HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan jag köpa dessa högtalare och känna mig nöjd...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/10/03 :  13:12:10  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Jag såg precis Akhenatons påbörjade recension av Cremona Auditor och blev helt plötsligt sugen på statiare Nu handlar inte frågan så mycket om just denna modell utan om stativare i allmänhet. Just nu sitter jag och trycker på ett par Canton Ergo 91 DC, som har ett ganska generöst basfundament. Min fråga är om jag kommer att sakna den extra basen som ett par stora golvare ger. Jag förstår att den här frågan är så gott som omöjlig att svara på, men det vore kul att höra lite åsikter från er som har gjort ett liknande byte (alltså från golvare till stativare). Saknar ni basen? "Växer" man in i det nya ljudet?

Jag lyssnar på väldigt varierande musik: Dream Theater, Sinead O'Connor, Metallica, Celine Dion...

Hmm, det kanske inte var så hemskt varierande Mest lyssnar jag nog på hårdrock och lugnare musik (se ovan).

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/03 :  13:20:45  Show Profile Send Sanoj a Private Message
"Jag förstår att den här frågan är så gott som omöjlig att svara på, men det vore kul att höra lite åsikter från er som har gjort ett liknande byte (alltså från golvare till stativare)."

Ja, det kan vi inte svara på...

Däremot har jag gått från golvare till stativare och känt att det var ett kvalitetslyft...men till slut vill man ha tillbaka den lite ljupare basen som bara en golvare kan prestera..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/10/03 :  13:25:07  Show Profile Send poppop a Private Message
Jag gick från golvare till stativare och upptäckte att visst, jag har inte den lägsta avgrundsbasen längre... Men vad jag fick var den basen som jag länge saknat i mina golvare, nämligen punchbasen, den som sitter som ett knytnävsslag i mellangärdet... Är jag nöjd? Ja! Ett mer kontrollerat ljud har jag aldrig hört i ett par golvare i samma prisklass. Jag blev såld på Dynaudio 1.3 MK II... Och om jag i framtiden vill ha ännu djupare bas så får jag väl då komplementera med en aktiv sub. Men idag känner jag absolut inget behov av det...

Mono är underskattat!

Edited by - poppop on 2003/10/03 13:25:47
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2003/10/03 :  13:29:15  Show Profile Send Nothing a Private Message
quote:
Dream Theater, Sinead O'Connor, Metallica, Celine Dion


Finn 2 fel?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/03 :  15:56:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tror inte heller att du kommer sakna en govare, en bra stativare för samma pengar gör oftast allt annat så pass mycket bättre så man struntar i den där sista hz en.. En bra stativare går oftatst ner till runt 50hz, och många golvare går ofta inte ner mer än till 35-40 hz, och då blir det inte så stor skillnad ändå...
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/03 :  19:58:25  Show Profile Send pak a Private Message
om du gillar djupbas kommer du nog sakna de stora.
jag bytte från stora till mindre.ljudet blev bättre på nästan alla vis MEN var är den djupa basen som jag gillade så-tänker man ofta när de toner som man förväntar sig ska komma inte gör det.men det går att leva med om ljudet i övrigt är bra,men en sub är väl inte helt fel.
svårt att få till allt samtidigt på ett bra sätt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/10/03 :  20:02:29  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Men är det inte självklart? samma pris: stativare! stort rum + mer pengar golvhögtalare!?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/10/03 :  21:14:41  Show Profile Send yalpa a Private Message
hallå? anybody in there???

Att byta från 2st 8" eller 10" till en 6.5" är en enorm skillnad. "Sakna djupbas" teorin är typiskt bull från stativmaffian, det är inte bara det som försvinner.

Jag har provlyssnat Linn Ninka ett otal gånger, sen när vi bytte till stativarna Katan eller Tukan så var det lika bra att stänga av, allt köttighet i ljudet försvann. Det var inte mest djupbasen under 50Hz som man saknade, utan just knytnävslaget i mellangärdet. Kanske Linns stativare låter extremt tunnt jämfört med golvarna, därav min tråkiga erfarenhet av den sortens "nedgradering". Jag har hört Contour 1.1 och 1.3, de lät väldigt bra och inte tunnt, men jag har inte hört 3.0 så jag vet inte hur Dynaudio är vid en inbördes jämförelse, golvaren kanske är så köttig att synen blir suddig av trycket?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/10/03 :  21:40:43  Show Profile Send ekman a Private Message
inte för att det spelar någon roll alls men har stört mig på detta i flertalet inlägg på senaste tiden

djupare stavas INTE ljupare och kommer aldrig att göras
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/10/03 :  22:14:58  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Det är ett jäkligt svårt "problem" det här. Två vitt skilda åsikter kommer fram (i och för sig ingen överraskning). Det är just att det ska låta tunnt som jag är rädd för. Ljudet måste ha, som någon sa, en viss "köttighet", och detta hoppades jag att man skulle kunna uppnå med lite finare/dyrare stativare. Saknas den här "köttigheten" i ljudet tycker jag att både livlighet och engagemang går förlorat.

Jag kan nämna att jag lyssnade på Monitor Audio Gold Reference 10 för ett tag sedan. Inte för att dessa på något sätt ligger i samma klass som CA men Gold Reference hade i alla fall ett tunnt och tråkigt ljud. Precis så som jag inte vill att högtalaren ska låta. Ändå har GR 10 fått så fin kritik i hifi-pressen. Stativare för 10k kanske inte blir bättre än så.

