Om jag samtidigt som jag dämpar en 6 Ohms diskant passar på att sätta på ett större parallellmotstånd så att totala kretsen blir 8ohm, kan jag då räkna med filterkomponenter för en 8ohms diskant?
Jag har märkt att vissa tillverkare brukar kompensera upp ss och Seas 6ohms diskanter på detta sätt.
quote:Om jag samtidigt som jag dämpar en 6 Ohms diskant passar på att sätta på ett större parallellmotstånd så att totala kretsen blir 8ohm, kan jag då räkna med filterkomponenter för en 8ohms diskant?
Jag har märkt att vissa tillverkare brukar kompensera upp ss och Seas 6ohms diskanter på detta sätt.
Imorgon kan du mäta också! Jag har stoppat ned prylarna i väskan så dom skall få åka med till jobbet imorgon.
Big D! Som du ser så har jag samtidigt skrivit "Om jag samtidigt som jag dämpar en 6 Ohms diskant".
Säg att du ska sänka diskanten med x antal db, då sätter du ju ett motstånd i serie och ett motstånd parallellt för att hela kretsen ska få samma Ohm som den var innan.
Säg att du ska sätta en 3,3Ohms motstånd i serie... vad behövs då frånparallellkretsen för att hela kretsen ska ge 8ohm ifall diskanten är på 6 ohm...
(6*x / (6+x))+3.3 = 8 ger x lika med 22ohm... så med ett 22ohms parallellt och ett 3,3ohms i serie så dämpar du en 6ohms diskant ett par db å passar samtidigt på att kompensera upp den så filtret tror att det är en 8ohms diskant.. Jag krånglade nog till det lite nu, får läsa igenom min text igen när jag kommer hem :)