HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Svar till Pjotre
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/10/02 :  10:50:40  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Pjotre,

Se nedan.....

Okej, jag har ett vanligt jobb att sköta så jag hinner inte kommentera alla inlägg här. Dock skall jag försöka helt kort kommentera nattens inlägg av Robban... Och då vill jag först klargöra att det i första hand inte är Robban jag kritiserar utan tidningen..




quote:
Jag har skrivit för Hemmabio i flera år nu som frilans. Många av produkterna har kommit från företag jag på ett eller annat sätt känner eller har lärt känna, vilket enligt ovanstående är relativt natur-ligt.



Det märkliga Robban är ATT du över huvudtaget skriver åt någon tidning.


** Det är ungefär lika märkligt som att du arbetar på en bank. Vi gör säkert båda ett bra jobb.




quote:
För att undvika synpunkter har redaktionen och jag för länge sedan diskuterat hur vi hanterar artiklar generellt, - precis som redaktionen diskuterar detta med alla som skriver för dem. Lösningen är att alla uppträder professionellt. Jag skriver med objektivitetens lupp framför ögonen. Redaktionen kollar materialet redaktionellt och politiskt innan publisering. Dubbel koll med andra ord.



Det är ju en lösning som fredar ert samvete men som inte hjälper mig som läsare ett dugg. Blotta vetskapen (som jag har) att du driver ett företag i hifi Sverige gör ju att du förlorat det mesta av din och tidningens trovärdighet. Sen hur professionella och objektiva ni än är i testförfarandet hjälper ju inte mig då. Varför redovisar inte tidningen att du har kopplingar till branschen?



** Det är en styrmekanism som reglerar de etiska aspekterna vid artiklar som denna samt samarbete mellan tidning och skribent, ungefär som det finns reglermekanismer för bankverksamhet. Underligganda alla regler finns personernas egna ansvarstagande.

Finns det någon sakfråga i den skrivna artikeln du vill kommentera – som inte stödjer ovanstående påstående?




quote:
Testet var beställt av Hemmabio långt innan det var aktuellt med vår produktvisning i Stock-holm, och långt innan vi råkade hamna i samma lokal med våra konkurrerande produkter.



Detta är ju frågor tidningen egentligen borde svara på men ur min synvinkel är det helt ointressant när testet beställdes, det är PUBLICERAT den 25 september...



** Det är högst intressant, eftersom dina påståenden är felaktiga. Du offentliggör saker du tror, inget som du vet.





quote:
Testet var professionellt genomfört och utan inblandning av importören Budha Audio.



Jag har inte någon gång i denna tråd ifrågasatt Budha Audio!



** Även du fattar väl att alla berörs av dina felaktiga påståenden.




quote:
Om du tänker efter, så gör frånvaron av vår affärsrelation (som du insinuerar finns) att det vore enklare för mig att såga en konkurrents produkt. Borde jag gjort det eftersom han är en konkurrent?



Du bör inte skriva några tester.

I den värld jag kommer ifrån, bankvärlden, så är det TOTALT uteslutet att ha någon som helst koppling till något annat än den bank jag arbetar för. Skulle mina kunder kunna ha minsta misstanke om något annat åker jag ut direkt. Det är med denna moral jag reagerar mot att du som har din inkomst från hifi branschen (Klubben.net) skriver ett test på en produkt som kan sammankopplas (gemensam produktvisning samt gemensam butik) med dig och du som jobbar i hifi branschen skriver en test i en hifi tidning... Men återigen, det är inte dig Robban jag kritiserar, det är tidningen...



** Tacksam för ditt råd, men det har du inget med att göra. Eftersom du verkar ha på dig ”moralens vaktare” mössa för tillfället, vore det väl bättre om du ägnar dig lite mer åt självrannsakan istället för att slänga ut dig felaktiga påståenden offentligt.




quote:
Alla som skriver recensioner vet (eller bör veta) vilket makt som ligger i det skrivna (och pub-licerade) ordet. Det gör att extra vaksamhet erfordras – och utövas.



