HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Regionsfri, en nödvändighet eller?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/10/03 :  09:42:05  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej.

Är nu nära i min strävan efter att hitta en multiformatsspelare av klass till en förnuftigt pris. Nu undrar jag bara några saker till när det gäller världen och dess uppdelning i olika regioner.

Som jag förstått det tillhör Europa region 2 och USA region 1, men hur många regioner finns det?

Finns det filmer som inte är region 2 kodade som innehåller svensk textning?

Jag har själv svårt att hänga med i otextade engelska/amerikanska filmer trots att jag inte är helt oäven i det engelska språket.

Vad finns det för fördelar/nackdelar med en regionsfri spelare?

Att göra en spelare som Denon DVD-2900 regionsfri kräver att den körs med en uppgraderings-CD-ROM och efter detta kostar spelaren 700 kronor mer. En ganska hög penning för något som man kanske inte har någon användning av. Den summan kan man lägga på en bra kabel istället.

Mvh JayBee

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/03 :  10:20:39  Show Profile Send mace a Private Message
Har för mig det är 5 zoner !?!? Jag har aldrig känt nåt behov av vår maskins regionsfrihet Men om jag hade köpt en massa filmer från NoBrainBushLand DÅÅÅÅ hade det varit bra (Jag hyr ser & lämnar tillbaka, samlar ej)

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/10/03 :  12:57:22  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
quote:
Finns det filmer som inte är region 2 kodade som innehåller svensk textning?



Vad jag vet finns det filmer från Australien (märkligt nog) som har svensk text. De är då region 4.

En anledning att ha en regionsfri spelare kan vara om man upptäcker att man vill ha tag på filmer/musik-DVD:s som inte finns utgivna här. Exempel: Jag köpte "Rosa Pantern-boxen", i den saknas en film som jag bara hittade på region 1. Så, för att få samlingen komplett blev det den oxå...

Lite OT kanske men det är ju fredag...

Nackdelar med regionsfri spelare? Förutsatt att regionsbefriandet görs av någon som vet vad de gör, inga mer än kostnaden. Om de INTE vet vad de gör (ovanligt idag) kan exvis vissa funktioner/finesser försvinna... Detta är vad jag har lyckats luska ut...

/P
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/03 :  14:09:34  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag tycker det är ett otyg med regionkodningen och för mig är det ett politiskt ställningstagande att ha regionsfri spelare och SJÄLV kunna bestämma vilka filmer jag skall se och inte vara styrd av marknadsföringsagenter.

Tack var olaglig fildelning som har satt fart på spridningen av DVD/DivX-film över hela världen så finns det ändå DVD-filmer som endast har region 1, alternativt; du kan få vänta flera år på att få just din region, även om region 2 är prioriterad i förhållande till reg 3 och 4.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/10/03 :  14:55:22  Show Profile Send d_kay a Private Message
Sedan kanske du har en filmgalen kompis som importerar alla sina filmer, då är det rätt så trevligt med regionsfri spelare...


Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/10/03 :  15:00:50  Show Profile Send långhåret a Private Message
Vad jag vet så finns det 7 regioner, eller har funnits iaf

Men dom vanligaste och som spelar roll tycker jag är region 1 och två. Sedan finns det ju skivor som är regionsfria gamla 'None Rated' Splatter m.fl.

Mitt enkla tips: se till att köpa en dvd-spelare med progressive scan i både region 1 och 2.

Happy hunting

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/03 :  15:35:40  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
IMHO skall de fabrikat som tar ut hutlösa avgifter för att göra spelaren regionsfri (läses: användbar för samlare) inte stödjas genom att man köper deras produkter. Om vi handlar deras produkter skickar vi signaler till dem att det är ok att först lägga in begränsningar i de produkter vi köper, och sedan till råga på allt ta betalt för att ta bort dem när vi konsumenter inser hur begränsade vi är. Att det skulle vara illegalt att sälja regionsfria spelare är rent skitsnack. De är endast ute efter att tjäna pengar på oss. Våga vägra betala för självklara tjänster. Spela ut dem mot varandra.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/10/03 15:37:59
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/10/03 :  15:49:52  Show Profile Send mapem a Private Message
Min budget-dvd (United) görs lätt regionsfri genom att man knappar in en kod på fjärren när släden är ute. Det står dock inte i manualen, naturligtvis. Men det går att hitta info om sånt om man söker på nätet. Det gäller antagligen fler spelare än min.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/03 :  16:16:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det finns 8 regioner, listan från Wikipedia.

