HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rumsåtgärder, viktigare än man kanske tror
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/01 :  04:53:52  Show Profile Send Bravo a Private Message
Minnesgoda läsare kanske minns ett tidigare inlägg om mitt omöjliga rum med 5 öppningar varav tre är utan dörrar.
Öppningen vid den högra högtalaren har alltid gått att stänga och ljudet har alltid haft en slgsida åt det hållet.
Nu hittade jag en lös dörr som jag kunde ställa framför den öppning i väggen som ligger vid vänstra högtalaren.
Samtidigt slängde jag ett täcke över TVn mellan högtalarna.

Snacka om skillnad, kom in i matchen, bind fast hakorna osv.

Det är inte ofta jag blir förbluffad, men denna gång blev jag det, vilken skillnad.
Ljudet blev enormt fokuserat, ljudbilden hamnade rätt mellan högtalarna, röster och instrument fick betydligt mera kropp och närvarokänslan ökade markant.

För de kunniga på detta Forum är detta självklarheter, men för de som ännu inte hunnit tänka på det kan det inte nog understrykas hur viktigt det är att man tänker igenom rummet och dess problem.

Nu återstår bara att dämpa diskanten något och en liten glidning i mellanregistret som mest hörs på röster.

OBS. Jag fick t.o.m. applåder av min fru som tyckte skillnaden var väldigt stor, ett bevis om något.

Bravo

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/01 :  07:50:04  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Misstänker att frugan inte är överentusiastisk till att behålla den lösa dörren och täcket över Tv´n i all evighet
Hoppas du kan hitta på en mer permanent lösning.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/01 :  10:21:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sedärja! Ja, där hade det ju inte hjälpt med att testa 1328 olika kablar...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/10/01 :  10:22:56  Show Profile Send henricsson a Private Message
Grattis!
Finns inget roligare än billiga, fungerande tweaks.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/01 :  10:53:22  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag börjar bli mer och mer övertygad om att rummet ÄR den viktigaste hi-fi-komponenten (bortsett från att rummet i sig självt inte kan spela...). Det kan iofs vara svårt att inse hur viktigt rummet är om man redan är lyckligt lottad och har ett bra rum.

Ett "dåligt" rum kan få även den bästa elektronik och högtalare att låta illa.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/01 :  10:53:40  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Kul att höra Bravo, det känns uppmuntrande bl a för mig, då jag ibland fått höra gliringar åt ANDRA hållet, då jag påpekat troliga akustiska problem då folk frågat typ: -"Jag har för vass diskantåtergivning, vilken CD-spelare ska jag köpa eller vilken kabel ska jag ha med varmare diskant?".

Hoppas att du kan få till en permanent lösning.

/Johan

P.S. Akustiskt sett är det inte helt säkert att det verkligen är gynnsamt att dämpa reflexer från TV-apparaten. Du bör även söka efter en lösning som inte reflekterar ljudet från sidoväggarna, helst absorbering men även diffusering kan gå, är förslagen. D.S.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/01 :  10:57:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Täcket Jonas Nilsson får nog åka fram vid finlyssnande i alla fall, däremot kan det ju bli lite svårt att se på film med täcket kvar, det skulle nog husets härskarinna absolut inte gilla.

Faktum kvarstår dock att hon nästan är ännu mer ivrig än jag att fixa till öppningarna med tunga draperier, skjutdörrar eller något dylikt, bara de går att stänga, dock icke enbart för ljudförbättringens skull utan även så att det blir tystare i rummen bredvid.
Hon har länge påstått att det hördes högre i rummen bredvid än i rummet där jag spelar.
När jag undersökte saken kunde jag bara konstatera att hon i princip hade rätt, i alla fall hördes basen väldigt bra som annars nästan var obefintlig i samma rum som stereon.

Kablar har jag redan prövat Bernt Jansson, om än inte 1328 st., dessutom har jag tweakat en hel del.

Det ena utesluter ju inte det andra, däremot bevisar det ju vikten att tänka igenom alla delar innan man ger sig på en uppgradering av apparater osv. som då inte kommer att hjälpa mot det problem som man söker bot mot alla gånger, då felet ligger i rummet och inte bland prylarna.

Tackar och bugar "henricsson"!

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/10/01 11:15:33
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/01 :  11:09:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"Det ena utesluter ju inte det andra, däremot bevisar det ju vikten att tänka igenom alla delar innan man ger sig på en uppgradering av apparater osv., som då inte kommer att hjälpa mot det problem som man söker bot mot alla gånger, då felet ligger i rummet och inte bland prylarna."

Jag kunde inte sagt det bättre själv, precis det jag menar!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/10/01 :  11:22:11  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag har precis köpt fyra bredbandsabsorbenter (bland annat) från Svanå just för sidoreflexerna. Dom kostar 500:- styck och är värda vartenda öre! Vilken jätteskillnad! Dom är dessutom ganska lätta att skuffa in i garderoben när finlyssning inte pågår. Rekommenderas!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/01 :  11:22:26  Show Profile Send Bravo a Private Message
Instämmer "LeoArietis", jag är absolut böjd att hålla med dig.

Tack "Knoppen", då har su ju fått lite mer kött på benen i alla fall och medhåll som du kan hänvisa till.
Jag tackar för dina råd och skall fundera över dem, men problemet är att längs ena väggen står det en lädersoffa, och längs den andra väggen en bokhylla som mäter 360b X 220 bredd och höjd och dessa bör göra en del av jobbet.
Däremot har jag funderat på att dämpa bakom högtalarna.

Bravo
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/01 :  11:24:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
"dekengren", noterat och anammat, tack för tipset.

