HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tacksam för tips om Canton Digital 1.1 (&kalibreri
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2003/10/01 :  17:25:35  Show Profile Send kebarb a Private Message
Jag har just införskaffat mig ett par Canton Digital 1.1 och insåg efter att ha läst tråden om WAF och flickvänner, att detta måste vara det rätta forumet att vända sig till med frågor.

Jag har ännu inget att driva dom med, och drivverket måste gå att köra i 5.1. Jag har tittat på olika lösningar som Thule PR/PA250 och H/K Signature 2.0/2.1, även Sonys 9000ES och diverse annat trams som recivers från Marantz och Denon.

Vad behöver jag för att få välljud ur dessa skapelser om jag samtidigt vill kunna köra dom i 5.1? Och vad skall jag passa mig för? Räcker det med en kraftigare Marantz reciver eller måste jag kliva på dom stora leksakerna?

Jag undrar även vart jag skall kunna få tag på microfon och mjukvara för att kalibrera delningsfiltret till dessa högtalare. Mina exemplar levererades tyvärr utan mikrofonen och det verkar vara en klar nackdel. Vad kostar mikrofonen att köpa och vart skall jag vänta mig?

Tillsammans med dessa som frontar och en CM52 som center tänkte jag köra 5.1. (bak kanalerna har jag inte bestämt ännu, allt från RCL till Ergo F går nog hem, men vilken blir bäst?) Tyngden i systemet ligger fortfarande på 2kanals HiFi, men jag vill ju även ha bra 5.1 ljud.

Någon som har tips om hur man skall placera dessa högtalare?

Jag är otroligt tacksam för eventuella synpunkter och idéer angående detta lilla projekt! Om du eventuellt har något till salu som en mät-mic ett par bak-högtalare Ergo/Körsbär eller varför inte ett komplett system med försteg/slutsteg/DVD som klarar 5.1 och låter bra i 2kanal, så HÖR AV DIG!

Tusen tack på förhand, hoppas jag vände mig till rätt forum!

MvH
Johannes
joka0201@student.mh.se

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/10/01 :  17:55:03  Show Profile Send EAR a Private Message
Skicka ett PM till Johan Björklund.Han är nog den som kan mest om det här.
Av det jag har hört med Canton digital så behöver det relativt kraftiga doningar för att de skall komma till sin rätt
Lycka till
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:06:44  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Jag har haft Hk Signature 2.0 2.1. Kombon låter enligt mig mycket bra i 5.1. I stereo klarar den väl sig undan skamvrån. Nä den är faktiskt inte dålig där heller, även om dom inte tar dig till de högre jaktmarkerna. Sen är steget strömstarkt +/- 115A.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:24:13  Show Profile Send crion a Private Message
Jag skulle nog hoppa över reciever valet för att dem skall prestera optimalt. Jag håller själv på att titta på lite slutsteg i flerkanal från 20k+. Jag har hittat ett mycket väljudande slutsteg på 7*200W som har bryggswitchar om man känner för lite extra kräm. Så även om du skulle vilja brygga eller bi-ampa så har du fortf ett 5.1 system. Designern kommer från McIntosh, så det är inga gröngölingar som har gjort det.. Sennheiser distribuerar märket Sherbourn.

Som försteg är jag lite tveksam vad man hittar i billigare prisklasser. Jag är helt frälst på väljudet från Arcam AV8 (lånat hem), recensionerna är verkligen lyriska, men den ligger lite för högt för mig just nu, 46900 skulle gräva ett kännbart hål i ekonomin. Håller på att starta eget så det blir hårt.

Hmm Alternativt skulle du kunna köra en riktigt duktig reciever och bi ampa med ett fint stereoslutsteg för basen i dina frontar. Billigare än så blir det nog inte..
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/10/01 :  21:56:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du har Pm Kebarb

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000