HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tweaks till cd-skivor..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  14:44:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Några fler intressanta erfarenheter?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/05 :  16:12:12  Show Profile Send Cyber a Private Message
Bra fråga Bernt
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/05 :  17:48:58  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag använder ECO-3 och det fungerar, det är ingen liten skillnad men allt är relativt.
ECOn fungerar på följande sätt; det är en vätska som binder fukt till ytan och därmed motverkar statisk elektricitet, detta kemiska ämne dunstar, men under en längre tid än tex vatten med lite diskmedel i, som ger en liknande effekt. Även luftfuktighet och temp spelar roll i hålbarheten.
Vad som egentligen händer sen har jag bara hört spekulationer om, några påstår att lasern påverkas av den statiska laddningen likt en vatten stråle påverkas av tex en stat.laddad plaststång.
Några säger att när skivan roterar med högt varvtal blir den statiska laddningen en ljudförsämrande kraft, var(?) jo antingen påverkas lasern eller digitalflödet eller något annat.
Allt låter sig som bekant inte mätas, finns det något sätt att mäta 3d effekt och holografin i ljudbilden, inte mig veterligen.

Måla kanter påverkar också ljudet men man tröttnar på att måla, har provat 2 st identiska skivor där en var målad, det är skillnad.
Varför enligt vissa underlättas avläsningen av skivan om reflexerfrån lasern absorberas i stället för att studsa runt i skivan.
Samma effekt får man av en svarvad/slipad kant prova med fint sandpapper på en skiva som låter "hårt" och döm själv.

En svarvad skiva blir perfekt balanserad till skilnad från många oslipade skivor, känn utmed kanten ibland blir man förvånad över hur ojämna dom är.




Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/05 :  21:25:17  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag behöver täcka låneskivor från biblioteket med något. De har en tjock streckkod klistrad på ovansidan. I min CD-spelare ger det upphov till ett mekaniskt biljud när de snurrar. Men släta skivor är det tyst(are). Jag har provat med floppy men den fastnar ibland inne i maskinen. Kanske är den för lätt. Vad mer kan man lägga ovanpå skivan. Går det att lägga två skivor ovanpå varann?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:19:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Aton höj lyssningsnivån och lyssna på musiken som stömmar ut ur högtalarna i stället för att lyssna på eventuellt mekaniskt ljud från CD spelaren. Jag har oxå hört det där med att grönfärg på cd skivans kant skulle stoppa läckage av det röda laserljuset. Vi gjorde testet på 80 talet tillsammans med en kille som var helt övertygad....inte fan hörde han någon skillnad och ingen annan heller för den delen. Det måste vara något överjordiskt i så fall.

gcs

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:44:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Överjordiskt ljud?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:50:09  Show Profile Send Aton a Private Message
gcs: Vet inte vad du lyssnar på för musik men när jag lyssnar är det inte ovanligt med tystnad mellan tonerna... Då hjälper ingen höjd volym.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:51:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ozzy Osbourne?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:54:46  Show Profile Send Aton a Private Message
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/06 :  00:01:58  Show Profile Send Cyber a Private Message
Ozzy
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/06 :  01:21:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Kanterna skall svart- och inte grön- målas, det gör skillnad, däremot är skillnaden olika stor på olika skivor, varför vet jag ej.

Förklaringen skulle vara som någon skrev att färgen absorberar överblivit störande ljus.

De olika tweaken tycks i vissa fall bygga på varandra, kantslipad, sandpapprad och med Eco3 och ev. Cdi-blue kan ge en markant mer analog ljudupplevelse, då det som jag med ett gökurs envishet vill kalla det digitala gnisslet minskar betydligt.
Ljuden blir mer naturliga, instrumenten får mer kropp och tredimensionaliteten i musiken ökar och framförallt de nedre registren blir tydligare, rappare och mer distinkta.

Bravo
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/06 :  04:29:52  Show Profile Send Cyber a Private Message
humm.ok..
Go to Top of Page

f97mno
Member

71 Posts

Posted - 2003/10/06 :  07:48:46  Show Profile Send f97mno a Private Message
Som någon skrev så kan man inte mäta allt, vilket är sant även om det problemet snarare är att vi inte kan tolka allt vi kan mäta.

Däremot kan vi mäta mycket noggrannt vad som försegår i den digitala domänen. Man kan analysera alla intressanta aspekter av signalen från en digital utgång från en CD-spelare. Man inser då snabbt att en vettig CD-spelare inte har några som helst problem att läsa en hyggligt repfri CD helt bit-korrekt och dessutom med så lite tidsavvikelser att det omöjligt kan påverka den slutliga ljudsignalen.
Jag tror därför att CD-tweaks, i de fall de går att detektera i blindtester och altså utgör en verklig förändring, enbart innebär en degenerering av det inspelade ljudet. Man kan givetvis uppfatta även en sådan förvrängning som en förbättring men det gör knappast att CD-spelaren återger den inspelade musiken bättre.

/Micke
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/06 :  09:07:56  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det där med målade kanter har jag fått förklarat för mig med att ströljus kommer ut från kanterna på cdskivan och studsar inuti spelarens chassie, detta kan då komma ner i laserläsaren och på så sätt skapa fel. Detta kan självklart bli till olika resultat på olika spelare beroende på hur det är uppbyggt och målat inuti spelaren, har det använts svarta material inuti så får man inte lika stora störningar och därav inte så stor skillnad när man målar kanterna...