1 USA, Kanada och US territorier
2 Europa, Grönland, Sydafrika, Japan, Egypten, Mellanöstern, Lesotho och Swaziland.
3 Sydöstra asien, Sydkorea, Hong Kong, Indonesien, Phillipinerna? och Taiwan.
4 Australien, Nya Zeeland, Centralamerika, Mexiko och Sydamerika.
5 Ryssland och andra fd sovjetländer, östeuropa, (Indian subcontinent - översättning?), Mongoliet och Afrika (förutom de länder som listas i region 2).
6 [Folkrepubliken Kina]? (för att understryka att det inte omfattar Taiwan och Hong Kong).
7 Reserverad för framtida användning
8 Internationella mötsplatser såsom flygplan, kryssare etc.

Bravo
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/10/03 :  16:52:23  Show Profile Send långhåret a Private Message
ja, 8 kanske det var, hehe sorry glömde en

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/03 :  19:40:50  Show Profile Send nin a Private Message
Såklart man MÅSTE ha spelare regionsfri!
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/10/04 :  11:18:13  Show Profile Send JayBee a Private Message
Jag håller helt med dig Pinhead om att det är bra fräckt av tillverkarna att ta ut en dyr avgift för att lägga till något som dom tagit bort innan de bestämt var spelaren skall säljas.

Sedan förstår jag att jag blir tvungen att köpa en regionsfri spelare för att inte råka ut för någon film som inte går att se.

Jag får leta efter spelare som inte kostar något att göra regionsfria.Hur många sådana finns det? Man blir ju grinig på avgifter som är grundlösa och då kan man ju köpa någon annan spelare istället.
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/10/04 :  11:46:09  Show Profile Send JayBee a Private Message
Jag har hittat en spelare som kanske kan vara något:
Pioneer DVD757i regionsfri för 9000kr
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/10/04 :  19:48:51  Show Profile Send srv a Private Message
Vill påpeka att enligt inofficiella uppgifter av en bekant på ett stort företag i branchen så kommer en del DVD-skivor inom kort att kunna känna av om din spelare är regionsfri och då skall den skivan ej gå att spela på den regfria apparaten!
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/10/04 :  21:57:11  Show Profile Send Melker a Private Message
Japp se till att du får en spelare som är RCE fri (Region Code Enhanced eller nått sånt). Detta är en ny grej/spärr som de har hittat på för att låsa spelarna för respektive regioner.

Halmstad
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/10/04 :  22:22:13  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

RCE - skyddet har funnits ett bra tag och funkar egentligen bara på vissa spelare. Har man problem med detta och har fått sin dvdspelare regionfri så brukar det finnas möjlighet att ställa om till manuell justering och då samtidigt så kommer man förbi RCE vanligtvis. Alltså ännu ett mer störande än effektivt skydd för att minska privatimporten av filmer.

I dagsläget så går dom flesta spelare att få regionsfria från början eller att med enkla knep ordna detta. Dock så kan det vara värre på äldre maskiner där man ibland fick löda lite i maskinen och tom så kunde tex ta bort macrovision skyddet då på bekostnad av lite bildkvalite etc.

Nu kommer det mer och mer dvdspelare med både regionsfrihet och stöd för progressiv PAL & NTSC för vettiga pengar. Men samma sak här som för hifi etc att man få oftast vad man betalar för.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/10/04 :  22:42:30  Show Profile Send pesa a Private Message
For att svara pa den ursprungliga fragan sa har det helt och hallet att gora med vad Du skall anvanda spelaren till. Har Du ambitionen att kopa (importera) film fran andra regioner (specialutgavor mm) eller att kopa film om Du ar ute och reser i annan region sa ar svaret sjalvklart, Du skall skaffa en regionfri spelare.

Apropa textning sa har de flesta region 1 filmer engelsk text och det ar mycket lattare att hanga med om man kan lasa den engelska texten. Samtidigt kan man lara sig ett och annat.

Jag kanner inte till att spelaren pa ngt satt blir samre efter att den gjorts regionfri, forutsatt att det gjorts (som skrevs tidigare) pa ett fackmannamassigt satt...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/10/04 :  22:54:26  Show Profile Send fidelityn a Private Message
JayBee: Intressant info har du här om din tilltänkta dvd
http://www.dvdrhelp.com/dvdhacks.php?dvdplayer=Denon+DVD2900&Search=Search
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.08 sekunder. Snitz Forums 2000