Precis, och då återigen... Varför låter Hemmabio dig öht skriva några tester?



** Därför att jag gör ett bra jobb. Varför låter någon dig arbeta i en bank?




quote:
En hobby - är kanske den bästa beskrivningen på mina Hifi skriverier.



Ur mitt perspektiv bör du skaffa dig en ny hobby. Kanske prova golf?



** Jag spelar redan golf. Du bör å andra sidan skaffa dig en hobby överhuvudtaget.




quote:
Så Pjotre, även om du sparkar bollen i rätt riktning vad gäller skriverier i allmänhet (forum inräknat) så missade du målet helt och hållet denna gång.



Jag ser det mer som en strut i krysset... Det intressanta är inte hur man ev. kan (bort)förklara ev. sammakopplingar er emellan... Det intressanta är att jag som läsare inte kan veta om artiklar i framtiden är skrivna av opartiska recensenter eller av någon leverantör i hifi Sverige. Det jag VET är att tidningen inte redovisar de kopplingar som finns till branschen.




** det finns ingen 100% objektivitet, vare sig här på forumet eller någon annanstans. Subjektiva framföranden, tester och omtalanden har ju om någon ni själva framfört så länge forumet har existerat. Det som däremot fordras är at man kan vara objektiv när man tex. får betalt för att göra en objektiv recension. Ser du dig själv som objektiv? I så tillfälle kan du ju börja med att redovisa de kopplingar du själv har till olika personer och leverantörer i branschen. Efter det kan du fortsätta med att redovisa de kopplingar dina kollegor har i branschen och varför dina och deras preferenser ser ut som de gör.




quote:
Det finns säkert andra, tveksamma relationer mellan produkter/skribenter både här och i andra länder. Det finns diskutabla relationer där produkter säljs rimligt till någon (tex. kompisar) för att dessa skall ges extra uppmärksamhet i fora som ditt eget, etc.



Det är jag också helt övertygad om... Och skulle jag upptäcka och få belägg för något sådant så skulle jag kritisera det på precis samma sätt!



** har du någon gång tex. kritiserad Sladd. Han har väl, som ett exempel tveklöst kraftfulla kopplingar (tidigare dolda) till märken som QRS, Advantage etc. Lite självkritik kanske? Hur ser din koppling ut till leverantörer av de produkter du äger och positivt omtalar på forumet. Är det ett objektivt förhållande, eller har du köpt vissa av dem billigt i utbyte mot att göra subjektiv reklam för dem på ditt eget offentliga forum?






quote:
Mitt råd är därför att du letar någon annan stans om du vill agera hifi-branschens dåliga sam-vete. Varför inte börja leta i din egen närmiljö?



Jag letar inte, jag läste en artikel i Hemmabio och upptäckte att författaren av artikeln bedriver både hifi agentur och hifi affär... Om du eller någon annan i branschen har dåligt samvete så får ni leva med det. Jag har det inte. Min närmiljö är ett tradingbord där jag arbetar som aktiemäklare på en bank... Jag har inga som helst kopplingar till varken tidningar eller aktörer i branschen...



** Eftersom sladd tog upp denna fråga med Patrik på HiEnd redan dagen innan du publicerade din ”upptäckt”, verkar det mer sannolikt att ni själva konspirerar för att skada. Allt i ljuset av att ni provar framstå som hifimoralens vaktare. Inget kunde väl vara längre från sanningen.




quote:
Slutligen. Din tes blir bara sann om du själv tror på din egen teori om konspiration och samar-bete. Du verkar tro på den och för dig är din tes därmed sann. Jag vet att det inte finns någon konspira-tion och samarbete på det plan du antyder



Jag blir nu väldigt osäker på om du öht förstått vad jag kritiserar... Det är TIDNINGEN jag kritiserar, inte något ev. samarbete mellan några företag i hifi Sverige.



