HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 2 vackra italienskor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/04 :  22:33:58  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Aton

Jag hade egentligen tänkt att nöja mig med golvare. Jag satt enormt nöjd med mina Sonus Faber Grand Piano Home, som är golvare. Ända tills den dagen jag råkade höra ett par Sonus Faber Electa Amator II i en hifibutik. Jag tappade hakan om jag säger så. Hade ALDRIG hört röster återges på ett så enormt naturtroget sätt ur någon hifi-anläggning innan dess. Det enda jag kunde tänka på efter den dagen var "måste köpa ett par Electa Amatorer". Mina Grand Piano Home kommer inte i närheten av det mellanregister som Electa Amatorerna presterar.

Jag gjorde därför inget medvetet val att återgå till stativare, det råkade bara vara så att den bästa högtalare jag hört var just en stativare. Men electa amator II har en slavbas och sluten låda och går djup som attans för att vara en stativare, så den låter inte som en stativare.

Mina Grand Piano Home är annars en av de få golvhögtalare jag hört som klarar att försvinna helt ur ljudbilden likt en bra stativare.

Vad jag försöker säga är att jag inte föredrar varken stativare eller golvare, utan jag föredrar en högtalare som återger musik på ett sätt som gör att jag inte tror att jag lyssnar på en stereo-anläggning. Lyssnar jag på Neil Young i electa amatorerna och blundar så kan jag svära på att han står i vardagsrummet. Gittarer låter som en gitarr låter i verkligheten, inte som en gitarr återgiven av en högtalare. Vet inte hur jag ska förklara det bättre. Electa Amator II är den högtalare som har bäst "klang" av alla högtalare jag lyssnat på, och detta är mycket viktigt för mig. Allt låter bara helt rätt.

Varför Cremona Auditorerna hamnade hos mig var därför min hifihandlare ansåg att jag måste ge dom en chans innan jag köpte Electa Amatorerna.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/04 :  22:43:32  Show Profile Send Aton a Private Message
Du borde bli försäljare Ditt sätt att beskriva EA2 kan få vem som helst övertygad om att de måste provlyssnas. Att höra ett instrument eller en röst återges så att man inte kan höra högtalaren låter som en suverän upplevelse!
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/04 :  23:34:29  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Aton

EA2 är inte vilken högtalare som helst. Den måste upplevas. Varför Sonus Faber tog EA2 ur produktion är för mig helt obegripligt.

Har du lyssnat på nån högtalare ur Sonus Fabers sortiment?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/10/05 :  15:40:07  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Oj oj oj!!!!

Vilket VAL och kval.
Hoppas att du kan göra ett förnuftit val. Jag vet att jag skulle ha problem med det.

Var det gäller bestyckning så tycker jag nog att EA2 är lite vassare med SS kolfiberpappersbas 7"?

Men designen på CA är FANTASTISK och bestyckningen är även här påkostad med nya ss det skårade pappret.

Akhenaton jag har en liten önskan...
Om du skulle kunna ta en bild på CA rakt uppifån så man ser formen ordentligt.
Detta vore otroligt bra då jag ev skall försöka klona golvaren från SF typ Cremona eller Amanti (val val val).
Hur som helst hadde det underlättat mycket!!!

Jag önskar dig lycka till med valet

/Niclas

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/05 :  17:12:03  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag kan ju säga som så att ett beslut långsamt håller på att ta form. Om inte något drastiskt händer så kommer EA2 att stanna och CA åker ut...

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/05 :  20:58:36  Show Profile Send Aton a Private Message
Akhenaton: Jag lyssnade en kort stund på Cremona Auditor häromdagen. Björn från Audionord demade i Gbg. Förstärkaren var den nya Krell du har hemma. Men jag satt dåligt placerad, rummet var hårt och musiken helt okänd så det gick inte att lyssna seriöst. Det jag fr a lade märke till var att jag vill ha djupare basåtergivning än de presterade vid detta tillfälle. Men EA2 måste ju gå djupare i basen med sin konstruktion. I butiken som demade (Hifi-stället i Gbg) finns även en SF Extrema. Det ser ut att vara något i hästväg . Väldigt stor och tung stativare. Men den har tydligen inget delningsfilter så hur man kopplar in den vet jag inte. Förövrigt är jag inte i köptagen nu men storslagna musikupplevelser kan man ju inte få nog av. Och det känns bra att samla brett med intryck inför framtida uppgraderingar.

Edit: Ja, det där att tillverkare tar perfekta högtalare ur produktion (gäller även andra produkter) är bara för trist. Verkligt bra produkter borde inte avslutas förrän de blivit sämre än nya konstruktioner!

