| Author |
Topic  |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 23:51:39
|
Jag funderade idag, om 20 år, hur ser vår hifi ut då? Har vi gått ifrån konventionella högtalarelement helt då? Effektivare förstärkare som drar mindre ström. Renare ström i uttagen kanske.
men kan ljudet bli mycket bättre, knappast mycket bättre än vad man åstakommer med dagens finaste komponenter.
Vi har idag uppnått gränsen för hur bra det kan låta, vad vi med mänsliga hörseln kan uppfatta, eller?
Om tjugo år, har jag kvar mina NAD -steg då? Vilka tillverkare finns kvar? Är det någon som kommer använda rör om tjugo år? plasma diskanter, kommer det? kanske osynliga högtalare som är små till storleken, men klarar att skapa höga tryck med fasthållen kontroll..
Hur ser hifi ut om tjugo år Hur såg hifi ut för tjugo år sedan?
niklas
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 23:55:29
|
Spekulera å tro, det kan man alltid om allt, framtiden e oviss, den som lever han lär, den som lever då´, han får se...
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 23:58:29
|
jag tror denna tråd kan bli hur lång som helst. Eller så kanske inte..
godnatt
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 00:02:05
|
natti natti..
jo, klart att den kan bli hur lång som helt, man vet aldrig vilka ideér som kommer fram..
läste i senast HF om nåt nytt med nå roliga typ microvågor som skulle kunna riktas som en "ficklampa", ljudet lär juh bli äckligt.. minns inte riktigt hur det var, kan kolla upp det..
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 00:09:44
|
quote:
Jag funderade idag, om 20 år, hur ser vår hifi ut då? Har vi gått ifrån konventionella högtalarelement helt då? Effektivare förstärkare som drar mindre ström. Renare ström i uttagen kanske.
men kan ljudet bli mycket bättre, knappast mycket bättre än vad man åstakommer med dagens finaste komponenter.
Vi har idag uppnått gränsen för hur bra det kan låta, vad vi med mänsliga hörseln kan uppfatta, eller?
Om tjugo år, har jag kvar mina NAD -steg då? Vilka tillverkare finns kvar? Är det någon som kommer använda rör om tjugo år? plasma diskanter, kommer det? kanske osynliga högtalare som är små till storleken, men klarar att skapa höga tryck med fasthållen kontroll..
Hur ser hifi ut om tjugo år Hur såg hifi ut för tjugo år sedan?
niklas
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tigern
Plasmadiskanter finns redan. Dom fanns på Frankfurtmässan, men effektsnåla var dom inte. Jag tror att dom drog en 3-400 watt bara för att hålla plasman igång. Cd var på gång för 20 år sedan. Vinylsvarv gällde fortfarande då. Accuphaseförstärkarna såg likadan ut då. Men ljudmässigt har det hänt en hel del under dom åren. Om 20 år tror jag att alla förstärkare kommer att vara digitala och strömsnåla. Strömmen i uttagen kommer att vara skitigare med all ny teknik om det inte kommer hårdare lagstiftning mot strömmiljöbovar. En strömmiljölag kanske vore något för lagstiftarna? Och alla högtalare kommer att ha element i ren diamant, då man har kommit på ett sätt att pressa det billiga kolpulvret till diamant med ny billig teknik 
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorm |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 00:17:09
|
good point Jorma!
 |
|
|
Wingboot
Member

181 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 00:37:58
|
Jag har också hört talas om Riktat ljud som endast låter "som en ficklampa". Detta skall dock endast användas för att skona andra från ljud, inte i riktiga hifisammanhang, och det ska låta dåligt, speciellt basen ska försvinna. Detta är vad jag hört om det. Fast om 20 år? Vem vet som sagt.
|
 |
|
|
Wingboot
Member

