HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-Spelare vs DVDspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Daniel25
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/06/20 :  14:34:37  Show Profile Send Daniel25 a Private Message
Elo,

Jag har en Pioneer DV-646A som jag även använder för musik CD lyssning. Jag tycker att ljudet inte alls är bra när jag spelar upp CD skivor
Jag funderar på att köpa en CD spelare för detta syfte nu.
Frågan lyder alltså:
Vilken prisklass måste jag upp till för att jag skall få en CD spelare som låter bättre än min DVD spelare? Kom gärna med förslag på spelare! Begagnat går också bra.

/Daniel

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/06/20 :  14:56:33  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Elo,

Jag har en Pioneer DV-646A som jag även använder för musik CD lyssning. Jag tycker att ljudet inte alls är bra när jag spelar upp CD skivor
Jag funderar på att köpa en CD spelare för detta syfte nu.
Frågan lyder alltså:
Vilken prisklass måste jag upp till för att jag skall få en CD spelare som låter bättre än min DVD spelare? Kom gärna med förslag på spelare! Begagnat går också bra.



Som integrerad maskin låter den förmodligen lika uselt som DV-737 m.fl, därför är alla CD-spelare över 2000:- att föredra!

>>>Only dead fishes flows with the stream<<<
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/06/20 :  16:41:57  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
En CD-spelare från ca 3000:- och uppåt är med största sannolikhet bättre.
Men sedan undrar jag följande:
Hur har du kopplat nu, analogt, koaxialt eller optiskt?
Kvalité på kablarna?
Vilken förstärkare har du?
Med en bättre förstärkare eller reciever kan det vara bättre att enbart använda DVD-spelare som transport, och istället använda DA-omvandlarna i förstärkaren.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/06/21 :  15:09:17  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Beror då på hur bra DA det sitter iförstärkaren?
I en del fall (i mitt bl a) kan nog en separat DA göra susen!
Jag själv köpte en beg Cambridge DAC-3, just för att DA:n i min Pioneer Reciever var kass. (ok mindre bra ).


//StefanZ
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/06/24 :  09:41:21  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
quote:

Elo,

Jag har en Pioneer DV-646A som jag även använder för musik CD lyssning. Jag tycker att ljudet inte alls är bra när jag spelar upp CD skivor
Jag funderar på att köpa en CD spelare för detta syfte nu.
Frågan lyder alltså:
Vilken prisklass måste jag upp till för att jag skall få en CD spelare som låter bättre än min DVD spelare? Kom gärna med förslag på spelare! Begagnat går också bra.

/Daniel





Om det är så att din DVD spelare är tyst, smidig och ger en fin bild så kan du lika gärna köpa till en Dac i stället för en ny Cd och använda Dvd:en som transport.
Jag tror att du får mest för pengarna på det sättet.

Mvh
Go to Top of Page

Daniel25
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/06/24 :  09:51:33  Show Profile Send Daniel25 a Private Message
Jag har testat båda analogt(har inte testat så jättemycket ännu) och digitalt. Kablarna är hyffsade.
Digital = Supra Trico
Analoga = Ohlbach(reservation för felstavning)600:- klassen
Förstärkare = H/K AVR 5000 (skall köpa något roligare inom 6 månader)
Högtalare = B&W Nautilus 804




Edited by - Daniel25 on 2002/06/24 12:32:5
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/06/24 :  10:16:35  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Testa först med ett par bättre signalkablar och kör analogt. Du kan faktiskt köpa en till Supra Trico och använda dessa till analog överföring. Annars är ju nästan alltid det bästa att köpa en separat DA-omvandlare precis som SZR och Hifitrollet skriver. Men det kostar ju lite mer, fast kablarna kommer du ju i allafall att ha nytta av även om du köper en DA-omvandlare.

