HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 bas bas bas...mera bas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:22:11  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Hejsan!
Jag har köpt mig ett par Grado Sr80 och tycker dom låter helt ok...,men skulle vilja att de sköna bastonerna framhävdes lite mer. För att få igång lite tryck i ljudet måste man ju spela så högt så det blir skadligt. Finns det något sätt att enbart höja volymen på lägre frekvenser? För effekten finns ju, bara det att jag skulle vilja ändra lite på vilka frekvenser som får mest effekt.(hellst utan att behöva satsa 2500:- på en hörlursförstärkare)
Har provat typ att dra upp basen lite i winamp eller mediaplayer och då låter det ju riktigt illa....det förvränger ju bara ljudet så det låter fruktanvärt illa... men det vet ju alla här redan :)
Tacksam för tips!

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....

dts
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:38:54  Show Profile Send dts a Private Message
Förmodar att du inte spelat dem så länge att dom inte är inspelade. Släpper säkert efter 100-150 timmar ska du se..

Jag ser nötter...
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2003/10/02 :  13:14:54  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Jaha..jag trodde bara typ att diskanten skulle bli renare efter at den spelats in och eftersom jag tyckte den spelade rent o fint redan från början så har jag inte trott att ispelning skulle vara så viktigt..men då kanske jag har tänkt lite fel då...
Provade dra ner allt lite lite utom just de lägsta o högsta tonerna..(i equalizern i mediaplayern)...då framhävs basen lite mer faktiskt..utan att det blir förvrängt.... tycker det funkar rätt bra..
Säg att jag lämnar hörlurarna med musik på i 100 timmar...hur högt ska dom spelas ? ska man spela dom på sådan volym som man brukar lyssna på? (typ 70% av max från ljudkortet) eller på lite lägre/högre ljudnivå ?

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2003/10/02 :  13:21:37  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
androxe, bara spela på dem, det mjukar upp elementet i hörlurarna.
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2003/10/02 :  13:24:12  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
ok men om man spelar lite högre så påskyndar man inspelningsprocessen?

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

Tin Man
Member

99 Posts

Posted - 2003/10/02 :  14:01:46  Show Profile Send Tin Man a Private Message
Köp ett par Cerwin Vega annars,så får du nog bas så det räcker....


/Tin Man
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2003/10/02 :  14:10:33  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
men det finns väl inte hörlurar av märket cerwin Vega ?
...ett par 15"-element på skallen skulle nog inte grannarna gilla.....

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

Tin Man
Member

99 Posts

Posted - 2003/10/02 :  16:53:50  Show Profile Send Tin Man a Private Message
Nej, det finns inga hörlurar av märket Cerwin Vega(vad jag vet!),men vad gäller högtalare,så är Cerwin Vega märket som gäller om man skall ha mycket bas och kunna spela högt!Och det faktum att de är relativt lättdrivna gör ju inte saken sämre!

Mina grannar tror jag flyttar snart förresten hehe!Party On

/Tin Man

Edited by - Tin Man on 2003/10/02 16:55:35
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:05:56  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Jag tror helt enkelt att du skall spela på dem mer... Skillnaden är antagligen riktigt stor, mina HD600s lät rätt mycket bättre efter ett 100-200 timmars spelande på varierande volym. =)
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:14:15  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
...å bas det kommer ni att få!

...eller var det inte Marcolio?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:28:50  Show Profile Send yudansha a Private Message
Annars är ju Koss Porta Pro relativt accentuerade i basområdet...

/Henrik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000