** Ditt inlägg bygger på din egen osäkerhet överhuvudtaget. Du har offentligt publicerat påståenden som inte är korrekta. Problemet är att du glatt gör detta utan att kolla fakta med någon av oss eller tidningen och givetvis fattar även du att du skadar alla som omnämns i ditt illa genomtänkta inlägg.

Personligen trodde jag faktiskt du var lite smartare än som så. Påhopp som ditt faller bara tillbaka på dig själv i slutändan.


/robban




  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/02 :  11:35:00  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej Pjotre,

Se nedan.....


quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har skrivit för Hemmabio i flera år nu som frilans. Många av produkterna har kommit från företag jag på ett eller annat sätt känner eller har lärt känna, vilket enligt ovanstående är relativt natur-ligt.



Det märkliga Robban är ATT du över huvudtaget skriver åt någon tidning.
--------------------------------------------------------------------------------



** Det är ungefär lika märkligt som att du arbetar på en bank. Vi gör säkert båda ett bra jobb.
Robban, vill du inte förstå, eller vad är problemet? Om du skall jämföra med mig så vore det i så fall som jag sitter på min bank med mina kunder och handlar aktier, och sen sitter och skriver analyser åt en annan bank...





quote:
--------------------------------------------------------------------------------
För att undvika synpunkter har redaktionen och jag för länge sedan diskuterat hur vi hanterar artiklar generellt, - precis som redaktionen diskuterar detta med alla som skriver för dem. Lösningen är att alla uppträder professionellt. Jag skriver med objektivitetens lupp framför ögonen. Redaktionen kollar materialet redaktionellt och politiskt innan publisering. Dubbel koll med andra ord.



Det är ju en lösning som fredar ert samvete men som inte hjälper mig som läsare ett dugg. Blotta vetskapen (som jag har) att du driver ett företag i hifi Sverige gör ju att du förlorat det mesta av din och tidningens trovärdighet. Sen hur professionella och objektiva ni än är i testförfarandet hjälper ju inte mig då. Varför redovisar inte tidningen att du har kopplingar till branschen?
--------------------------------------------------------------------------------




** Det är en styrmekanism som reglerar de etiska aspekterna vid artiklar som denna samt samarbete mellan tidning och skribent, ungefär som det finns reglermekanismer för bankverksamhet.Exakt, det finns reglermekansimer för bankverksamhet, dom säger att jag INTE får ens kunna misstänkas ha dubbla roller eller samröre med någon annan än min arbetsgivare dvs. banken jag arbetar på. Underligganda alla regler finns personernas egna ansvarstagande. Jag förstår att du tycker att du tar ansvar när du skriver testerna, problemet är att jag som läsare inte kan veta om du gör det eller ej.

Finns det någon sakfråga i den skrivna artikeln du vill kommentera – som inte stödjer ovanstående påstående? Nej, jag tycker försteget verkar väldigt intressant och testet väl skrivet, det är inte problemet.





quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Testet var beställt av Hemmabio långt innan det var aktuellt med vår produktvisning i Stock-holm, och långt innan vi råkade hamna i samma lokal med våra konkurrerande produkter.



Detta är ju frågor tidningen egentligen borde svara på men ur min synvinkel är det helt ointressant när testet beställdes, det är PUBLICERAT den 25 september...
--------------------------------------------------------------------------------




** Det är högst intressant, eftersom dina påståenden är felaktiga. Du offentliggör saker du tror, inget som du vet. Det jag vet är att Klubben.net och Budha Audio hade gemensam produktvisning innan tidningen publicerades.






quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Testet var professionellt genomfört och utan inblandning av importören Budha Audio.



Jag har inte någon gång i denna tråd ifrågasatt Budha Audio!
--------------------------------------------------------------------------------




** Även du fattar väl att alla berörs av dina felaktiga påståenden. Ja det fattar jag också, och det är bara beklagligt att tidningen hanterat detta så otroligt klantigt.





quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Om du tänker efter, så gör frånvaron av vår affärsrelation (som du insinuerar finns) att det vore enklare för mig att såga en konkurrents produkt. Borde jag gjort det eftersom han är en konkurrent?