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/06/24 :  10:25:06  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:

Jag har testat båda analogt(har inte testat så jättemycket ännu) och digitalt. Kablarna är hyffsade.
Digital = Supra Trico
Analoga = Ohlbach(reservation för felstavning)
Förstärkare = H/K AVR 5000 (skall köpa något roligare inom 6 månader)
Högtalare = B&W Nautilus 804






Jag vet inte hur H/K jobbar, men skulle tro att den hanterar signalen digitalt. Detta innebär att om du kör analogt ut från din DVD spelare får du en omvandling där och sedan kör du den i H/K som omvandlar signalen till digitalsignal för att sedan omvandlas igen till analogsignal. Det blir förluster vid varje omvandling så mitt råd blir att du skall köra digitalt ut från DVD- spelaren.

Ända gången du skall köra analogt är om du har en bra spelare och ett försteg eller reciver som kör signalen analogt i 2-kanal.

Vad det gäller kablar så titta på Aocustc Zen Silver Photon, en digital kabel för c.a 1500:-.

Mvh
Audionet
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/06/24 :  10:31:14  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:

Elo,

Jag har en Pioneer DV-646A som jag även använder för musik CD lyssning. Jag tycker att ljudet inte alls är bra när jag spelar upp CD skivor
Jag funderar på att köpa en CD spelare för detta syfte nu.
Frågan lyder alltså:
Vilken prisklass måste jag upp till för att jag skall få en CD spelare som låter bättre än min DVD spelare? Kom gärna med förslag på spelare! Begagnat går också bra.

/Daniel





Ooooopsss glömde ju kärnfrågan.

Om du vill ha bättre ljud i 2-kanals lyssning så torde det inte hjälpa med en ny cd-spelare eller DA omvandlare, det du kommer att höra är din H/K förtärkare. Så om du vill ha bättre 2-kanalsljud blir det nog till att byta ut din förstärkare.

Mvh
Audionet
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/06/24 :  10:43:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Så gott som alla cdspelare i mellanklass låter klart bättre än motsvarande dvdspelare.I fall du kollar i samma prisklass som din dvdspelare ligger inom så får du en cdspelare som låter klart bättre än den dvdspelare som du numera har för att spela cd.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/06/24 :  12:46:24  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
quote:

Elo,

Jag har en Pioneer DV-646A som jag även använder för musik CD lyssning. Jag tycker att ljudet inte alls är bra när jag spelar upp CD skivor
Jag funderar på att köpa en CD spelare för detta syfte nu.
Frågan lyder alltså:
Vilken prisklass måste jag upp till för att jag skall få en CD spelare som låter bättre än min DVD spelare? Kom gärna med förslag på spelare! Begagnat går också bra.

/Daniel





Hej igen Daniel, som du märker så får du en massa olika tips.
Det vore lite lättare att ge dig råd om det var så vi viste vad det får kosta och vad du har tänkt att skaffa dig för förstärkare mm.
Det kanske rent av vore bättre för dig att införskaffa din nästa förstärkare först. Och om det oxå är en hemmabioförstärkare så kanske den har en bättre D/A en den i din DVD har idag och räcker till för att uppfylla just dina krav så vidare.
Mvh
Mvh
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2002/06/24 :  13:57:34  Show Profile Send ryst a Private Message
Inte för att vara för elak men får du ut något ljud "överhuvudtaget" med H/K 5000 + B&W804.
För mig känns det som om hela anläggningen går på knäna rejält i.o.m denna kombo
Go to Top of Page

Daniel25
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/06/24 :  17:05:26  Show Profile Send Daniel25 a Private Message
hehe...
Som jag skrev tidigare skall jag byta ut min H/K mot något annat kul inom 6 månader. Jag funderar på en Rotel 1090 eller liknande. Men detta ligger som sagt efter sommaren.
Tills dess tänkte jag skaffa en vettig CD spelare, med det kanske inte är någon idé enligt några här.
En Rotel 1090 kan man ju få för ca 12000:- begagnad har jag sett.


Go to Top of Page

Daniel25
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/06/26 :  09:46:21  Show Profile Send Daniel25 a Private Message
Tack för alla tips och funderingar.
Har ni fler förslag så är de välkomna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000