HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Saknad information till Pjotre
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HiEnd of Sweden
Numera Audioconcept

56 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:19:35  Show Profile Send HiEnd of Sweden a Private Message
Hej Pjotre!

Även fast jag egentligen inte är inblandad i denna debatt så kan min verksamhet dock påverkas negativt, varför jag vill förtydliga några fakta.

1. I ditt senaste inlägg på hififorum.nu skriver du följande: "Jag letar inte, jag läste en artikel i Hemmabio och upptäckte att författaren av artikeln bedriver både hifi agentur och hifi affär..."

Något som verkligen har vinklats fel i hela denna debatt är att Klubben.net på något sätt skulle vara inblandad i affären HiEnd of Sweden. Så är inte fallet.
Jag har själv sökt upp både Klubben.net och Budha.se eftersom att deras produkter tilltalar mig.
Klubben.net och Budha.se har ingen som helst ensamrätt till att ha produkter i min butik.

2. I ditt första inlägg skriver du: "En ny affär på den svenska hifi himlen är High End of Sweden som finns centralt i Stockholm, nyfiken som man är ringde jag upp butiken för ett tag sedan och frågade lite kring vilka märken dom sålde. Av det svar jag fick framgick det rätt tydligt att de två leverantörer som butiken har är just Klubben.net och Budha Audio."

Fakta: Du har jag har aldrig talats vid. Däremot har din kollega? Sladd kontaktat mig.

Ville alltså bara reda ut dessa två påståenden från din sida.

Har jag företag som bedriver Hiend of Sweden tillsammans med mig? - Nej, Hiend är ett helt fristående bolag som självständigt väljer sina sammarbets partners.

Har jag pratat med dig? - Nej

Butiken öppnades för två veckor sedan och idén är att ha en provperiod för att se om det finns behov av en mötesplats i Stockholm där man kan lyssna, titta och känna på intressantare HiFi-Produkter.
Alla dessa skriverier kan dock mycket väl slå undan fötterna för mig och för alla andra intresserade.
Samtidigt som det känns väldigt tråkigt för mig att bli indragen i dessa spekulationer.
Även om det understryks att det är tidningen Hemmabio som kritiken är riktad mot så påverkar det alla parter negativt.
Det viktiga är ju inte vad folk tycker utan hur saker och ting låter?
Alla måste ju få chans att skapa sig sin egna uppfattning.




Detta är mitt första och sista inlägg i denna fråga.

MVH Patrik Rosén
HiEnd of Sweden

Numera Audioconcept

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:29:27  Show Profile Send Aton a Private Message
Om den butiken låg i Göteborg skulle jag besöka den genast! Att företrädaren ger ett mycket trevligt och seriöst intryck gör inte saken sämre. Varför händer så mycket hifikul i Stockholm och så lite i Göteborg???
//Avundsjuk
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:46:03  Show Profile Send molsson a Private Message
Är inte det ganska självklart? :)

No hay banda!!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:51:14  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jag hade som sagt ett långt samtal med Budha Audios Adam i går kväll. Då upplyste jag honom om att 1. jag inte regisserar någonting i denna affär eller styr (!) vad Pjotre skriver. jag upplyste också om att Hi End of Sweden i ett telefonsamtal för 2 dagar sedan berättat att man hade ett avtal om att det endast är Budha Audio samt Klubbens prylar som säljs i butiken. Detta förnekade Adam då (tror jag) och inte har jag någon aning eftersom jag inte sett något avtal på som reglerar förhållandet. Möjligtvis kan man ha haft någon idé med att dra till med detta, inte vet jag och det är knappast av störe betydelse.

Hi End of Sweden köper ej in några saker utan är en utställningslokal där de/den som driver butiken får provision vid eventuell försäljning.
Inget fel i det förhållandet heller men rent faktiskt så har alltså de företag som finns representerade där - Klubben.net samt Budha Audio - delar av sina lager stående i lokalen.