Du bör inte skriva några tester.

I den värld jag kommer ifrån, bankvärlden, så är det TOTALT uteslutet att ha någon som helst koppling till något annat än den bank jag arbetar för. Skulle mina kunder kunna ha minsta misstanke om något annat åker jag ut direkt. Det är med denna moral jag reagerar mot att du som har din inkomst från hifi branschen (Klubben.net) skriver ett test på en produkt som kan sammankopplas (gemensam produktvisning samt gemensam butik) med dig och du som jobbar i hifi branschen skriver en test i en hifi tidning... Men återigen, det är inte dig Robban jag kritiserar, det är tidningen...
--------------------------------------------------------------------------------




** Tacksam för ditt råd, men det har du inget med att göra. Eftersom du verkar ha på dig ”moralens vaktare” mössa för tillfället, vore det väl bättre om du ägnar dig lite mer åt självrannsakan istället för att slänga ut dig felaktiga påståenden offentligt. Nu förstår jag inte vad du far efter Robban, vad är det hos mig själv du tycker jag skall rannsaka?





quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Alla som skriver recensioner vet (eller bör veta) vilket makt som ligger i det skrivna (och pub-licerade) ordet. Det gör att extra vaksamhet erfordras – och utövas.



Precis, och då återigen... Varför låter Hemmabio dig öht skriva några tester?
--------------------------------------------------------------------------------




** Därför att jag gör ett bra jobb. Varför låter någon dig arbeta i en bank?Jag har bara en arbetsgivare. Något annat vore helt uteslutet. Men du vill fortfarande inte se problemet förstår jag...





quote:
--------------------------------------------------------------------------------
En hobby - är kanske den bästa beskrivningen på mina Hifi skriverier.



Ur mitt perspektiv bör du skaffa dig en ny hobby. Kanske prova golf?
--------------------------------------------------------------------------------




** Jag spelar redan golf. Du bör å andra sidan skaffa dig en hobby överhuvudtaget. Har gott om dem, don´t you worry





quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Så Pjotre, även om du sparkar bollen i rätt riktning vad gäller skriverier i allmänhet (forum inräknat) så missade du målet helt och hållet denna gång.



Jag ser det mer som en strut i krysset... Det intressanta är inte hur man ev. kan (bort)förklara ev. sammakopplingar er emellan... Det intressanta är att jag som läsare inte kan veta om artiklar i framtiden är skrivna av opartiska recensenter eller av någon leverantör i hifi Sverige. Det jag VET är att tidningen inte redovisar de kopplingar som finns till branschen.
--------------------------------------------------------------------------------





** det finns ingen 100% objektivitet, vare sig här på forumet eller någon annanstans. Subjektiva framföranden, tester och omtalanden har ju om någon ni själva framfört så länge forumet har existerat. Det som däremot fordras är at man kan vara objektiv när man tex. får betalt för att göra en objektiv recension.Hmm.. Det känns som vi pratar runt i en ring just nu... Tror jag redan svarat på hur jag ser på din objektivitet i sammanhanget. Ser du dig själv som objektiv?Ja. I så tillfälle kan du ju börja med att redovisa de kopplingar du själv har till olika personer och leverantörer i branschen. Efter det kan du fortsätta med att redovisa de kopplingar dina kollegor har i branschen och varför dina och deras preferenser ser ut som de gör.De kopplingar jag har till olika personer och leverantörer i branschen? Jag har köpt det mesta av mina prylar hos tre affärer. Ljudkällarn i Göteborg, Hifi Consult i Alingsås och Hifi Stället i Göteborg. Jag är moderator på hififorum.nu och via detta forum lärt känna Sladd, Timbre, Epkpeng och Mikael2. Något mer du ser som oklart vad det gäller mig?





quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Det finns säkert andra, tveksamma relationer mellan produkter/skribenter både här och i andra länder. Det finns diskutabla relationer där produkter säljs rimligt till någon (tex. kompisar) för att dessa skall ges extra uppmärksamhet i fora som ditt eget, etc.



