Author |
Topic |
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 22:00:34
|
Är det möjligt att byta sina diskanter till Sacdiskanter? Är det svårt att göra det? Har för mig man skall bytta delningsfilter(hur ser det ut? Ja ja, skratta ni men jag har ingen aning. Om det är någon här som kan så berätta gärna och förklara. Tänk på nu att det är Mats Åström ni pratar med. Jag är kungen av klåfingerhet.
Är det lönt att bytta till sacdiskanter, eller det är billigare att köpa helt ny högtalare?
Med vänliga hälsningar
Mats |
Min fotosida på flickr
|
|
luminous
Member
252 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 22:07:51
|
Det går inte om du inte har mätutrustning och är beredd att göra ett nytt delningsfilter, såvida du inte råkar hitta ett par diskanter med samma frekvensgång och imnpedansgång som de förra (MKT liten chans), för annars kommer högtalarnas frekvensgång att påverkas. Högtalarnas distorsion coh spridning påverkas också, kort sagt; du får en helt annan högtalare och det går inte att förutsäga hur det blir . |
MVH | Life's too short for bad sound |
|
|
belle
Member
244 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 22:14:59
|
Sacd-diskanter Qué? vad är det som omöjligör "standard" diskanter? |
-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 22:21:21
|
Det beror på vad du har för diskanter idag, men byter du diskant måste troligen filtret modifieras. Nu är inte jag den som skall slå fast vad en SACD-diskant innebär, men jag misstänker att det allmänt anses vara en vars frekvensomfång uppåt är bättre än "normalt"..vad nu det är. T.ex. Audio Pro har i vissa modeller (Bravo tror jag) en variant av Seas Aluminiumdiskant som de anser vara SACD-klar. I normalutförande så anges omfånget för(H534/535)till 3-25 Khz. Hur mycket moddad AP's variant är kan diskuteras, men det är nog inte så mycket.
En annan variant är att tillverkarna "slänger på" en toppmonterad "supertweeter" som når kanske 30-40 Khz och vips är högtalaren SACD-förberedd....
Om SACD skall åtnjutas till fullo så tror jag att en hel del andra parametrar än utökat frekvensomfång spelar in. T.ex. att högtalaren låter bra i det hörbara området i första hand.
Lönsamhet och billigt har för övrigt ingenting med ljud och hifi att göra.
/MI
edit: skriven med övriga svar osedda... |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
Edited by - Magils on 2003/10/04 22:22:39 |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 22:23:43
|
Mina är Audio pro Ego 515, visserligen är de fantastiska redan nu. Det var mest en nyfiken fråga och jag tänkte på Focusdiskanten som är Sacddiskant. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 22:38:52
|
Fel av mig: Focus har Seasvarianten och Bravo har en Vifa XT25 variant (även den "SACD-klar")
Saxat från AP's hemsida "Dock med ett inte oväsentligt undantag: diskantelementet i SA-5 är ett 25 mm element med ett aluminiumsmembran, som sträcker sig till en teoretisk gränsfrekvens på 50.000 Hz. I praktiken är räckvidden på systemet 25 - 32.000 Hz" ...
/MI |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 22:41:23
|
Fel av mig: Focus har Seasvarianten och Bravo har en Vifa XT25 variant (även den "SACD-klar")
Saxat från AP's hemsida "Dock med ett inte oväsentligt undantag: diskantelementet i SA-5 är ett 25 mm element med ett aluminiumsmembran, som sträcker sig till en teoretisk gränsfrekvens på 50.000 Hz. I praktiken är räckvidden på systemet 25 - 32.000 Hz" ...
/MI |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 20:22:23
|
Det finns ingen anledning att byta till det du kallar för SACD-diskant. För det första så finns det ingenting på skivorna över säg 22 KHz och för det andra så lär du nog i allafall inte höra något över 20 KHz. Jag ledsen för att behöva säga detta. När det gäller Audio Pro´s SACD diskanter så är dom fyllda med någon olja som är tänkt att fungera som ett slags kylmedium...men eftersom det inte finns något 22 KHz så spelar den ingen som helst roll. Om vi tänker oss att man börjar producera skivor med frekvenser upp till 40 eller 80 KHz så lär nivån vid dom frekvenserna vara så låg att man knappast behövs någon kylning av diskantelementen. Det vore egentligen bättre om man producerade bas och mellanregister element med kylning eftersom det är där den verkliga energien finns. Om man gjorde sådana element skulle man nog kunna sänka distorsionen ganska avsevärt kan jag tänka mig. Jag har själv Audio Pro´s Bravo och funderar på att driva dom med elektroniskt filter och två slutsteg...frågan är bara hur man gör eftersom Bravo är en 2 1/2 vägs högtalare. Det kanske finns någon på forumet som har något förslag.
gcs
|
Edited by - gcs on 2003/10/05 20:23:12 |
|
|
|
Topic |
|