HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snygg förvaring av cd-skivor????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2003/10/01 :  11:21:41  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Hejsan vänner!
Som sagt har ni tips på ovanstående som inte kostar fantasisummor(Max 1500kr)får ni gärna skriva ner vad o kanske länka en bild eller dyl.

mvh Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Edited by - Orpheus on 2003/10/01 11:23:27

JMQ
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/10/01 :  11:24:22  Show Profile Send JMQ a Private Message
http://www.cdincase.se/
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2003/10/01 :  11:33:33  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Tack för tipset!
Men jag tänkte mer på möbelbiten men det kanske var lite difust i texten
mvh Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2003/10/01 :  16:21:54  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Var har ni era skivor egentligen????????

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/10/01 :  16:40:06  Show Profile Send Zamn a Private Message
Ikea´s billy funkar rätt bra, smälter ju in bland alla dom andra man har :)

Sen lägger du bara någonting bakom skivorna så att dom slipper stå så långt in. Jag har lagt tomma cdfodral bakom.

Sen sätter du bara hyllorna så tätt du kan så skivorna får lagom plats. Det krävs fler hyllor än de som följer med.... ett problem att lösa. Köp en extra och sno hyllor från den kanske, billigt ändå.

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

No_Jah
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/10/01 :  17:48:01  Show Profile Send No_Jah a Private Message
Det går ju faktiskt att köpa extra hyllplan till Billy.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/10/01 :  17:55:31  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Billy är kanon! Tar lite plats och sväljer många skivor!

Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/01 :  18:25:01  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Det finns en CD-hylla till Billy som heter Benno.
Rymmer 180st finns i alla Billy´s kulörer och med CD-djup.
Jag har 5 st själv, och är billiga, har jag för mig. Det är ju IKEA.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/10/01 :  18:42:18  Show Profile Send orthanc a Private Message
http://home.loopme.com/tonart/sites/tonart/go.cfm?id=6347&type=text&lang=en&path=6337i6347

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:59:41  Show Profile Send Adagio a Private Message
benno finnes både som lodräta pelare samt vågräta hyllor, billiga, snygga, praktiska.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/10/02 :  09:22:16  Show Profile Send bjarne a Private Message
På grund av flytt och familjetillökning är cd-skivorna nu bakom "bondedörrar" (Ikea), vilket är ganska stilrent. Lilla frun har dock börjat leta hus, och då hoppas jag återigen få användning av mina två stringhyllor. Rekommenderas starkt rumsplatsmässigt(hängs på väggen), skivutrymmesmässigt (Inte massa skrymmande mellanväggar) och stilmässigt (Jag gillar den rena designen). Har man tur hittar man dom på nån lantisauktion - svärmor köpte en för 25 spänn - eller på nån antikaffär/privatannons (Skulle säga att upp till 500:- är ok för en fullbreddshylla med 3 plan - säg sedan till en möbelsnickare att fixa ett extra plan så har du plats för sisådär 350 skivor.

edit: med svarta sidor! annars blir det mindre snyggt.

Edited by - bjarne on 2003/10/02 09:46:52
Go to Top of Page

Stenback
Member

102 Posts

Posted - 2003/10/02 :  13:43:21  Show Profile Send Stenback a Private Message
Jag är väldigt nöjd med mitt CD-Wall. Det monteras på väggen så att framsidorna på fodralen syns (som en tavla), nackdelen är att det bara rymmer 20 skivor/ställ men det kvalar in under snygg förvaring i alla fall.

Vet dock inte om de säljs längre, jag hittade mina på Ginza runt -92 kanske.
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/10/02 :  14:26:19  Show Profile Send Empress a Private Message
Hemma brukar vi förvara CD-Skivor det i en blomasterlåda med ben på. Prktiskt och bra. *s*

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/10/02 :  16:12:04  Show Profile Send Margaux a Private Message
Ikea har en liten liggande låda som heter FÖRHÖJA kostar ungefär 200kr.

Jag har 6 st sådana. Jag har bytt ut alla fodralen till plast fordral.

I varje låda (H15B30D30) ryms c:a 200 skivor. Har dessutom satt in ett register (A,B,C....).

