HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Corda Prehead 1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2003/10/05 :  11:11:26  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Jag tänker beställa en Corda Preamp 1 som ska ersätta min Ear 90 (balanserad). Har någon något gott eller ont att säga om Corda Prehead! Någon jämförelse med Headrooms produkter kanske?

Tack,
Patrik

Edited by - Zalve on 2004/11/26 23:59:59

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/05 :  11:55:01  Show Profile Send marbrink a Private Message
Anders47 på forumet har en sådan. Han har också haft en Headroom förstärkare innan. PM:a honom.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  14:46:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Länk till denna tingest, någon?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/05 :  14:56:40  Show Profile Send marbrink a Private Message
Här kommer en länk Bernt! http://home.t-online.de/home/meier-audio/prehead.htm
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2003/10/06 :  09:43:40  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Nu är den betalt och skickad! Jag kommer att posta en "review" och jämförelse med min Ear 90 när jag får den!

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/06 :  11:04:57  Show Profile Send marbrink a Private Message
Ska bli intressant!
Vilka lurar o signalkablar kommer användas till?
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/06 :  13:31:48  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej.

Den där Cordan såg hur cool ut som helst.
Vilket är priset för den???



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/06 :  13:34:43  Show Profile Send Larsho a Private Message
Runt 950 EUR har jag för mig

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/06 :  13:47:31  Show Profile Send marbrink a Private Message
det är nog ungefär något sådant ja...
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2003/10/06 :  20:14:09  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Jag har ett par HD600 och en Clou Cable Red kopplade till en Rotel RCD-1070 och en Denon 2900. En av anledningarna till att jag gör mig av med min Ear 90 är att den bara har ett par ingångar! Prehead har 4 vilket gör att jag kan göra mig av med den svagaste länken i min Hi-Fi kedja nämligen kopplingsboxen.

I dag är mina "apparater" kopplade via en TARA Labs Prism 2200i (Denon) och en Van Den Hul 102Mk3 HYBRID (Rotel). Tyvärr via en kopplingsbox som försvinner så fort jag får min Prehead.

Jag kan tipsa att Bestsound i Stockholm säljer en Headroom "The Max" samt HD600 med en Clou Red för 8900:- Jag kontaktade Headroom och enligt dom så är den "The Max" mellan 2 och 5 år!

http://www.headphone.com/layout.php?topicID=3&subTopicID=27&productID=0010016003

Mvh Patrik

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/06 :  20:19:38  Show Profile Send marbrink a Private Message
drpatrik: Ditt system låter ju trevligt! hoppas det blir bra!
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2003/10/06 :  20:32:44  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Jag hoppas också att det blir bra! En annan anledning till att jag säljer min Ear 90 är att jag är missnöjd med Harmony Design eftersom han kategoriskt ignorerar alla e-mail även fast jag bara har försökt beställa en ny RCA-XLR kabel! Han har i och för sig förklarat att han håller med ett stort "industri" projekt men jag tycker inte man ska ignorera sin kunder i alla fall! Jag undrar om det går att beställa en Ear 90 i dag i huvudtaget?

Jag ska posta en jämförelse innan min Ear 90 åker till jobbet!

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/06 :  20:42:02  Show Profile Send marbrink a Private Message
Pre-headen blir nog iaf. ett stort lyft över Ear 90. Ska bli spännande med ett test!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/06 :  20:46:42  Show Profile Send Larsho a Private Message
drpatrik

Den bilden av Mattias Stridbeck känner jag inte igen, innan
jag köpte Headmastern kollade jag med honom och han var mkt
behjälplig, och han tom erbjöd sig att förstärka signalen då jag
har ett par AKG som kräver lite "kräm", leveranstiden var då 3-4 veckor, så visst kan den beställas

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2003/10/06 :  20:58:04  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Larsho:

Jag tycker också att Mattias är/var exemplarisk att ha och göra med! Jag har dock försökt beställa kabeln ett antal gånger utan att få något svar och jag har givetvis varit snäll och hövlig i alla mina brev! Senaste mejlet skickade jag den 7 september och jag har inte fått något svar (jag har skickat påminnelse) utan resultat! När jag beställde min Ear var det 3 till 4 veckors leveranstid men det tog nästan 10 veckor!

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/06 :  21:00:58  Show Profile Send Larsho a Private Message
Hmmm trist, jag vet ju i och för sig inte om 3-4 veckor
stämde, man kan säga en sak men göra en annan, han har väl
tagit på sig för mkt, men svara på mailen är ju inte för mkt
begärt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2003/10/06 :  21:07:20  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Jag vill inte kasta skit på Mattias! Ear 90 är en väldigt bra produkt i sitt prisläge! Men jag blir ledsen när jag blir ignorerad trots att jag är artig och hövlig i mina frågor! Kanske är inte en kabel för 400 prioriterat när man har mycket att göra men ett svar vill jag ha!

Nog pratat om detta! Låt oss prata hörlursförstärkare i stället ;-)! Jag tycker din Headmaster såg mäktigt ut! Hur lät den?

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/06 :  21:25:13  Show Profile Send Larsho a Private Message
drpatrik

Det är en helt underbar hörlursförstärkare och hade det
inte varit för att jag har köpt en Accuphase E-211 så hade
jag aldrig sålt den, bättre kan det inte bli för någorlunda
rimliga pengar

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2003/10/06 21:25:34
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2003/10/06 :  21:38:07  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Larsho

Vet du hur Accuphase E-211 låter som hörlursförstärkare? Hade jag vetat att du sålde din Headmaster hade jag kanske köpt den istället. Visst har även den multipla inputs?

