HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rekommendationer av fullvuxna stativare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/10/07 :  00:27:13  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ursäkta att jag smyger in med en fråga Polarity..

Sitter nämligen själv i köptankar på en begad Stativare för 5.000-6000Kr. >Gillar spänstigt dynamiskt ljud utan vasshet,snarare lite värme skadar inte, Äger en Arcam Alpha 10 som förstärkare och en Sony CDP-XA20ES som CD. Vad tror ni om B&W Matrix 805 med den anläggningen?Eller ska jag satsa på Dynaudio Contour 1.1?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/10/07 :  01:03:05  Show Profile Send marran a Private Message
varför inte forumtes egna hfls1 om ni kan snickra lite
jag har inte hört dom men det sägs mycket positivt om dessa burkar och de går väl på runt 5000 utan stativ

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/10/07 :  12:33:17  Show Profile Send KennethS a Private Message
Låter schysst!Tråkiga är att jag inte har nånstans att snickra samt att jag måsta erkänna att jag lider av den hifi-farliga sjukdomen "Tummen-mitt-i-handen" sjukan...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Markus
Starting Member

18 Posts

Posted - 2003/10/07 :  13:16:04  Show Profile Send Markus a Private Message
Har själv ett par Dynaudio Audience 42 som jag är riktigt nöjd med. Ligger prismässigt på undre delen av din budget men låter enligt mig - och många av varandra oberoende tester MYCKET bra. Är du ute efter mer bas finns Dynaudio Audience 52.
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/10/07 :  14:12:41  Show Profile Send d_kay a Private Message
varför inte Mackie HR824. Visserligen aktiva, men har en riktigt schysst djup bas. "Var är subben?", brukar vara en vanlig fråga när man lyssnar på dem.. kostar dessvärre mycket kosing. C:a 20 000 paret tror jag. Är å andra sidan väldigt prisstabila. Med inbyggt variabelt HP filter ifall du tycker de är för boomiga för ditt rum. Lite mindre bas för säg, rum på 20m2 finns det i HR624.

Å andra sidan, vad är poängen med stativar ändå?. De blir ju inte direkt billigare eftersom man ändå måste köpa stativ till dem. Enda poängen är ifall de är byggda för att hängas på väggen, och då måste man ju inreda med en massa basstraps.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/10/07 :  18:58:46  Show Profile Send stargazer a Private Message
KennethS>

quote:
Ursäkta att jag smyger in med en fråga Polarity..

Sitter nämligen själv i köptankar på en begad Stativare för 5.000-6000Kr. >Gillar spänstigt dynamiskt ljud utan vasshet,snarare lite värme skadar inte, Äger en Arcam Alpha 10 som förstärkare och en Sony CDP-XA20ES som CD. Vad tror ni om B&W Matrix 805 med den anläggningen?


Mitt tips: köp inte 805 matrix utan att ha "lyssnat ihop dom" med ditt förstärkeri. Då 805orna är kinkiga, kan det bli väldigt fel. Provade dom med min gamla Linn-rigg (Genki/Kolektor/LK85) och det lät jätteilla! Kallt, trist, platt, grått och livlöst. Trodde att burkarna var trasiga, men det visade sig (som så många gånger förr) att det var taskig systemmatchning. Linn-elektroniken funkade helt enkelt inte med 805orna. Plockade in 805orna till bossa och provade med (i turordning) Roksan Caspian, Cairn Loco, Bladelius Grendel, NAD C270 - och en helt ny värld öppnade sig! Lät otroligt bra med samtliga och jag förstod att 805an var en kalas-burk. Men det var när Grendeln skickades in som jag insåg vidden av hur snuskbra 805an är - den skalar perfekt uppåt - då halade jag fram stålarna till min polare som i och med försäljningen av hans kära 805or gjort sitt livs största Hifi-misstag

(Mitt största hifimisstag var när jag sålde min LP12:a , jaja jag vet det är oförlåtligt, jag är beredd att ta mitt straff som en man, håna mig gärna - mina hifibekanta gör det ständigt för detta)


Jag har mkt begränsad erfarenhet av Alpha 10, har lyssnat på den en gång för länge sen i en Linn-anläggning med Linn-högtalare så den erfarenheten är inte mycket värd vad gäller matchning med 805or - det är en helt annan typ av högtalare än Linn och en helt annan typ av ljudåtergivning.

