HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 inte läst Loudspeaker Design Cookbook?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/10/01 :  11:02:25  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Gör det! Den boken anser jag nästan vara grunden för allt högtalar bygge.
Verkar vara en del som inte läst den vilket jag tycker är lite konstigt.. Bara låna den på biblioteket finns ju i alla större bibliotek.

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

Darth Vader
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/10/01 :  18:46:07  Show Profile  Visit Darth Vader's Homepage Send Darth Vader a Private Message
Den finns dock inte i Skövdes stadsbiblotek
nån som vet om den finns i några närliggande städers biliotek?? :-)


Niklas Bengtsson
www.ljudibil.just.nu
kofot@swipnet.se
0737272940
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/10/01 :  18:52:07  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Som alltid i bokfrågor så vet http://websok.libris.kb.se/websearch/form svaret.


//henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/10/01 :  18:59:57  Show Profile Send jos a Private Message
Jag har haft den i flera år. ...har även försökt ta mig igenom den i flera år

Man skulle kunna skriva den lite mer inspirerande
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/10/02 :  09:42:46  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
bra bok , men väldigt rörig ma p layout (text som referear till diagram kan vara flera sidor från varandra, blir en sabla massa bläddrande)

som alla högtalarbyggarböcker handlar den till 60 % om basen (sluten, basreflex mm) , 20 % om delningsfilter , resten om mätning och låda/mellanregister, diskant. tyvärr. men eftersom baslådor eller baselement är lätt att analysera (relativt) så är det så det har blivit. resten är mera mätrelaterat och mycket trial and error. inte så lätt att kvantifiera. Därför är hififorum guld värt!!!

i kombination med Dàppolitos bok om mätningar är det en bra combo.

Men finns det rekommendationer på mera ingående verk?

/rickard


I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/10/02 :  11:19:12  Show Profile Send henricsson a Private Message
Har både kokboken o D'appolitos docktorsavhandling (testing loudspeakers) & jag delar rikkitikkitavis åsikt. Synd att Dickason inte redogör mer ingående hur filtret agerar, etc.. och ett j-vla bläddrande blir det.. ganska ogenomtänkt bok om jag får säga mitt.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/02 :  11:29:29  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Bara jag som INTE tycker att det är en "kokbok"? Det är nått halvförsök till referensverk, nått man kan slå upp ditt och datt i.
Kvarstår gör det svåra: hur bygger man en högtalare.

Jag tycker boken är helt OK, missförstå mig ICKE...Men nån kokbok är det INTE.
Eller?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/10/02 :  11:45:12  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
nej, du har helt rätt epkpeng. det är verkligen ingen kokbok, han har dock skrivit andra böcker som är "kokböcker" , antagligen för att tjäna mera pengar .

kokböcker brukar oftast innehålla färdiga projekt, så vem som helst (nästan, men ialla fall 99 % av oss på DIY) kan bygga en egen högtalare.

jag skulle gärna ha mera litteratur om hur filter agerar med högtalareelementet och om, hur man beräknar (simulerar) akustiskt respons. Givetvis är det väldigt teoretiskt, men någon som har tips?

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/02 :  11:50:39  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Måste nog tillstå att på det sättet jag jobbar jag har INTE användning för boken. Den har tjänat sitt syfte, och tjänar sitt syfte. Absolut. Jag har läst den, ett par gånger, och det är bra med det. Det ger en grund att gå vidare på. Boken ger inga lösningar till problem, inga ställningstaganden.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:03:52  Show Profile Send Björn N a Private Message
Dyyyr är den också!
Här i Göteborg brukar man får vänta ett par månader för att kunna låna den...
Men jag lär mig hellre hur saker funkar genom egna experiment i vilket fall!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:33:29  Show Profile Send Kraniet a Private Message
ja men just som grund är det jag menar.. många frågor här på forumet är väldigt enkelt förklarade i boken..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/10/02 :  13:11:54  Show Profile Send aolite a Private Message
Speakerpro:
Här i Säffle får man låna den från Göteborg
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/10/02 :  13:31:19  Show Profile Send Björn N a Private Message
JObbigt!!
de borde ju kunna köpa in fler exemplar kan man ju tycka

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:00:55  Show Profile Send jos a Private Message
Att jag inte tagit mig igenom den helt och fullt än kan ju iofs bero på att jag har försökt läsa den i sängen innan jag somnar... Plus att den är på engelska
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:05:12  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
jos:
Engelska eller svenskan - det är rena rama grekiskan! ;-)
Nej, min åsikt är att nyheter går att läsa på både engelska och svenska. Det är ju obekant information iaf...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:18:41  Show Profile Send Belker a Private Message
Jag tycker inte gubben känns helt trovärdig. Litar inte riktigt på honom. Kolla bara på slutet där han står i sin hemmastudio och ser självgod ut. Med diplom och allt...Har inget alternativ att komma med, dock. Jo förresten! DIY-forum här och där. Har lärt mig mer än dickason, tror jag. Gratis!
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/10/03 :  10:01:36  Show Profile Send aolite a Private Message
Speakerpro:
Jobbigt var ordet. Fick inte låna den så länge så jag jann inte plöja igen allt heller, får väl köpa den.
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/10/03 :  10:18:34  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Jag håller med epkpeng, det står ju inget om hur jag ska bygga högtalarna. Jag blev grymt besviken på den boken, för mig är den värdelös...

Almost cut my hair
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/03 :  10:37:35  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Belker:
Det är så man blir rörd!

Ang boken så: läs den! Den är ju knappast tjock, och alla jävla tabeller måste man ju inte läsa rad för rad, kolumn för kolumn.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/10/03 :  12:55:00  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Ja huruvuda det är en "kokbok" kan man ju disskutera.. Men den innehåller ju i princip allt för att bygga en högtalare.. Tar upp lådprinciper, filterprinciper, dämpning, mättekniker ja en hel del..
Man behöver ju som sagt inte köpa den heller räcker ju om man läser den.. Det är en bra grund som tar upp det mest grundläggande..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/10/03 :  22:19:16  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Köp boken från Amazon så blir den inte så dyr. Nu när dollar dessutom är så svag så är det ett guldläge. Tror jag betalade mindre än 500:- för mitt ex.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/10/03 :  22:36:10  Show Profile Send luminous a Private Message
För att lära sig mycket kan man även lära JAES (Journal of audio engineering society) utgåvorna som finns att få tag på i många universitetsbibliotek. Även MoLt kan finnas där, och den innehåller ju också en hel del bra information.

Annars så finns ju nästan allt och lite till på internet om man letar lite!

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000