Det är jag också helt övertygad om... Och skulle jag upptäcka och få belägg för något sådant så skulle jag kritisera det på precis samma sätt!
--------------------------------------------------------------------------------




** har du någon gång tex. kritiserad Sladd. Han har väl, som ett exempel tveklöst kraftfulla kopplingar (tidigare dolda)Sladds kopplingar till Hifi Consult har så länge Hififorum.nu funnits aldrig varit dolda! till märken som QRS, Advantage etc. Lite självkritik kanske?Sladd har mig veterligen aldrig skrivit några artiklar i hifi pressen. Hur ser din koppling ut till leverantörer av de produkter du äger och positivt omtalar på forumet.Se ovan, jag har tre "huvudleverantörer" till min anläggning, att jag uttalar mig positivt kring de produkter jag köpt är väl inte så konstigt då jag valt att köpa dem för skattade pengar. Då får vi ju hoppas att jag gillar det jag köpt. Är det ett objektivt förhållande, eller har du köpt vissa av dem billigt i utbyte mot att göra subjektiv reklam för dem på ditt eget offentliga forum?Nu kan jag välja på att bli heligt råförbannd eller lägga band på mig och bara konstatera att jag har köpt och betalt fullpris för varenda pryl jag har hemma. Något annat hade ALDRIG varit aktuellt för mig. För övrigt är det Timbre och Sladd som äger forumet, jag är bara moderator.







quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Mitt råd är därför att du letar någon annan stans om du vill agera hifi-branschens dåliga sam-vete. Varför inte börja leta i din egen närmiljö?



Jag letar inte, jag läste en artikel i Hemmabio och upptäckte att författaren av artikeln bedriver både hifi agentur och hifi affär... Om du eller någon annan i branschen har dåligt samvete så får ni leva med det. Jag har det inte. Min närmiljö är ett tradingbord där jag arbetar som aktiemäklare på en bank... Jag har inga som helst kopplingar till varken tidningar eller aktörer i branschen...
--------------------------------------------------------------------------------




** Eftersom sladd tog upp denna fråga med Patrik på HiEnd redan dagen innan du publicerade din ”upptäckt”, verkar det mer sannolikt att ni själva konspirerar för att skada. Allt i ljuset av att ni provar framstå som hifimoralens vaktare. Inget kunde väl vara längre från sanningen. Frågan är väl nu mer vem som insinuerar vad... Tidningen kom ut i fredags, jag läste den en gång i helgen och sen läste jag testet av det intressanta försteget en gång till i tisdags... Då upptäckte jag att du skrivit testet. Allt annat är dina spekulationer.





quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Slutligen. Din tes blir bara sann om du själv tror på din egen teori om konspiration och samar-bete. Du verkar tro på den och för dig är din tes därmed sann. Jag vet att det inte finns någon konspira-tion och samarbete på det plan du antyder



Jag blir nu väldigt osäker på om du öht förstått vad jag kritiserar... Det är TIDNINGEN jag kritiserar, inte något ev. samarbete mellan några företag i hifi Sverige.
--------------------------------------------------------------------------------




** Ditt inlägg bygger på din egen osäkerhet överhuvudtaget. Du känner inte mig, det hör jag... Du har offentligt publicerat påståenden som inte är korrekta. Problemet är att du glatt gör detta utan att kolla fakta med någon av oss eller tidningen och givetvis fattar även du att du skadar alla som omnämns i ditt illa genomtänkta inlägg. Jag har bett alla inblandade att peka på de sakfel som skulle finnas i det jag skrivit, Adam påpekade att ni inte haft någon mässutställning ihop och jag rättade mitt fel. Är det något annat sakfel i det jag skrev så berätta gärna för mig Robban!