Edited by - Aton on 2003/10/05 21:02:56
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:00:19  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Aton

Nu hade jag i och för sig inte kallat EA2 för en perfekt produkt, men iallfall en jävligt bra produkt. Jag tycker inte Cremona Auditor kommer upp i samma klass som Cremona Auditor, och det är därför tråkigt att Sonus Faber väljer att ta bort EA2 och ersätta den med vad som i mina öron är en sämre produkt..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:44:46  Show Profile Send Aton a Private Message
Det är väl det gamla vanliga. Lägre tillverkningskostnad = högre vinstmarginal.... Nej, det var förstås lite oseriös spekulation, produktionsstoppet kan ha många skäl. Kanske vill de bara ha ett visst antal högtalare i aktiv produktion. Och Auditor följer den nya låddesignen som även ses hos stora Cremona och Amati Homage.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/06 :  02:52:56  Show Profile Send Manga X a Private Message
Ursäkta att jag kommer med en OT fråga!

Sonus Faber Minima Amator är det något att satsa på?
Såg att det fanns ett par till salu billigt (tror jag att det var iallafall).


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/06 :  06:35:05  Show Profile Send Bravo a Private Message
Alla SF jag hört på låter bra, så lyssna för allt i världen i alla fall om de passar dig.

Bravo
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/10/06 :  23:58:37  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Hej Akhenaton!

Först och främst ett tack för alla underbara bilder.

Jag hade förmånen att lyssna på Totem Hawk på Luleåmässan. Denna högtalare spelade i mässans klart bästa system med elektronik från Sim Audio och Naim. Totem är bestyckad med samma bas som CA och jag upplevde basen som avgrundsdjup.

Nu till min underförstådda fråga. Vinner EA2 över CA p.g.a. basen? Om inte - VAD är den bättre på. Intuitivt tycker man ju att högre frekvenser borde vara minst lika bra i CA.

Anledningen att jag frågar är att jag står i valet och kvalet mellan att bygga med Scan Speak 18W8545/(K) eller den mindre varianten som sitter i CA. Någon Sonus tillåter inte plånboken...

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2003/10/07 :  08:39:58  Show Profile Send StefanL a Private Message
Hur mycket får du ge för EA II om man får lov och fråga? Har själv SF Minuetto och är lite suger på att uppgradera :)
Den är ruskigt vacker!


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/07 :  11:05:32  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
EA2 "vinner" över CA p ga det mesta. Mellanregistret låter mer naturligt, de högre frekvenserna känns mer tillbakadragna på CA än på EA2, och det är stor skillnad i basen. Jag saknar driv hos CA, det gör jag inte hos EA2.

EA2

Plus: Bra djup bas för att vara stativhögtalare. Det mest naturliga mellanregister jag någonsin hört hos någon högtalare. Röster låter så naturtroget att det är ruggigt. Högtalaren försvinner, man hör bara otroligt naturtroget återgiven musik. Högtalaren är varm med kropp utan att låta färgad eller överdrivet "romantisk". Extremt bra placeringar i ljudbilden, både i djupled och sidled. Den har ett otroligt lung när den återger musik, en sorts sansad överblick som man bara brukar hitta på riktigt dyra high-end prylar.

Minus: Extremt känslig för "toe-in", och placering. Behöver mycket luft runt sig. Behöver mycket bra elektronik och mycket effekt(läs svindyra high-end förstärkare, krell 400xi är i underkant) för att man verkligen ska höra högtalarens potential.


CA

Plus: Mycket snäll, både mot elektronik och skivor. Låter aldrig vass. Mycket bra placeringar i ljudbilden, både i djupled och i sidoled. Bra mellanregister.

Minus: Inget driv i basen. För blöt bas. Låter aningen beslöjad i mellanregistret. Tillbakadragen diskant.

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/10/07 11:18:23
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/07 :  11:20:17  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Kan tillägga att jag inte ser Cremona Auditor som en ersättare till EA2, då EA2 spelar i en "högre" klass utan snarare som en ersättare till Sonus Faber Signum. Men då kan jag tillägga att mellan Cremona Auditor och Signum så föredrar jag Signum, även om det är betydligt mer jämt lopp i den jämförelsen.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2003/10/08 :  09:52:32  Show Profile Send sker a Private Message
Håller helt och hållet med dig Akhenaton! Cremona Auditor känns inte som en värdig ersättare till EA II, roligt om man äger ett par EA II men det är ju tråkigt om Sonus Fabers nya modeller inte håller samma mått som de äldre. Visst kan det handla om en smakfråga. Men i detta fall så tycker jag inte det, cremonan har helt enkelt inte samma kvaliter som EA II, främst i basen enligt min mening.
Hur gick det med kringutrustningen? Hur var Audioneten och Krellen mot varandra?
Går i tankar om en integrerad förstärkare istället för mitt Musical Fidelity slutsteg och Adcom försteg. Men som du säger så behöver ju EA II mycket kraft så man kanske ska satsa på ett starkare slutsteg istället.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/08 :  13:15:27  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>sker

Jag har börjat se Cremona Auditor som en ersättare till Sonus Faber Signum, inte till Electa Amator II, som sagt. Jag skulle vilja säga att om man har EAII så ska man hålla hårt i dom, då man sitter med en enormt bra stativhögtalare som inte blir slagen på fingrarna av särskilt många andra högtalare, om man inte går upp riktigt mycket i pris.

