försteg och slutsteg och hur lång är kabeln mellan dom. Om det är obalanserat så kan det ju vara ett av dom ovanliga fallen där det kommer in störningar via kabeln. Vanligen så är det viktigt att köra balanserat om man har långa kablar och då handlar det om långa kablar.

gcs
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/10/06 :  14:37:33  Show Profile Send skalet100 a Private Message
gcs: kör obalanserat, enda som går! 1 m till vardera!
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/10/06 :  17:02:23  Show Profile Send skalet100 a Private Message
Nu har jag provat med eltejp och det är inte helt bra än! knaster finns kvar defintivt! jag har i princip bevisat för mig att allt för sig är helt men funkar inte ihop! (nu kan ju eltejpen inte vara helt tät heller så ny grenkontakt köper jag ändå)!

jag har märkt att spelar jag en platta och sen byter till en annan som är mer dynamisk och kanske högre ljud på eller bara väldigt intensiv, då bruka det spraka! inte tvärtom!

kan det vara en inspelningsgrej i högtalarna eller förstärkeriet som gör att det knastrar mer än det kommer senare av musiken som kommer från skivan? hur kan det te sig om det skulle va nåt fel på delningsfiltret i högtalaren ?? konstant sprakande eller som i mitt fall bara ibland ???
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/06 :  21:11:18  Show Profile Send gcs a Private Message
Har du möjlighet att lyssna med hörlurar? Man måste försöka ringa in felet.
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/10/06 :  21:27:37  Show Profile Send skalet100 a Private Message
tyvärr.. har inget uttag för det! jag har ju provat å ringa in problemet så gott det går... mina högtalare har körts på annan stereo utan problem.. jag har kört hemma hos mig med annan förstärkare inga problem! jag har kört min förstärkare med andra högtalare å inga problem! men när man kopplar ihop allting så knastrar det! jag funderar om det är så pass mycket klarare ljud när man kör biampat att man hör det så väl?

ingen som tror att det kan bero på inspelning av nån pryl (allt är fortfarande relativt nytt)
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2003/10/06 :  21:41:25  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Med risk för att verka dum, kör du biamping ? I sånt fall har du tagit bort kortslutnings blecken mellan kontaktparen på högtalarna :-/ det brukar ju sitta en tråd eller en plåt bit mellan de två röda/+ samt mellan de två vita/- kontakterna.
Om allt funkar med ett slutsteg så måste ju nåt gå åt h-vete när du kopplar in det andra? inga glapp i y-kopplaren för signalkablarna , eller har ditt försteg dubbla utgångar eller finns det en loop via slutsteget.

Gokväll

Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/10/06 :  21:59:36  Show Profile Send skalet100 a Private Message
japp jag kör biamping och jag har tagit bort blecken :)
inget glappt vad jag känner iaf och jag har kört med 2 olika signalkablar! försteget har dubbla utgångar! men man kan ju även koppla mellan slutstegen om man vill! däremot känns det so
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:19:09  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Skalet100: Om du bor i Stockholm så kan vi pröva med min hörlursförstärkare!

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/10/08 :  18:14:45  Show Profile Send skalet100 a Private Message
en annan skillnad är ju att när man sätter örat till högtalarelemnten (båda två) så brusar det mycket mer än med en integrerad förstärkare! är det normalt eller? (när det inte är nån musik dvs!) är cambridge mer brus än genomsnittet ??
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000