Personligen trodde jag faktiskt du var lite smartare än som så. Påhopp som ditt faller bara tillbaka på dig själv i slutändan.
Jag hoppar inte på någon, jag kritiserar tidningen, en kritik som faller tillbaka på dig. Men påhopp får andra syssla med...


/robban
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/02 :  11:53:46  Show Profile Send marbrink a Private Message
Matså: Ibland undrar man vad du snackar om?? Robban säljer inte apparaten! du kanske borde läsa igenom all fakta innan du går ut med dina påståenden!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/10/02 :  11:54:54  Show Profile Send henricsson a Private Message

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/02 :  11:56:15  Show Profile Send matså a Private Message
Oj förlåt, robban. Tack marbrink, rätt skall vara rätt naturligtvis.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/02 :  11:57:49  Show Profile Send marbrink a Private Message
Matså: Klart rätt ska vara rätt! Du kan ju göra en edit på ditt förra inlägg eller ta bort det för det är ju inget som ska läsas!
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:04:28  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Pjotr,


Ditt inlägg var ett påhopp på alla inblandade från första stund. Du offentliggör dina moraliska betänkligheter baserad på antaganden du tror du vet något om, - inte har kollat och som faktiskt är felaktiga.

Är det etiskt och moraliskt försvarbart?

Istället för att smutskasta andra borde du koncentrera dig om dina egna hifi relationer och hur du gör reklam för produkter du själv äger. Sopa framför din egen dörr först, sedan kan du fortsätta hos dina kollegor.

Konklusionen av denna historien är att den ända som uppträtt omoraliskt och oetiskt är du, eftersom du skrivit felaktigheter offentligt.

Tror vi är en hel del som är rätt förbannade på dig för de felaktigheter du skrivit, och därav de slutsatser du dragit.

Det faktum att du arbetar i en bank och åberopar likheter till bankväsendets moralkodex gör bara att man förväntar sin ännu mer av dig. Du har enbart bevisat att du nog bör fundera över termerna moral och etik ett par gånger till innan du gör offentliga framträdanden som moraliskt ombud.


/robert





  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:09:00  Show Profile Send matså a Private Message
Henricsson, vad var det för bra med din fåniga ? Om du tycker det är så himla kul att göra narr åt mig, ja då kan jag ju börja göra narr åt dig. Skall se hur kul det är för dig.

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2003/10/02 12:11:23
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:24:52  Show Profile Send Aton a Private Message
Ibland är du lite överkänslig Matså. Se internetdiskussioner som ett gruppsamtal. Varje litet leende eller skratt kan inte analyseras i detalj, då blir det en väldigt stel och trist diskussion. Vänta gärna med raeaktionerna tills du verkligen blir anklagad eller påhoppad. Det händer sannolikt väldigt sällan i detta trevliga sällskap. Nåja, ganska trevliga åtminstone
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:28:51  Show Profile Send matså a Private Message
Ja, här är väldigt trevligt. Egentligen var jag bara nyfiken vad Henricsson menade.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:33:11  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men tyvärr så verkar det bara som du försöker komma runt det etiska och moraliska felaktigheter som finns i att du Robban skriver för Hemmbio !!! Du ska inte i en roll som agent och försäljare ägna dig åt recenserande av hifiprodukter som ligger dig nära.

Detta beslut skulle nog i första hand fattats av tidningens ledning, men du borde väll kunnat tänkt lite längre och sett faran i det hela.

Visst har nog en hel del här på Forumet skrivit väl om produkter so ligger dom varmt om hjärtat, men det är en STOR skillnad på ett diskutionsforum på nätet som är gratis,övervakas av admin och moderatorer,finns möjlighet till förklaringar och ändringar.