Så skillnader kan variera på olika system, precis som att i vissa system inte kan höra små skillnader pga att systemet inte är så pass upplösande för att kunna avslöja små skillnader..
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/06 :  12:16:03  Show Profile Send Adagio a Private Message
Men om problemet sitter i störningar av analoga kresar pga störfält vid statisk el som snurrar i hög hastighet då? Då kan det inte mätas i den digitala domänen.
Det där med målning av skivor kontra målat innandömme kan nog stämma för med McCormacken SST-1 (mattsvart cd-tråg) är skillnaden mindre än min gamla Onkyo Integra.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/06 :  12:31:30  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Vad som egentligen händer sen har jag bara hört spekulationer om, några påstår att lasern påverkas av den statiska laddningen likt en vatten stråle påverkas av tex en stat.laddad plaststång.

Adagio> Detta fenomen uppstår genom att vatten molekylen är en dipol (en postiv sida och en negativ), molekylerna kommer att vrida sig av fältet och därmed vattenstrålen. Vad jag vet så är fotoner oladdade viktlösa energikvanta som inte borde påverkas av statisk elektrisitet på skivan. Men jag hör också skillnad men jag vet inte varför.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/06 :  14:29:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Just så. Fast å andra sidan drar statisk elektricitet till sig andra material också, papper t.ex. och de har inte polaritet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/10/06 14:34:29
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/06 :  14:35:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Och astronomer kan iakkta att ljuset påverkas av gravitation...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/06 :  16:09:10  Show Profile Send Thomas A a Private Message


Att ljuset påverkas av gravitation är att rummet kröks runt kroppar. Ljuset tar alltid den kortaste vägen, därav fenomenet. Klart mätbart, synbart för blotta ögat och vetenskapligt förklarat.

Det finns dock mig veterligen ingen vetenskaplig rapport där man hört eller mätt skillnad på målade eller antistatbehandlade skivor, ej heller vetenskapligt förklarat att det skulle vara en skillnad. Nånting måste väl ändå finnas rapporterat på ett mer vetenskapligt sätt - om fenomenet nu är hörbart!? HiFi & Musik vet jag gjorde en test för länge sedan på digitalutgången på CD spelaren. Resultatet av ettor or nollor var identiskt med och utan målad skiva så avläsningen är inget som påverkas av målning. Jitter mättes inte, men jitter bestäms till största del hur bra mottagarkretsen och DACen är. Själv har jag också testat en del målade skivor både på CD spelare och DAC - ingen hörbar effekt alls. Jag har heller aldrig stött på en statiskt laddad CD skiva under 15 års användning, dock väl en hel del LP skivor.

Thomas



"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/06 :  16:54:30  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Just så. Fast å andra sidan drar statisk elektricitet till sig andra material också, papper t.ex. och de har inte polaritet
Nej men de har en annan laddning annars skulle de inte dras med, som ebonit staven och kattskinnet.

ThomasA> Jag var övertygad att den där ECO-3 sprayen inte gjorde någon som helst skillnad, provade för skoj skull och tappade hakan. Polaren som var med och lyssnade, som förövrigt inte är ett dug intresserad av hifi, sa att han hörde en klar skillnad. Han sa hur han upplevde skillnaden och jag höll med honom precis. Han visste ju inte vad jag hade hört för skillnad, vi hörde alltså samma förbättring oberoende av varandra, mycket skumt, men kul. Kommer dock inte att köpa någon spray, så långt tänker jag inte gå

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/06 :  17:56:18  Show Profile Send Bravo a Private Message
Varför inte "Rydberg" om du nu upplever en klar förbättring?

Räcker inte öronens vittnesbörd?

Bravo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/06 :  20:21:14  Show Profile Send gcs a Private Message
Aton: Vad jag lyssnar på...tja de e väl lite olika saker... det handlar om rätt mycket jazz, konstmusik av olika slag och 70 tal.
Ja det har väl med min ålder att göra skulle jag tro men jag lyssnar oxå på en del musik som jag inte gillar...för att informera mig.
Jag tycker inte att man ska ha sina maskiner(CD, kassett och bandspelare)för nära där man sitter om man inte vill bli störd.

gcs
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/06 :  20:26:57  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Bravo> Nja, inte min stil direkt...

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

MAGR
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/10/06 :  23:31:19  Show Profile Send MAGR a Private Message
Jag får för mig att alla dessa "förbättringar" som i olika utsträckning förbättrar/försämrar förutsättningarna för att cdspelaren ska göra "sitt jobb" har olika stor inverkan i olika cdspelare.
Jag själv tycker att slipa inner och ytterkant med stålull lite lätt gör enorm skillnad i min spelare, alltid lika kul att hitta en ny skiva man gillar, spela den ett tag och sen slipa... wow!!
Tycker det slår både svarvning och målning.
Jag kan inte förklara tekniskt, men det är för mig HELT ointressant.

//Magnus
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/07 :  07:56:55  Show Profile Send Cyber a Private Message
Snart dax att summera ihop alla tweaks idéer
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000