Bravo
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/01 :  15:30:51  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har du testat olika dörrar?

;-) Sorry kunde inte låta bli

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/01 :  15:33:29  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Kul att det blev stor skillnad. är dock som sagt inte förvånad.

Knoppen,
håller med dig helt och hållet.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/10/01 :  16:56:56  Show Profile Send mats a Private Message
Kul att höra att det finns ljus i mörkret förutom en massa nya dyra slutsteg etc :)..Har själv inte gjort någonting åt rummet men skulle vilja proa på och testa lite (ska ju då vara hög WAF som vanligt och då kan det vara lite svårt ju). Är Svanå ett bra/billigt ställe att inhandla/testa absorbenter och dylikt? Vilka alternativ finns det? Om ni har lite länkar vore det kanon.
Go to Top of Page

Dr Fre
Member

88 Posts

Posted - 2003/10/01 :  17:15:19  Show Profile Send Dr Fre a Private Message
Bravo, kul att du fick en sån förbättring, "ingenting är omöjligt".
Själv har jag funderat på att byta högtalare, men i dagsläget känns det som att det är vettigare att spara pengar tills jag har ett bättre rum där andra högtalare görs mer rättvisa. (Mitt nuvarande rum är ca 4x4m och är kombinerat sov-/arbets-/vardagsrum och kök)

No hay banda
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/01 :  17:22:55  Show Profile Send pak a Private Message
jag har också tänkt på detta.
kan det funka att sätta upp några plattor som jag ev ska bygga,typ spånskiva med rockvool och tjockt tyg runt.kanske 800x300mm stora ca 50-100mm tjocka .tänkte sätta nån på sidoväggarna och några på bakväggen.kan detta lugna ner rummet???

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/01 :  17:34:12  Show Profile Send Knoppen a Private Message
pak> För lite. Det behövs mer.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/01 :  17:42:53  Show Profile Send pak a Private Message
hur mycket?
vill ju ha det lite diskret också.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/01 :  17:45:17  Show Profile Send Anders47 a Private Message
dekengren, vad är det för mått på absorbenterna för 500 kr?

Jag täcker också över TV-n. För närvarande med en Helly Hansen jacka av fiberpäls (öppningsbar). Den är lagom till en 28 tum bredband.
Knoppen har flera gånger sagt att TV kan vara bra, som något slags diffusor antar jag. Men min står helt fel i så fall och ger en liten vasshet som försvinner med jackan. Den står ganska nära lyssningsplatsen och mitt i prick för andrareflexen, man kan se ena högtalern på skärmen.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:32:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tyvärr är mitt förråd av dörrar begränsat "Harry_up", detta är dock en modern spegeldörr från Swedoor om du skulle vilja testa.
Tack i alla fall.

Det kan absolut vara idé att se över rumsakustiken innan man gör nya tunga ekonomiskt svidande investeringar "Dr Fre" och "Mats". Tack!

Jag har samma erfarenhet som du "Anders47" att det blir bättre ljud med TVn täckt, i mitt fall dock med en ytterligare precisering i ljudbilden.
Möjligen kan detta bero på att TVn står något framför högtalarna, vilket inte är något ljudmässigt idealläge, men folk och då främst de små undviker att springa in i stenbordet med TVn och därmed fredas även högtalarna från påhälsningar av slängande jackor, leksaker mm.

Bravo
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:38:29  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag köpte dom halvrunda "abcyll":erna, kan ses på http://www.diffusor.com/bredbandsabsorbent.htm. Dom är 120cm höga och 30 centimeter breda.

Anders, talar inte i knoppen om det fallet när tvn står mellan högtalarna? En tv som står på "sidan" måste ju vara lika illa som ett fönster?
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/10/01 :  21:27:33  Show Profile Send Margaux a Private Message
Kör hårt Bravo.

Du e så rätt på pucken!!!

Kanske slutar det som för mig. När vi köpte hus tittade frugan på ovanvåningen och jag sprang ner i gillestugan

Dealen med min fru blev: Hon fick inreda ovanvåningen och jag fick gillestugan som blev ett dedikerat rum...resten e historia.

När jag idag ser bilder på fantasiska anläggningar i rum utan akustisk behandling så småler jag. Inte av överlägsenhet. Tvärtom, jag hade det lika dant själv när jag bodde i lägenhet. Jag är bara så nöjd att jag numera "belongs to the happy ones".

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/01 :  21:36:52  Show Profile Send Bravo a Private Message
Usch "Margaux", nu kommer jag att ligga sömnlös och drömma om ett speciellt musikrum.

Bravo
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/10/01 :  21:44:27  Show Profile Send brumel a Private Message
Inget är så bra att det inte kan bli bättre. Själv har jag lyckats eliminera mitt lilla brum genom att flytta slutsteget till en ensam position mellan högtalarna. Så satte jag upp vägghyllor för cd förvaring (en bakom och en längs ena långväggen. Tyckte dom gjorde en del. Nästa steg är en dämpvägg men tror att den måste delas upp i flyttbara sektioner för att få plats.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/10/01 :  22:41:00  Show Profile Send svejk a Private Message
Har smällt ca 5 loppor på rummet. Allt har blivit bättre, Ljudet "står" mer i rummet. Samma slantar på elektronik/kablage skulle inte hamna i närheten. Om jag skulle behöva (är inte sammanboende med akustikpajare)går det att plocka undan på 5 minuter. Kommentar om diffusorer. Är det modern konst!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

Edited by - svejk on 2003/10/01 22:43:05
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/01 :  22:46:00  Show Profile Send Matrixen a Private Message
svejk> Vad köpte du för något, hade du några specifika problemfrekvenser och byggde du även nått själv?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000