Mot att skriva i en hifitidning som sprids till hela landet och där läsarna betalar för att läsa den, där det inte upplyses om vem du är och vad du gör på nått sätt, där det inte ens näms att du är en medarbetare till tidningen överhuvudtaget.
Du är inte en person som ska skriva i en sån tidning idag, punkt slut... Även om du kan skriva en bra recension så har det inget med att läsarna kan ställa sig frågande till hur objektiv du igentligen är.

Det tråkiga är också att du verkar inte ens förstå varför folk reagerar till att du skrivit i Hemmbio, men det är nog pga att DU ÄR ingen journalist...

Ansvaret för detta ligger i första hand hos Hemmbio, men du borde nog ta och tänka lite på var du står nånstans, och vilken stol du ska sitta på.

/Martin
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:34:40  Show Profile Send poppop a Private Message
Han kanske menade att det här är en diskussion man löser genom att tala ut med varandra på telefon, inte genom att hoppa på varandra på ett forum... Jag tycker ni ska äta lunch, för ni verkar ha lågt blodsocker allihop...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:35:55  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Först ett förtydligande, jag låg i "replyläge" och höll på att skriva när Timbre skrev och låste förra tråden, därför kunde jag posta även då tråden var låst.


Att anfall är bästa försvar är ju rätt välkänt...

Jag tänker inte fortsätta någon pajkasntning med dig Robban. Men några saker måste redas ut...

*Du på fortsätter att påstå att det finns sakfel i det jag skriver, men du har fortfarande inte sagt vad som är sakligt felaktigt i det jag skrev...

*Reklam är något man betalar för eller få betalt för att utföra, jag har aldrig fått betalt i någon form (ej heller köpt billigt) för att kommentera de produkter jag äger. Jag skriver om dem för att jag tycker de är bra, annars hade jag ju inte köpt dem i första läget. Jag har råd att köpa allt till fullpris, jag behöver inte skita ner mig för att få köpa billigt...

*Vad i det jag skrivit är omoraliskt och oetiskt? Vad i det jag skrivit är fel?

*Att ni är förbannade kan jag leva med, det är tråkigt men det är inte jag som klantat mig.

Som sagt, detta börjar få ett löjes skimmer över sig. Vi kan fortsätta via PM eller mail istället så slipper resten läsa vår tramsiga pajkastning men vill du svara här så visst gör du det, det vore som sagt intressant att höra vad i det jag skrev som är sakfel...

Högaktningsfullt

Peter
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:43:16  Show Profile Send molsson a Private Message
Nu måste ni skärpa er lite granna. Det hade varit en sak om robban recenserade ASL, neat, resoultion eller någon annan av HANS produkter. I detta fallet, så handlar det om en konkurrerade produkt. Jag ser inte problemet här, men det verkar bestämt som om Pjotre har ett personligt vendetta mot robert. Ta det isåfall via pm. Efter att ha läst hele denna sorgliga historia, syns det också, väl tydligt, hur MartinH tar ALLA chanser att smutskasta konkurrerande produkter/företag. Det hela blir väldigt patetiskt i slutändan. Robban skren en trevlig recension av en produkt han gillade. Som han dessutom inte säljer.

Skärpning. 'nuff said.

/Marcus

No hay banda!!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:45:07  Show Profile Send MartinH a Private Message
Och sen så måste robban och Hemmbio förstå att skadan är redan skedd iom att en hel del personer blev fundersamma och upprörda över att artikeln fanns i Hemmbiotidningen, sen så har det kommit en del fröklaringar i ärendet och det är bra. Men faktum kvarstår att det har gjorts fel i att låta Robert Grubstad skriva en artikel i Hemmbio, och särskilt om en produkt som kan vid första anblicken ligga väldigt nära han själv..

Så vi kan nog sluta med personliga påhopp och istället se på sakfrågan och att de inblandade tar ett ansvar för vad som skett.

