HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skulle varit på DIY avd.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/10/04 :  10:56:42  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Fick ingen respons på DIY avdelningen så jag provar här.

Jag måste av lite olika anledningar behålla mina gamla B&W Matrix 3 högtalare ett tag till och undrar ifall man kan på något enkelt sätt kan modifiera/uppgradera eller på annat sätt få "nytt liv" i lådorna?

Det är dessa de handlar om:
http://www.bwspeakers.com/downloadFile/speakerModel/DONE-product_info_Matrix_3_S2.pdf

Vad gör jag? Eller är det inte lönt på ett par så här pass gamla högtalare? (1990 tror jag)

Tackar på förhand för tipps!

Artphotography

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/04 :  11:44:56  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Det du kan göra är att byta ut alla filterkomponenter mot nya och bättre.

Ta ut filtret och rita av det och köp exakt likadana komponenter! Det kan vara så att värdet på spolarna kan ske inte står och då får du helt enkelt mäta upp dom. Hifikit kan hjälpa dig med det. (fick jag säga det?)




www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/04 :  12:08:50  Show Profile Send lasselite a Private Message
Flytta högtalarna. Byt lyssningsposition. Se över akustiken i rummet. Saker som e lätta att glömma när man fixerar sig på prylarna.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/10/04 :  13:18:14  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
OK, filter är alltså ett sätt! Tack.

Lyssningsposition vet jag är viktig samt rumsakustik, men detta är lite blandning av modifiering för modifieringens skull samt nyfikenhet av vad man kan göra. Lådorna i sig är mycket stabila, matrix uppbyggda, så jag gissar att man skulle kunna göra något bra.

Artphotography
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/10/04 :  13:30:03  Show Profile Send henricsson a Private Message
Nya filterkomponenter kan som sagt lyfta många högtalare (ofta snikfilter standard).
Om inte korgarna ser rejäla ut så kan du styva upp dem med bitumen, etc.
Fixera bitumen på väggar/tak/golv för att höja lådans resonansfrekvens lite.
Byt dämpmaterial. (packad mineralull om portad, packa med fårull om sluten)

N'joy.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  14:22:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kan man höra skillnad på fårull och syntet?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000