Author |
Topic |
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/10/02 : 20:56:00
|
Någon som känner till något bra snickeri i mälardalen som kan kapa och fräsa upp hål inkl. försänkningar? Önskat material är 25mm mdf eller spånskiva. Sådant material verkar vara lite väl tjockt för byggvaruhusen att ha hemma...
Edit: Upp |
Edited by - Mr.Älg on 2003/10/03 12:35:08 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/10/03 : 12:43:26
|
Kanske bättre o köra 16+12mm (eller nått) limmat? |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
Macke-Skidbacke
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2003/10/03 : 13:53:57
|
Bröderna Holm i Sala. Dom har nog allt i trädväg. Var där för nån vecka sen. Köpte 25mm MDF. Man kan utan problem gå där en dag och bara botanisera. Fanns allt man kan tänka sig. massor med olika sorters faner, alla möjliga exotiska trädslag. Vet dock inte om dom kan fräsa åt dig men det skulle inte förvåna mig.
/macke |
Kaffet är klart!! |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2003/10/03 : 13:57:28
|
Har dom nån websida ? |
|
|
Macke-Skidbacke
Starting Member
32 Posts |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 14:16:17
|
Ett bra tips som man kan använda och oftast kan bli gratis är att vända sig till den lokala yrkesskola (gymnasie)man har på orten då lärarna kan tycka att det är bra och utmanande uppgifter för eleverna. Det är alltid värt att kolla men man får räkna med att det kan ta lite tid då studierna kommer först.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 14:26:37
|
Anders! Jag gjorde det för ett antal år sen, de högtalare jag skulle bygga var ett par riktigt komplexa horn med en jäkla massa konstiga vinklar, reslutatet när jag fick tillbaka delarna var att vissa fanerade bitar var sågade med vinkeln åt fel håll så fanersidan kom in i lådan och spånskiva utåt samt att jag fick lägga runt 1kg Sikaflex per låda för att kompensera för de felaktiga vinklar som sågats :)
Resultatet blev till slut bra men dom slutade aldrig att lukta illa Med detta vill jag ha sagt att ska man göra enkla saker så är det värt att anlita en skola men om det ska till komplexa vinklar mm så är det nog värt de extra kronorna och låta proffs sköta jobbet. |
|
|
Bubbel
6796 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 20:48:06
|
Det var illa! Undrar hur det gick till, för den läraren som håller i utbildningen måste ha slappat lite för det är trots allt ungdomar som skall ut på golvet och jobba sen, vilket gör att många lärare är s..ttuffa mot eleverna för att få en så hög standard som möjligt.
Visst jag kan hålla med dej att det kan löna sig i längden att ta hjälp av proffs men det är ju ställtider och annat man betalar för hos en firma. Men jag tycker inte att man skall avskräckas trots allt det kan ändå vara bra att ta hjälp av vid t.ex. fanéring då de har all utrustning. /Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 01:09:11
|
Jag håller med Anders! Antagligen hade jag otur och med tanke på att jag bara fick betala materialkostnad för dessa otroligt komplexa horn för 2st 8"are så kan jag inte klaga på att jag fick några timmars extra jobb med sikaflex. |
|
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 06:59:41
|
Är MDF ett bättre material att ställa stereoutrustning på än massivt trä? Jag skulle vilja ha en hylla i massiv lönn för att matcha mina högtalare, är det en dum ide?
|
|
|
Bubbel
6796 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 19:46:37
|
Calle G absolut inte! Du kan använda lönn om du vill det går utmärkt. Men man bör tänka på att är att när skivan tillverkas så bör det vara stående årsringar med detta menar jag att när du tittar i änden av skivan så skall årsringarna vara lodråta så mycket det går, anledningen till detta är att trä rör sig hela tiden och i och med att man har stående årsringar försvinner problemet. Medan mdf saknar de här egenskaper som trä har så är det enklare att få till det dock bör på pekas att lönn kan vara rejält tungt om det har fått växa i Sverige på grund av klimatet och kan vara svårjobbat. |
|
|
|
Topic |
|