HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hemmabiodiskussionen - mitt förtroende är borta
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/02 :  15:42:39  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Diskussionen om Robert Grubstads recension i tidningen Hemmabio ger en fadd eftersmak så här dagen efteråt. Av någon anledning är alla trådar i frågan nu låsta. För mig skapar denna diskussion bara en massa nya frågor. En är varför alla trådar låses, i alla fall de flesta har inte alls urartat i trams eller falska anklagelser.
Jag håller helt med om att det är olämpligt att Robert Grubstad skriver recensioner i Hemmabio. Men kvarstående frågor är:

- Är detta något unikt exempel på olämplig anknytning inom branschen. Utmärkt i så fall och ett olycksfall. Om inte, varför väljs just Robban ut?

- Vad har HiEnd of Sweden med det hela att göra? Ingenting har framförts som kastar någon skugga över dem. Inte mer än "guilt by association" eftersom de har affärskontakter med Klubben.net. Märkligt är också att Pjotre refererar till samtal han säger sig ha haft med HiEnd. HiEnd förnekar detta och då kommer Sladd in och berättar att det var han som patade med HiEnd. Varför skriver då Pjotre att han pratat med HiEnd? Detta är för mig mycket egendomligt. Kan det vara så att det inte skulle se så bra ut? Pjotre redogör för kopplingar mellan HiEnd, Klubben och Budha. Då ser det inte så bra ut att skriva att denna information fick jag från Sladd.
När HiEnd påpekar detta går Pjotre in som moderator och låser snabbt denna tråd.

- Vad har Budha egentligen med det här att göra? Mer än att Robban recenserat deras produkt?


Edited by - Anders47 on 2003/10/02 16:04:53

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/10/02 :  16:24:09  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Hej Anders!

Fullt förståeliga frågor. Det är inte lätt att kryssa mellan missilerna.

Om du inte tycker att inläggen spårade ur med alla anklagelser som kom för att dölja själva sakfrågan så är du en tålig natur....

Sedan så gör du inte sakligheten en tjänst genom att säga att jag gör ett inlägg som menar att det var jag (i stället för Pjotre) som ställde en fråga per telefon.... jag kan bara redovisa vem jag pratat med. Pjotre agerar helt på egen hand som konsument i denna fråga även om det såklart är förståeligt att angripa mig och Pjotre och skapa en misstänksamhet om vilka oegentligheter som kanske ligger under ytan här.... allt för att skapa dimma och låta så mycket skit som möjligt ramla ned i fläkten. Gammal beprövad teknik.

Sedan kan det inte hjälpas att människor inte är mer än människor, avtal som sägs finnas ena dagen finns inte nästa, ensamrätten skall inte existera och det dyker som av en händelse upp annonser på andra märken under butikshyllan.... Var tog själva sakfrågan vägen?

Jodå, den lever. Vi kommer att få en kommentar från en av de egentliga parterna inom kort.

Jag låste ej trådarna men den som gjorde det ville nog vara snäll både mot Robban och mot själva klimatet här på forumet.

Jag kan inte se att butiken eller Budha Audio gjort något fel och inte heller se att de fått någon kritik i inläggen?

mvh

sladd


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/10/02 :  16:33:53  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag tycker att det är märkligt att Pjotre låser trådarna själv, när kritiken blivit för hård. Det finns tydligen ett behov av att diskutera detta vidare, men när en av moderatorerna är föremål för granskning, ja då gick det inte längre. Trist tycker jag.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/10/02 :  16:37:26  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Ruttet, sunkit, värdelöst osv. att låsa trådar till höger och vänster så fort det hettar till eller blir obekvämt.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/10/02 :  16:49:08  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Om anklagelserna är för tokiga så skadar det forumet. Någon "kritik" har jag överhuvudtaget inte sett röken av. Vem som låste har jag ingen aning om och då kan vi förmoda att du inte har det heller molsson

Just den typen av kommentarer genererar låsta trådar. Inget innehåll, bara gnäll. Nu inväntar vi svar från någon som sitter på svar.

mvh

,




Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/02 :  16:55:25  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Både Robban och Pjotre skrev ju att det var bättre att föra diskussionen vidare via PM och telefon, istället för offentlig pajkastning på Forumet. Om huvudpersonerna i diskusionen anser att det är bäst så..........
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/02 :  17:04:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag låste en tråd som startades av Autosataniker. Vill nån ha förklaring på DEN låsning, finns jag på PM.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/02 :  17:09:22  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej!

Jag låste några av trådarna, dels efter önskemål av HSIVP (Adam) och dels för att HiEnd of Sweden skrev ett inlägg och konstaterade där att det var det ENDA inlägget dom tänkte skriva i debatten. När den informationen gått ut och tråden började gå över i pajkastning fann jag ingen anledning att fortsätta den. HiEnd of Sweden hade ju deklarerat att dom ändå inte tänkte svara... Nog om det.

Det jag kan säga för att förtydliga det som HiEnd säger är att efter att ha läst ett inlägg i denna tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=18714&SearchTerms=,integra, från HiEnd of Sweden så blev jag nyfiken på deras sortiment, dom skriver i tråden om Integra Research DVD spelare och jag blev nyfiken på HiEnd of Swedens sortiment. Jag ringde visst upp butiken, dock utan att presentera mig, och frågade helt kort vilka märken dom förde. Han som svarade nämnde en del och att det fanns en hemsida. Konstigare än så är det inte, och hur dom kan påstå att jag inte ringt begriper jag inte...