/Martin
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:54:37  Show Profile Send hal a Private Message
Instämmer till fullo med Molson.
Sverige är trots allt väldigt litet och att hitta personer utan ngn som helst koppling till ngn leverantör eller produkt är nog väldigt svårt.
Gränsen bör ju dras vid egna och konkurrerande (edit)produkter samt så bör man redovisa de "connections" man har. Då kan läsaren bedöma recensionen utifrån detta.
Pajkastningen tror jag leder till större skada för vissa personer än själva sakfrågan. Så mitt vänliga råd är:
Ta ett snack med varandra i lugn och ro.
Peace and understanding

"editerade efter jonas kloka inlägg"

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/10/02 12:58:51
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:54:51  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Äh, vad är det här för satans trams? Väx upp nu, pjotre har tydligt påpekat en sak, insyltad i "leverantörssidan" ska inte recenssera för "oberoende" tidning. Helt rätt. Respekt Pjotre.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:56:00  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Molsson, så det är helt ok om Jorma recencerade en kabel som direkt konkurrerar med sina egna?
eller om MartinH en högtalare som konkurerar med Totem osv?
No offence Martin;-)
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:56:16  Show Profile Send henricsson a Private Message
matså: Det hade nog blivit fler om du inte deletat.
Det var inget påhopp utan ett tecken på bra (sjuk) humor.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/02 :  13:09:09  Show Profile Send hal a Private Message
Kärnan i problemet är:
vad har tidningen för policy eller saknas en sådan ?


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/02 :  13:11:04  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Kärnan i problemet är:
vad har tidningen för policy eller saknas en sådan ?


Precis! Hoppas vi skall få någon form av kommentar av chefredaktören.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/02 :  13:18:32  Show Profile Send MartinH a Private Message
moslon: du har tyvärr helt fel i ditt innlägg om mig, jag har inte för avsikt att smutskasta nån, utan detta är ett ärende som involverar Robert Grubstads felaktiga närvaro i Hemmbio....

Och jag har oxå nämt att det i första hand är Hemmbio som ska bära ansvaret, men däremot har robert ett ansvar som inblandad och det är det som diskuteras.

Sen att vissa kopplingar ( eller icke kopplingar ) kommit fram här är väll hur bra som helst, men det har inte hjälp saken. Det skulle inte ha fått gå så långt att folk blivit misstänksamma och ilskna, atrikenl skulle ha skrivits av en medarbetare på Hemmbio och inte av en ägare och importör av hifiutrustning i sverige !!!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/02 :  13:19:26  Show Profile Send nin a Private Message
Detta är ju en tråkigt debatt som kommit fram. Jag kan se båda sidor och hålla med både Robban och Pjotre. Men som sagt, jag är inte förvånda att våra "hifi-hembio" tidningar beter sig såhär illa. Har slutat köpt båda två p g a att deras såkallade tester inte känns som tester utan mer som något hämtat ur produktens reklamblad. Tråkigt och ger dålig bismak.

Sedan så är detta en delvis subjektiv hobby, något som några få objektiva inte håller med om.
Det man får försöka är att själv se vilka tidningar/recensenter som verkar bra och ärliga. För min del så har det blivit TAS, Stereophile och Hifi+. Med dessa tidningar, enligt mig, så känns testerna ärliga och objektiva. Sedan att alla recensioner har subjektiva åsikter är helt självklart eftersom vi lyssnar med öronen och inte ögonen.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/10/02 :  13:20:37  Show Profile Send molsson a Private Message
Jonas Nilsson,

Ja, absolut. Om han kan hålla sig objektiv.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/10/02 :  13:29:00  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej h!

"Det var inget påhopp utan ett tecken på bra (sjuk) humor. "

-!!


Mvh A*
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/02 :  13:29:41  Show Profile Send hal a Private Message
En person som är insyltad (ej leverantör) i en produkt och brinner för den, får gärna skriva en artikel om den.
Men det viktigaste då är att jag som läsare får en chans att själv bedöma trovärdigheten.
Den chansen får jag om tidningen har en klar uttalad policy avseende sitt mtrl samt att jag som läsare får veta författarens bakgrund och "connections".

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.92 sekunder. Snitz Forums 2000