Hittar en skiva på 10 sekunder. Mentalt måste man dock acceptera att byta ut fodralet som sagt. När man kommer över den barriären är det kanon!

Plastfodralen kostar dock några kronor styck vilket måste räknas in i kalkylen. Jag rekommederar den s.k. dubbelsidiga DJ-varianten eftersom man vill ha med både framsida och baksida från CD-fodralet.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/02 :  17:16:48  Show Profile Send Anders47 a Private Message
IKEA har ett stort skåp med skjutdörrar som rymmer tusen CD, heter Drömme och kostar en tusenlapp.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/10/02 :  19:40:25  Show Profile Send KennethS a Private Message
Annars en jag köpte: Bertby med plats för 160 CD skivor, Sättes på väggen och är ett snyggt skåp med glashyllor och glasdörr, kostar 795:- och man kan fräsa till det med NON spotlight för 139:-.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4454 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:08:50  Show Profile Send jari a Private Message
JMQ
Mkt bra,lite vinylkänsla över det hela sedan också.
Detta är taget.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"


Edited by - jari on 2003/10/02 22:10:45
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:19:41  Show Profile Send hal a Private Message
Verkar intressant med Cdincase men hur fungerar det att hitta rätt skiva ? Finns det en label eller är det en liten rygg på dom med text ? Kan ngn förklara lite mer i detalj vore jag tacksam.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/03 :  13:52:26  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Billy (eller annan hylla där du kan sätta in extra hyllplan).

Fördelen med Billy jämfört med Benno är att om du har skivor i t.ex. bokstavsordning så slipper man flytta runt förmycket när man köper några nya (iofs uppstår ju problemen ändå ju fler hyllplan som är fulla, men det är snyggare att ha 4 platser ledigt på ett 76 cm hyllplan än på 16 cm).
Bygg en planka eller liknande att ha bakom CD-skivorna i hyllorna (typ formad som fyrkantigt U med den långa sidan ut mot skivorna) så att de hamnar på lagom avstånd in i hyllan.

Man kan borra lite extra hål i billy-hyllorna för att få in fler hyllplan på rätt ställen.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/10/03 :  13:57:00  Show Profile Send n/a a Private Message
Här finns mitt recept.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10069&whichpage=3

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/10/03 :  15:48:01  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Jag har köpt två styck badrumsskåp på IKEA, silver, finns även i svart och rött. De funkar sådär... Jag var tvungen att såga, bryta, bända och böja en del för att skivorna skulle få plats. Det slutade i alla fall med att det fick plats 90cd i varje skåp.

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/10/03 :  15:50:29  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
En cd-vägg/hylla som samtidigt fungerar som diffusor skulle väl vara något?! ... kom på att det kanske skulle gå att kombinera när jag såg "Dria" i en länk längre upp i tråden...

/Simon
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  22:10:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker Dahlbergs modell är tuff.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/05 :  22:33:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har 12 stycken Billy och har egentligen behov av 20 stycken ytterligare...men jag har inte plats längre på väggarna. Nu har jag skivorna i figursydda pappkartonger som rymmer 25 skivor var. Dom här kartonerna har jag sedan i plastbackar litte överallt i huset.
Ja det är lite knäppt det här men va fan ska jag göra. Jag har ett projekt som går ut på att skriva in alla skivor och låtar på datorn och med nummer på varje skiva så att man kan hitta dom enkelt.
När det gäller mina LP vinyler så står dom i inköpsordning och klarar min hjärna.(Jag tror att jag har 1400 LP skivor) När det gäller mina CD skivor så klar inte min hjärna att hitta i min (o)ordning. Det här är mitt stora problem att hitta bland alla skivor...för att inte tala om mina 1/4" band.

gcs
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  22:35:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jisses vad skivor du måste ha.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/05 :  22:44:14  Show Profile Send gcs a Private Message
Tja de har väll blivit så....jag gillar ju musik så jag har väll blivit en sådan där musikmissbrukare som egentligen borde få hjälp ...med en större bostad så jag får plats ...med ännu fler skivor och kanske ett "litet" band oxå.

gcs
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000