Och "ekman": Det heter "ljupare" vet du inte det
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/10/03 :  22:23:01  Show Profile Send Snutten a Private Message
Fred00: Gold Ref 10 är inga höjdare enligt mig (sen får H&M tycka vad dom vill ). Testa Revel M20, har ett par själv. Med rätt utrustning är det förvånande vilken djup och bra bas de spelar. Sen kan man ju komplettera med sub med det känns inte så nödvändigt tycker jag. Men som sagt, de ska ha kvalitetsgrejer för att komma till sin rätt, inte minst kablar! Mina kablar avslöjas direkt (låter lite tjocka/uppblåsta i basen samt detaljfattiga och distar ganska mycket tycker jag) så det blir till att byta så fort kassan tillåter.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/04 :  10:53:02  Show Profile Send pak a Private Message
men det finns faktiskt stativare som får en att tappa hakan när man hör vilken bas de presterar.tex.ELAC-de lite dyrare-som ser ut som 2 rör uppe på varandra,minns inte vad de heter.men de fick mig nästan att börja fundera på att köpa stativare i stället för golvare.
BÖR HÖRAS!
310 jet-heter dom,kom jag på.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2003/10/04 20:42:22
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2003/10/04 :  21:30:30  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
djupare stavas INTE ljupare och kommer aldrig att göras
Är det här på allvar? Jag ser upprörda ord torna upp sig på horisonten...
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/04 :  21:46:15  Show Profile Send Aton a Private Message
Fred00: Jag tycker man måste skilja mellan djupbas och fylligt ljud. Det finns gott om golvare som låter tunt (inte fylligt) trots att de ger möjlighet till djupbas. Däremot tror jag säkert du saknar den riktiga djupbasen om du har den idag och gillar den. Det är en unik känsla att känna de lägre tonerna gräva sig fram ur golvet. Men det finns ju subbar.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/04 :  21:51:31  Show Profile Send Aton a Private Message
PS. Jag bytte från stativare till golvare. Men det var först efter ett par förstärkarbyten som jag hittade den djupbas som mina golvhögtalare verkligen kunde prestera. Då blev jag hastigt väldigt förtjust i djupbas . Numera slår jag nästan aldrig på subben...
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/04 :  21:54:08  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag tycker inte Monitor Audio Gold 10 är någon bra högtalare. Prova nån roliga stativare än dom innan du räknar ut stativare. Jag tycker Dynaudios stativare är mycket trevliga, t ex 1.3SE. Audiovector m1 signature är också en stativare med en jävla snärt i basen, även om dom tappar i mellanregistret.

Annars kan jag varmt rekommendera Sonus Faber Electa Amator II. Dom går djupt för att vara stativare och låter mycket övertygande.

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/10/04 21:55:32
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/10/04 :  23:50:08  Show Profile Send FBK a Private Message
inte för att det spelar någon roll alls men har stört mig på detta i flertalet inlägg på senaste tiden

djupare stavas INTE ljupare och kommer aldrig att göras
quote:



Ekman, varför kommenterar du det då om det inte spelar någon roll. Antingen så har han stavat fel eller så har han problem med att stava rätt. Det finns även de som inte är hundra på att stava rätt och jag tycker att även de personerna får skriva på forumet. Alla är inte perfekta!!!!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/10/05 :  00:07:54  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja om jag nu återgår till vad denna tråd handlade om, så håller jag med Fred00.
quote:

Jag kan nämna att jag lyssnade på Monitor Audio Gold Reference 10 för ett tag sedan. Inte för att dessa på något sätt ligger i samma klass som CA men Gold Reference hade i alla fall ett tunnt och tråkigt ljud. Precis så som jag inte vill att högtalaren ska låta.
Jag fick samma upplevelse av dem. Jag var innförbi Best Sound när en kille jämförde M.A.G10 mot Avance Signature 3mk2.Har även lyssnat på Dynaudio 1,3 mk2 och de högtalarna har allt man kan tänka sig. Detaljerade,fylliga,dynamiska, synd att man inte har råd att köpa ett par.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/05 :  04:10:05  Show Profile Send Bravo a Private Message
Givetvis finns det bra stativare, jag tror mer att det beror på hur man är lagd som person. För mig så saknas det en dimension om det inte är golvare även om stativare kan ha ett himmelskt mellanregister.

Det är nog mycket en fråga om smaksak om man vill ha, har behov av det lilla extra i djupet som en golvare kan ge.

Bravo
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/10/05 :  11:28:36  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag har precis fått låna Linn 5140 (espek) som står nu och spelar. De låter klart bättre än mina ProAc look-alike golvare. Jag antar att 3 element är bättre än 2 i det här fallet. Linnen låter lite "träigare", mindre efterklang, men ändå fylligt, speciellt i mellanbasen. Diskanten är inte utsträckt, utan härligt anonym, den bara finns där och leverar allt. Upplösning och kanalseparation håller lätt samma klass som Contour 1.1, testade med Pink Floyd - Keep Talking som brukar knäcka de flesta högtalarna. Så visst kan en rejäl och bra golvare köra skiten ur stativare, fast det blir för 3ggr pengarna i detta fallet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000