181 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 00:46:04
|
Jag tror för övrigt att det är lagringsmedierna som kommer att utvecklas. Just nu finns det ju så oerhört många format och det utvecklas ständigt nya. Läste också i en datortidning att efter DVD:n kommer ett liknande format, kom inte riktigt ihåg vad det stog, men något om hologramlagring och att den skulle kunna lagra 4 ggr mer än Dagens DVD-skivor. 7 av de största tillverkarna (Sony, Philips m.m) hade tydligen enats om att det skulle vara nästa format. Om det kommer/kan användas till hifi vet jag inte.
|
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 00:59:04
|
Om jag ska gissa så tror jag att det kommer vara som idag. Visst, det kommer digitala förstärkare, mm som vissa kommer använda, och surround kommer vara stort. Men kan sätta min rörförstärkare på att det FORTFARANDE kommer finns folk med rör, vinyl, och dyl. För det bästa sättet IMHO att höra alla gamla analoga inspelningar, är med vinyl och rör. Dagens superkomprimerade musik duger bra åt micro stereo folket.
|
 |
|
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 01:19:07
|
Bra fråga!
Min pladespiller er fra 1950'erne Min pick-up er sådan ca. fra samme årtiet (SPU) Min arm er fra 1970'erne Mine rørforstærkere er baseret på en konstruktion fra 1940'erne Min højttalere er dynamiske baseret på et ældgammel system fra 1920'erne?? (Petersen og Poulsen).
....... men
Min B&O ICE-Power til basserne er ny digitalteknik fra 2001 Min CD er moderne digitalteknik fra 2001 Mine bånddiskanter er med neodym magnet og konstrueret i 2001 Min pre-amp/processor har mere regnekraft en 3 store datorer
och
mine favorit LP'er er från 1950'erne och 1960'erne. mine CD-favoritter er helt nya
... om 20 år ser det hele sikkert likadan ut - allså gammelt och nyt blandat ihop.
Mvh. Jan Nielsen HIGHfidelity "Don't worry. Everything is getting nicely out of control.... |
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 08:03:56
|
Kanske finns det en liten TacT -funktion i alla apparater
 |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 08:13:30
|
Hur såg hifi ut för tjugo år sedan? Gå in på min profil och titta på bilderna så ser du.Och grejorna hänger med bra än idag 
<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>> Nostalgi är kul och rören glöder |
 |
|
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 08:16:10
|
allt som är digitalt inom hifi kommer nog att ha högre kvalite, vara mindre effektslukande, vara billigare och mindre.
förhoppningsvis kommer alla dessa parametrar även leda till ett bättre ljud oxå.
/n
"det är nog inte så många som äger sonus men att vara hifiintresserad och inte gilla sonus faber är nog fullkomligt omöjligt" - Ekma |
 |
|
|
jonny99
Member

433 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 10:37:32
|
Om 20 år så kommer man inte att kunna köpa musikinspelningar, man kan hyra krypterade och kopieringsskyddade mp3 filer med lagom hög ljudkvalite. För att lyssna på dessa kommer det att inte att behövas några hifi anläggningar. Hifi kommer att bli ett minoritetsintresse för gamla stofiler med LP och CD samlingar. Om ni inte tror mig har ni inte läst om vad de multinationella skivbolagens advokater håller på med.
För övrigt så baserar sig de flesta revolutionerande nyheter inom hifi på forskning på Bell labs eller i tyskland på 30 talet, man undrar när hifi industrin ska upptäcka vad Michael Gerzon höll på med på 70 talet.
|
 |
|
|
10
Member

732 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 11:13:50
|
quote: ...man kan hyra krypterade och kopieringsskyddade mp3 filer med lagom hög ljudkvalite...
Inte en chans att mp3 finns kvar om 20 år...det är ju redan på väg ut.
|
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 12:03:17
|
vad håller advokaterna på med?
 |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 12:42:33
|
Hoppas det blir lite som i "Star Trek". Picard går ju bara in på sitt rum och säger "Bolero" så startar musiken på en sekund i perfekt surround och varken högtalare eller anläggning syns överhuvudtaget nånstans mot de vita släta väggarna... Skulle duga gott för mig! 
"Computer, adjust soundfield to match Dynaudio Evidence" Det vore ju inte helt fel...
En liten mer realistisk förhoppning är iallfall att "riktiga" ljudformat överlever dagens hårt komprimerade sörja som breder ut sig alltmer och att bra ljud blir billigare i takt med att den digitala tekniken mognar...
|
 |
|
|
jonny99
Member

433 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 13:28:12
|
Niklas Nord
Här är en artikel: <http://www.salon.com/tech/feature/2002/03/13/copy_protection/index.html>
Här är fler artiklar: <www.eff.org>
Jag överdrev kanske en smula, men de 5 multinationella företag som producerar nästan all "mjukvara" till våra hifi anläggningar har en stor politisk makt, är väldigt intresserade av att tjäna pengar och gör allt dom kan för att utvidga upphovsrätten till nackdel för konsumenten. De har heller ingen som helst intresse av ljudkvalite, se tillexempel försöken att vattenmärka inspelningar genom att skära bort vissa frekvenser mha skarpa filter.
10
Du har rätt det kommer naturligtvis inte att vara mp3 eller någon annan öppen standard utan ett filformat utvecklat och ägt av Microsoft.
|
 |
|
| |
Topic  |
|