HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W Nautilus 805 vs Dynaudio Contour 1.3se?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/10/01 :  13:09:05  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Är lite intresserad av att testa ett par stativare som för att ha ett par alternativa högtalare när man inte känner för fullregister ner i basen....
Hur är ovanstående högtalare jämfört med varandra vad gäller:
drivning...lättdrivna/svårdrivna?
klangfärg... ljusa/mörka?
upplösning?
prisvärdhet (väldigt subjektivt, jag vet)?

Mvh / Simon

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/10/01 :  16:52:28  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag gillar B&W men jag skulle välja 1.3se före varje dag om det nu är dessa 2 vi har att välja på.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/10/01 :  17:51:22  Show Profile Send ryst a Private Message
och jag säger B&W 7 dagar i veckan, som vanligt gäller det att ha elektronik som matchar dessa leksaker.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/10/01 :  17:59:52  Show Profile Send n00b a Private Message
Enkelt sagt...

1.3se
+ djup bas
+ detaljerad diskant
+ detaljerat mellanregister
- trögdrievn
- efter som att ett så litet element går så djupt så kan man bottna det med musik som har väldigt djup bas
- tappar lite i övre bas

805
+ detaljerat mellanregister
+ detaljerad bas
+ inte så trögdriven
- inte tillräckligt djup bas
- kan bli vass och ettrig

Jag försökte att låtabli ord som inte beskriver ett shit och antagligen beror mer på rummet. Typ tystare tyst svartare bra driv osv bla bla bla

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/01 :  18:02:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
kan bli vass och ettrig

Har jag aldrig märkt med bra elektronik..

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/10/01 :  18:03:28  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Skriver helt och fullt under på nOOb:s analys med enda undantaget att jag gillar 805:ans diskant bättre. ANnars har 1.3se övertaget på samtliga parametrar, men den är trögdriven.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/10/01 :  18:30:46  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Jag kör 805:er, Dom kräver mycket luft till bakvägg. Vass diskant? kanske i vissa sammanhang. Jag har snarare problem med att dom går åt det lite mörka hållet, lite köttiga. Har iof med min nuvarande placering att göra. Men rätt placerade bjuder dom på en både luftig diskant och en fin ljudbild som både är breeed, djuup och höög. Skaplig bas (inte det sista i djup) och med en härlig stampa takten faktor. Inget av detta kan jag njuta av.. Jävla rum

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/01 :  18:50:34  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag tycker inte heller att dom skulle låta vasst eller ettrigt. (805:orna).
Snarare högupplöst och detaljerat med nästan lite mjukt skimmer i toppen.
Men vem vet, med "fel" kringrustning alternativt dålig kringrustning så...

mvh,
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:13:40  Show Profile Send ryst a Private Message
Kan hålla med n00b om basen på 805orna, därför kör man med en sub till det :)
Själv har jag helt öppet (flera meter) både bakom & framför min 805or, enda nackdelen hemma hos mig är väl att man bor i en betongbunker och har lite väl brett mellan högtalarna.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:21:00  Show Profile Send n00b a Private Message
Alltså nu snackar vi vasst och ettrigt i jämförelse med dynaudio och andra topstativare i högre skiktet. Svårt det här med att sätta + och - utan att en blir dissad. Båda är ju väldigt bra helt klart.

Jag har upplevt samma med B&W802nautilus också och den anser jag endå vara en av dom absolut bästa högtalare jag hört.

Jag kan tillägga att man kan uppleva 1.3se:s bas som lite svampig ibland då helst golvarna men nu snackar vi också småsaker.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:26:16  Show Profile Send Larsho a Private Message
n00b

Har inte det dels med kringutrustning att göra
De gånger jag har hört 805:orna har det inte varit tillstymmelse
till vasshet utan tvärtom

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:55:10  Show Profile Send MartinH a Private Message
Varför bara nöja sig med dessa två ?? Det finns ju en del andra som kan ge dessa två en bra match...
Men skulle jag välja så skulle jag nog säga B&W
/Martin
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/10/01 :  20:13:27  Show Profile Send n00b a Private Message
Larsho....

Jag tror att mycket kan bero både på kringutrustning och på rum sure, men detta är vad jag kommit fram till igenom det jag hört vid olika tillfällen och med olika kringutrustning.

Jag gillar ju dynaudioljudet men det är väl en smaksak som allting annat.

MartinH...

Jovisst det finns andra också men nu valde vi mellan dessa ju =))

du har ju totem, monitoraudio, sonusfaber, mårtendesign om vi då blandar in lite andra kännda märken. Finns säkert fler =))

//jonas


Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/01 :  20:40:54  Show Profile Send Larsho a Private Message
n00b

Det är du inte ensam om, jag gillar också Dynaudioljudet
men även 805:orna är mkt kompetenta högtalare

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/01 :  22:31:13  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Lustigt, jag skulle just säga att 805:orna är snällare mot rummet. Jag behöver inte ha mina särskilt långt från bakväggen. Skulle inte tro att 1.3se funkar där jag har mina.

De kräver dock sin effekt för att ge sitt bästa. Kanske inte mer än Dynaudio (har aldrig provat dem), men gärna mer än 100W. Jag skulle inte matcha dem med mindre.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2003/10/01 22:32:04
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/10/01 :  22:52:01  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
En av anledningarna till att jag vill testa stativare är att rummet jag lyssnar i är ca 5x4 meter och med betong i 2 väggar + golv och tak där jag lyssnar på bredden. Tänkte då att rummet kommer att hjälpa lite med den djupa basen. Dock kommer jag inte att kunna placera dem längre än ca 70-80cm ifrån bakväggen. Den elektronik jag har idag är Amplifix och en Copland CD...