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2003/10/13 :  20:58:37  Show Profile Send drpatrik a Private Message
I dag fick jag äntligen min Corda Prehead och jag håller på och bränner in den! Jag räknar med att den ska vara fullt inbränd tills på fredag (100 timmar). Men jag tänker börja lyssna rejält på den redan imorgon kväll. Jag har dock testat den både med SACD och CD och den låter riktigt bra. Det första som slår mig när jag jämför den med Ear 90 är att den är knäpptyst även på högsta volymen. Ear 90 var ganska tyst men när jag hade den kopplad till min SACD spelare brummade den ibland vilket förtog mycket utav lyssnandet.

Jag återkommer...

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/13 :  22:04:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Cordan måste ju oxå fungera som förförstärkare för att driva ett slutsteg. Har någon provat det?

gcs
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/13 :  23:28:02  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Cordan måste ju oxå fungera som förförstärkare för att driva ett slutsteg. Har någon provat det?

gcs


Den fungerar även som förförstärkare.

"In our opinion the CORDA PREHEAD is one of the best headphone amplifiers ever made. Its sheer power, pure sound and variable crossfeed filter make it the ultimate tool for every headphone enthousiast.

Moreover, thanks to 4 pairs of inputs and one pair of volume controlled outputs, it also makes an easy-to-use preamplifier with excellent sound quality."

Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2003/10/22 :  12:32:37  Show Profile Send Stridbeck a Private Message
Det är faktiskt sant att jag varit dålig på att svara på mail på sistone och när det gäller Patrik Tennberg så har jag inte riktigt levt upp till mina egna idéer om service.
12 h arbetsdagar i över en månad sätter dock sina spår, i synnerhet om arbetet består i att fixa en udda pryl åt ett stort företag med stora förväntningar. Jag har helt enkelt tvingats att prioritera. Under det kommande halvåret kommer vår produktion på flera produkter att rationaliseras en aning. Som ett led i detta blir vi bland de första som går över till att använda mönsterkort fria från bromerade flamskyddsmedel.
Det är min önskan att expandera hifiverksamheten på bas av kundernas beställningar. Nackdelen är att leveranskapaciteten på så vis inte riktigt motsvarar beställda varor. Fördelen är att produkternas priser inte behöver höjas.

Med Vänliga Hälsningar
Mattias Stridbeck
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/10/22 :  12:39:48  Show Profile Send drkim a Private Message
Stridbeck!

Trevligt med ett rakt svar av tillverkaren direkt i forumet, skulle vara fler som följer det exemplet

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/22 :  13:51:49  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det som är intressant med Corda är deras korsmatningsfilter. HUr funkar filtret, drpatrik?


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/22 :  16:31:46  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har också en nyinförskffad Corda Prehead så jag hoppar in och svarar. Filtret fungerar genom att en del av ena kanalens signal matas över med en liten fördröjning till den andra kanalen. Ju större kanalskillnad desto större övermatning, dvs. om ett instrument befinner sig långt ut på ena sidan så mixas mer över till andra kanalen än om det ligger närmare mitten. Se nedan klipp från Meier Audios hemsida.
Frågan är naturligtvis hur det fungerar i praktiken. Mycket bra tycker jag. De flesta skivor blir mer hörvärda och låter mer naturligt med avseende på soundstage. Det kan bli litet mindre "luftigt" och vid första intrycket litet smalare ljudbild men ger ändå ett mer realistiskt rumsintryck.
En stor fördel är att det finns tre lägen på korsmatningen. Jag använde tidigare en Headroom med ett läge och det fungerade sämre, men bättre än inget(obs. Headroom har fler lägen på sina nya modeller). För att undvika missförstånd, korsmatningen är också helt urkopplingsbar så om man räknar med detta blir det fyra lägen.
Jag tycker att det kan bli en tydlig skillnad mellan olika lägen där något av dem passar bäst för en viss skiva.
Jag har försökt lyssna om korsmatningsfiltret tillför någon distortion eller icke önskvärd förändring av ljudet men inte lyckats uppfatta någon på Preheaden på en rätt highendig anläggning. Men möjligen en liten aning grötighet på gamla Headroom. När jag jämförde två signalkablar på anläggningen var skillnaderna synnerligen tydliga.


The natural crossfeed filter

In principle, digital soundprocessors can simulate all the mechanisms for directional listening but the results are, thus far, not very satisfactory. In particular, pinnae-reflections are very complex and listener-specific and impossible to simulate accurately.

Fortunately, the mean directional information is provided by the time delay and level of attenuation of the sounds that reaches the opposite ear. The CORDA HEADAMP can electronically simulate this process and, with appropriate attenuation and delay, add some of the right audiosignal to the left channel and vice -versa. This considerably reduces the adverse symptoms of headphone listening.

A unique feature of the crossfeed circuitry of the CORDA HEADAMP is that it "recognizes" the virtual positions of the instruments and singers in a recording. The sound of an instrument in the middle of the soundstage will be equally present in both audio-channels and isn't given any crossfeed. A crossfeed signal is only generated for instruments that are not placed at the center. The more off-center the instrument is placed, the stronger the crossfeed and the longer its delay. This feature is called "natural crossfeed".

ar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000