Jag föredrar helt klart Krell 400xi framför Audionet Sam V2.

Krellen spelar mer avslappnat, mjukare, och med mer driv än audioneten. Samtidigt är Krellen mer detaljerad, och går mycket djupare i basen. Krellen är i mina ögon ett superklipp för dom 33000kr den kostar. Jag har svårt att tänka mig att det i den prisklassen finns något som slår den.

EA2 låter riktigt bra med Krellen, och det är absolut inte så att man saknar kraft. Men dom låter ännu bättre med ännu fetare prylar, om man säger så. Men jag kommer nöja mig med krellen, för att senare uppgradera till ett riktigt trevligt Gamut slutsteg och senare även gamut försteg.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/10/08 :  15:08:01  Show Profile Send Terminator a Private Message
Var det inte Jorma som drev sina EAII:or med ML 383? (på tal om att de vill ha bra elektronik)
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/10 :  10:07:55  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
FAN!

Precis när jag bestämt mig för EA2 så har något hänt. Jag tyckte det var riktigt konstigt att Cremona Auditorerna verkligen kunde vara SÅ dåliga som jag upplevde dom i mitt lyssningsrum. Så jag började laborera med invinkling och högtalarplacering återigen.

Jag har nu Cremona Auditor extremt invinklade, det vill säga så att, om man tänker sig en rak linje från diskanterna, diskanterna "möts" ca en halv meter framför min lyssningsplats. Högtalarna står ca 1,2 meter ut från bakvägg. Jag provade också med att ta bort en del dämpning av rummet samt byta elektronik.

Och nu jävlar hände det grejer!!

Röster återges plötsligt helt naturligt, placeringar i ljudbilden i både djupled och sidoled är grymt exakta och sträcker sig meter utanför högtalarna på sidorna. Basen har slutat mullra, och även om den fortfarande inte är det rappaste jag hört så låter den absolut inte blöt. Drivet som inte fanns innan finns helt plötsligt! Med mindre dämpning i rummet så låter också diskanten mycket bättre. Jag tror Cremona Auditor behöver ett ganska odämpat rum för att "blomma ut". Det roliga är att jag bytte till betydligt billigare eletronik, kör Arcam fmj cd23t och Arcam A32 integrerade.

Som Cremona Auditor låter nu så kommer dom kunna ge EA2 en match, och dom spelar helt klart sockorna av Signum och Grand Piano Home, något som inte alls var självklart innan.

Jag har även provat samma extrema invinkling på EA2 och det funkade mycket bra även på dom!

Francos högtalare är dom mest placeringskänsliga jag stött på. Och nästan ännu känsligare på invinkling och höjdjustering.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/10 :  10:12:49  Show Profile Send Bravo a Private Message
Livet är inte lätt Akhenaton!

Men angenäma problem, ungefär som en lagledare som har två sjärnor att välja på i anfallsrollen.

Bravo
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/10 :  10:38:50  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Nu börjar du snart få samma invinkling som hemma hos mig ...


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/15 :  00:07:46  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Ett beslut har tagits och ett par högtalare har åkt tillbaka till butiken..

Dom som stannar blev...

Cremona Auditor!

Det gick helt enkelt inte att motstå dessa små godbitar. HELT UNDERBARA!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/10/15 :  00:11:09  Show Profile Send ekman a Private Message
berätta mer =)

vad vann dom på? hur låter dom? och vad spelar du med nu? krellstärkaren osv?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/10/15 :  14:12:12  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Såg precis ett helt nytt par Cremona auditor i oöppnad förpackning för 22 000:-, vad är ord. pris för dem?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/15 :  16:42:45  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>magew

Du menar det oöppnade paret som finns på www.apparat.se 's fyndhörna?

Listpriset för Cremona Auditor är 30 000kr så vitt jag vet.

>ekman

Har haft för lite tid att hänga runt här på forumet. mer info om varför CA vann är på g.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Patrik Jansson
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/10/18 :  15:00:00  Show Profile Send Patrik Jansson a Private Message
De var snygga, Amator var ju ett mästerverket! Stativen var också makalöst snygga
Mera sånt!

YNWA,
MVH Patrik
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000