Men kan vi inte lämna tråkdebatten nu och ägna oss åt något roligt... Vi kommer att få ett svar från tidningen, Adam, Robban, Patrik på HiEnd of Sweden och jag har sagt vad vi tycker. Alla kan själva läsa och bilda sig en egen uppfattning om vad man tycker är rätt och fel. Nu går vi vidare...
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/02 :  17:12:00  Show Profile Send matså a Private Message
Vi får snart ett svar från Magnus Fredholm som är chefredaktör på Hemmabiotidningen.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/10/02 :  17:34:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Magnus Fredholm som är chefredaktör på Hemmabiotidningen.

Mig veterligen så är det Jonas Olsson som numera är chefsredaktör, bytet skedde för något nummer sedan .Magnus Fredholm är efter vad som står i tidningen endast redaktör. Så det är förmodligen bättre att rikta åsikterna och synpunkterna till Jonas Olsson. MvhKristofer
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/02 :  17:58:34  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nog spårade det ur, totalt, somliga sänkte sig själva ganska duktigt. Bra att låsa trådarna, det var bara gnäll och påhopp, inget konstruktivt alls. Lås på.
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/10/02 :  18:15:20  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Jo nog blev det lite mkt pajbakande ett tag. Men jag tycker att nämda personer och företag har fått en skugga över sig. Det är inte bra. Nä ordna detta vid sidan av forumet och meddela oss andra i en tråd innom kort.
Kanske bara är jag som ser detta som en vettig lösning?

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/10/02 :  18:31:13  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Lås trådar, helt ok. Men gör det med EN FÖRKLARING. Flera av trådarna är låsta utan att ansvarig moderator talar om vem han är, eller varför tråden låses. För mig är det ett feghetstecken, punkt! Nästan alla andra trådar som låses på det här forumet låses med en förklaring.

-Vecc

Edited by - vecc on 2003/10/02 18:40:14
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/02 :  18:38:05  Show Profile Send matså a Private Message
Herr God Whiskey. Oj visst ja, men han för det nog vidare till Jonas.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/10/02 :  19:17:25  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Mitt mail till Hemmabios redaktion, dvs både Jonas Olsson och Magnus Fredholm, är nu behandlat i vederbörlig ordning och svaret ligger i min mailbox. Jag är osäker på om de vill lägga ut det på forumet och jag kan inte göra det innan tillstånd givits.

Det är dock min innerliga förhoppning att sådant tillstånd ges då det är rakt och tydligt.

mvh

adm/sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/02 :  19:32:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tanken "vecc" med en förklaring till de låsta trådarna är vettig och bra, i fall de är obegripliga för gemene man skulle man få en förklaring hur moderatorn tänkt.

I övrigt har nog det mesta sagts i debatten om skribenten och förhållandena bakom, jag väntar med spänning på tidningens svar och innan de kan avge en vettig förklaring och programförklaring blir det ingen förlängning av prenumerationen på den tidningen.

Jag kan inte se att "Pjotre" gjort något fel i att upplysa om de oredovisade förhållanden som råder.

Det finns en del bindningar på detta Forum också, känt av var och en, men de är som sagt allmänt kända och de inläggen som göres av berörda kan bedömas därefter, det är skillnaden.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/10/02 19:37:39
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/10/02 :  19:34:42  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Jag skall besöka HiEnd Of Sweden så fort tillfälle ges!
Alla skall behandlas Lika!
Snälla släng inte ut A* han har mycket vettigt att skriva (när han är på det humöret)
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/10/02 :  19:35:20  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej A47!

A* kan iaf svara på varför trådar som "inte alls urartat i trams" ändå låses!

Det beror på det omogna, oärliga samt otroligt irriterande förfarandet som moddare
har att alltid få sista ordet! (som sedan ju ej kan emotsägas)

Svårare än så är det inte! (ibland(, tyvärr))


Mvh A*
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/02 :  20:02:17  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ta bort Mogen, det stämmer inte.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:24:10  Show Profile Send FBK a Private Message
Ruttet, sunkit, värdelöst osv. att låsa trådar till höger och vänster så fort det hettar till eller blir obekvämt
quote:



Håller nog med här, det är inte högt i tak här.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:30:39  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

Oavsett sakfel i diskussionens hetta, kvarstår en sak; det är inte lämpligt att äga ett distribuerande företag inom hifi-branchen när man samtidigt recenserar produkter i en av de ledande tidningarna i samma branch man är verksam inom. Oavsett hur saklig man upplever sig själv, kommer misstanken alltid att finnas hos läsaren, att produkten är hissad/sänkt beroende på vilket förhållande skribenten har till distributören vars produkt nagelfars.

Hur skulle det se ut om jag, som jobbar med Krell normalt, skulle recensera Advantage produkter? Kommer jag att skriva bra eftersom jag jobbat med Mikael Bladelius tidigare, eller kommer jag att såga då det är en konkurrent i vissa prisklasser...? Bättre att inte skriva alls!

Med vänlig hälsning

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:01:36  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag tycker det var rätt av Pjotre att skriva sitt inlägg, även om eftertanken före var sisådär och debatten efter inte direkt varit en stämningshöjare.

Jag tycker nog att man bör gå vidare med ärendet till textreklamkommitén.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.74 sekunder. Snitz Forums 2000