Mitt tips är som vanligt - försök få tag på någon som har en 805a och provlyssna.
Har du vägarna förbi Luleå (och vem har inte det - denna vackra metropol kan väl ingen motstå bwhahahahaha) så let me know så slänger jag på kaffet
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/10/07 :  20:08:23  Show Profile Send KennethS a Private Message
Man tackar för det fina och utförliga svaret Stargazer!Har ju tyvärr bara erfarenhet av Nautilus 805, så det är nog bäst att lyssna in sej på ett par då!Vill ha ett vidöppet ljud som sträcker sej bra uppåt med fin botten och inte kallt. Tyvärr har jag dock en bit till Luleå, tanke på att jag bor i Linköping!Men man takar för erbjudandet.släkten har ju stuga i Blåsjön (Högst upp i Jämtland/Gränsen Lappland/Norge)Så man får väl ta en avstickare,med måtten där uppe är det ju nästgårds!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2003/10/07 :  21:56:11  Show Profile Send Polarity a Private Message
Hallåj igen

...som kanske framgår i mitt tidigare inlägg så vart jag väldans nyfiken på avance signature serien... speciellt 7 eftersom de är golvare med minimal bestyckning och bra element där man vet vad som sitter i...

- Någon här som äger eller har lyssnat på avance signature serien?

Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2003/10/07 21:59:20
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2003/10/10 :  23:08:16  Show Profile Send Polarity a Private Message

Inga avance-ägare här?

Nääe jaa har inte gjort någe...
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2003/10/11 :  02:18:47  Show Profile Send geldis a Private Message
Har ägt ett par avance signature 3 mk2. En riktigt bra stativare utan tvekan. Kräver dock effekt för att spela ut och kan vara känsliga på placeringen i rummet. Mina Proac Studio 100 tycker jag låter bättre på alla parametrar med den elektronik jag har nu. Hittar du ett par begagnade för säg under 7-8 tusen är det bara att slå till. Har inte sett (hört) något under 15 som jag skulle vilja byta dem mot. Dock, känsligheten ligger på 88 db.
MVH

geldis
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2003/10/11 :  10:41:40  Show Profile Send Zvampen a Private Message
I lägre delen av prisområdet hittar du ju också B&W 602s3 som jag själv kör med och är mycket nöjd med speciellt nu efter nya högtalarkablar. Har kombinerat dessa med en Audio Pro sub Focus som överraskande rappt ligger och oompar de sista 50 Hz:en . Sjysst kombination för en budgethifi! Rekommenderas.

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/10/11 :  15:26:36  Show Profile Send redestad a Private Message
Du borde definitivt lyssna på Von Schweikert VR-1 innan du slår till på nåt annat tok :-) 10500:- verkar nästan billigt... Misstänker att de är så mycket "full-range" det går att få i en stativare i denna prisklass.
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2003/10/11 :  15:37:34  Show Profile Send Polarity a Private Message
<Zvampen>
Har tidigare ägt ett par DM602-S2... Yep, låter väldigt bra, men de är inte riktigt "där".

Nääe jaa har inte gjort någe...
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2003/10/11 :  16:01:37  Show Profile Send Polarity a Private Message
<redestad>
Nu åker jag väl på spö för att jag skriver det under ett hififorum Men VR-1's röda körsbär matchar inte mina möbler... trist



Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2003/10/11 16:04:04
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/10/11 :  18:55:20  Show Profile Send 24U a Private Message
Hej Polarity!

Åk och lyssna på nya Dynaudio Audience 52 SE. Dom har tagit 52-burken och hystat i Contour 1,3 SE-basen och nya Contour 1.4-diskanten. Låter rent underbart!!!

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:52:01  Show Profile Send Terratec a Private Message
VR-1 finns i ljus bok också. Passar kanske bättre?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000