Sakfrågan, dvs om vi bortser från allt skitsnackande som skall försöka täcka över den, handlade om en tidnings inställning till hur man hanterar frågan om jäv, opartiskhet etc. Just i detta fallet finns det ett konkret exempel och om vi kan skala bort alla som känner sig trampade på tårna i form av Budha, Hi End of sweden etc så kvarstår huvudfrågan. Är det som skett helt OK?

mvh

,


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/02 :  13:00:01  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nope, det är inte ok, leverantör-agent ska inte recenssera någon utrustning i en "oberoende" tidning. För mig är det självklart, andra med vill jag tro.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/10/02 :  13:22:47  Show Profile Send molsson a Private Message
Claes,

Det hela handlar väl om självinsikt. Om man är stor nog att skriva upp en bra produkt, även om man inte säljer den, så är det väl ok. Däremot skall man inte recnesera egna produkter.

/Marcus

No hay banda!!
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/10/02 :  13:42:16  Show Profile Send Bland a Private Message
Sladd. Ursäkta, men vad har du med det här att göra; "Inget fel i det förhållandet heller men rent faktiskt så har alltså de företag som finns representerade där - Klubben.net samt Budha Audio - delar av sina lager stående i lokalen." Dennna debatt börjar mer och mer bli obegriplig. Hur denna affär sköter sin visning, försäljning är helt ointressant så länge jag får den hjälp jag behöver. Garantier gäller osv.......

."...telefonsamtal för 2 dagar sedan berättat att man hade ett avtal om att det endast är Budha Audio samt Klubbens prylar som säljs i butiken. Detta förnekade Adam då (tror jag) och inte har jag någon aning eftersom jag inte sett något avtal på som reglerar förhållandet. Möjligtvis kan man ha haft någon idé med att dra till med detta, inte vet jag och det är knappast av störe betydelse." Vad är detta??? Skvaller?? Om det inte har någon betydelse varför då skriva något?????????? Jag förstår nada?

Pjotres poäng kan jag förstå....även om jag tycker att han tar i !!! Däremot förstår jag inget av ditt inlägg???

Mvh
Bland

Edited by - Bland on 2003/10/02 14:09:38
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/10/02 :  14:17:06  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Sorry om det blev otydligt, det är så många ingridienser i denna röra så när man försöker förtydliga kan det bli ännu värre

jag har ju blivit anklagad för att regissera vad andra tycker och tänker och mitt klargörande var egentligen att, näpp, så är det inte. Sedan pratar ju en massa människor bakom kulisserna med varandra och Adam har ju säkert nämnt att jag sa att det fanns ett avtal om ensamrätt enligt samtal med Hi End of Sweden. Nu hävdar butiken att det finns inget avtal, OK, no big deal men det var vad jag fick höra i telefon.

Egentligen vill jag inte vara i den här debatten alls. Jag har adresserat spörsmålet dit det hör hemma, till chefredaktören för Hemmabio, Jonas Olsson, både i mail och vid mitt besök i går uppe på redaktionen. jag har inget konspiratoriskt i påsen utan tycker det är viktigt - både för tidningsbranchen och för oss "användare" - att själva sakfrågan bakom all krutrök diskuteras ordentligt.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/02 :  14:18:07  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Molsson, du har missat poängen tror jag. Så här menar jag.
Killen har anknytning i branschen, recensserar egen, eller konkurrents produkt.
Spelar ingen roll om han är stor nog och gör ett bra jobb. Det är ju KONSUMENTEN
som inte kan lita på det som står där. DET är ju pudelns kärna. Inte om han
gjort ett bra jobb eller inte, stor eller lite människa eller inte.
Som konsument av tidningen ska man inte känna tvivel över vad som står
i en recenssion. Är du med? För mig är det självklart i alla fall. Självklart
finns det ju fler synvinklar på det än min, men pudelns kärna borde vara den samma.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/10/02 :  14:19:38  Show Profile Send molsson a Private Message
Men om du fick välja recensent. Nisse på stan, eller jocke hifihandlare. Vem kan bäst bedömma en produkt?

No hay banda!!
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/10/02 :  14:23:45  Show Profile Send Bland a Private Message
Sladd. Jag förstår. Helt ok. :-)
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/02 :  14:23:46  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Alla som hittils har velat framföra synpunkter eller fakta i ämnet har fått göra det, debatten lär fortsätta i andra trådar, denna tråd är nu låst.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000