Anledningen till att just dessa båda högtalare jämförs är för att de är relativt lätta att komma över begagnat. Men någon Sonus Faber kanske också är ett alternativ.
Största anledningen till ett eventuellt köp är nyfikenhet vad ett par kompetenta stativare kan göra och att det är kul att testa nytt. Är egentligen nöjd med de ProAc-kloner jag har, men som sagt nytt är kul... När jag flyttar till en ny lägenhet med större rum så får stativarna stå i sovrummet eller säljas...

Tänkte ta nån dag o åka o höra på de två nämnda stativarna, men fortsätt gärna skriva lite tankar om dem!

/Simon
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/10/01 :  23:17:21  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej, att satsa på någon av dessa två högtalare låter som ett bra projekt om man kan/vill satsa mycket pengar framöver på riktigt bra elektronik/kablar.

Kan dock tänka mig att iaf dynaudion behöver gott om luft bakom för att inte bli för "bumlig", tror de är "tunade" för att ställas ut en bra bit (runt 1-1,5m) i rummet.

Precis som du säger, kommer säkert rummet hjälpa till att förstärka just basen. Har nämligen ett rum liknande det du beskrivit och kan säga att sitter du nära bakvägg så kommer det bli ännu basigare, tycker att mina små golvare (totem sttaf) med 5tums element puttar ut basgångar så att det räcker och blir över.

Då jag blivit mycket förtjust i totems ljudideal, och det passar i mitt rum, får jag säga att det kanske vore läge att hålla ögonen öppna för ett par av dessa. Model1 går ju relativt ofta begagnad för ungefär samma summa som dina två funderingar. Men som sagt, system/rumsmatchning är knepigt och det bästa vore väl att låna hem och testa (svårt med beggat jag vet).

Hoppas du får ett schysst ljud iaf /Micke
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/10/02 :  09:16:57  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Det är nog pga bumligheten jag är lite mer inne på N805 just nu...
Ni säger att de är kräsna när det gäller elektronik...Skulle en SAT Amplifix fungera? Bör ju va tillräckligt med kraft väl? Kanske blir för ljust tillsammans?
Vad gäller CD-spelaren så tycker jag att min Copland CDA266 spelar ganska neutralt..

/Simon
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/10/02 :  11:10:51  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Är det förresten någon som vet hur den nya B&W 705:an står sig mot Nautilus 805? ...Tänkte 705:an bygger ju på signature-teknik och verkar ganska lovande!...

/Simon
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/10/02 :  11:59:20  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag måste säga att jag har lite svårt att förstå alla dessa lovord om dynaudio.
Samtliga Dynaudiohögtalare jag lyssnat på har låtit lite "lådigt" och hårt, ljudet släpper liksom inte från högtalarna, tycker iaf jag.

Behöver jag ens säga att jag hade valt 805orna..?

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/10/03 :  07:07:41  Show Profile Send n00b a Private Message
Jahopp vet inte om du sett detta....

B&W 805
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=16506

1.3se
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=16491

Jag rekomenderar fortfarande 1.3se om du inte skall köra med basar till.


//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/10/03 :  07:20:34  Show Profile Send s.m.f a Private Message
1.3se kräver mycket effekt för att "släppa"
805 kräver förvisso även den fin elektronik, men är inte lika kinkig på effekt.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/10/03 :  09:18:40  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jag ska som sagt driva högtalarna med en Amplifix... Om det är kraft nog vet jag inte, men ni kanske vet?
Jag ska som sagt ha högtalarna i ett ganska litet rum (ca 20m2) så därför är det viktigt att de inte är bumliga, vilket för närvarande lutar åt N805, eftersom de verkar rulla av naturligt... Möjligen köper jag en bas när det blir dags för större rum, eller så åker mina proac-kloner in igen...
Så om man bortser ifrån djupbasen så...?

n00b: Dynaudio-högtalarna du pekar på har ett mycket bra pris, vilket talar för Dynaudio, medans b&w-högtalarna inte har ett lika tilltalande pris.
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2003/10/03 :  09:57:02  Show Profile Send Bosco a Private Message
Speakerpro: Dynaudiohögtalare som låter lådigt - Det låter som Audience-serien. Countour och framförallt 1.3SE tycker jag låter väldigt bra, och ljudet släpper helt från högtalarna. Min åsikt :)
Go to Top of Page

COP
Member

82 Posts

Posted - 2003/10/03 :  10:22:52  Show Profile Send COP a Private Message
Saim
Jag provade kombinationen Amplifix och Dynaudio 1.3se för något år sedan i ett rum på ca 20 kvadrat. Det fungerade definitivt inte hos mig i alla fall. Basen bumlade som attans och Amplifixen klarade inte av att hålla i elementen ordentligt. Jag behövde placera högtalarna minst 1,4 meter från bakväggen innan basen började fungera någorlunda bra, men då blev avståndet från lyssningspositionen till högtalarna för kort.
/COP
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/10/03 :  13:55:04  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag var nere en snabbis och lyssnade på nya 705:an och min uppfattning är att du måste lyssna på den innan du köper 805:an. Jag tycker att den verkar mkt lovande! Frågan är om det inte bara är en snyggare låda man betalar för vid köp av 805:an (även handlaren sade att 805:an måste uppgraderas snart om den ska ha en chans mot 705:an)...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000