HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rör f/förstärkare rörreglerad strömförsörjning ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/09/30 :  22:57:13  Show Profile Send mace a Private Message
Har blivit tillsagd att för en rörförförstärkarePust!! är det bäääst att ha rörreglerad strömförsrjning!?!

Stämmer det? Ni som har erfarenhet??

Undrar Magnus


Har en hel del olika val nu
Upgradera Croft Vitalen £350 (ingen reglerad...)
Byta in den mot en Vitale SC £425 (reglerad ....)
Byta in den mot en Croft Super Micro Updaterad motsvarande Epoch Elite. £420
(reglerad .....)

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2003/10/01 20:50:47

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/09/30 :  23:20:03  Show Profile Send EAR a Private Message
Nej det har jag inte i min labbkoppling här hemma iaf.Är du säker på att du inte menar en drosselreglerad strömförsörjning för det köper jag rätt av iaf på ett försteg.
MVH/Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/01 :  00:35:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Edison triod hade det på de sista apparaterna. Det påstås att rörreglering ger bättre ljud,
det är väl främst beroende på att rörlikriktare inte har några elaka transienter som
halvledardioder har. Men jag har ingen erfarenhet av vilken effekt detta har ljudmässigt.
Det finns också regulatorrör som håller en spänning konstant, ungefär som en zenerdiod
fast utan massor av elakt brus.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/10/01 :  06:09:29  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej

Jag vet inte om det som frågas efter är likriktare med rör eller regulator kretsar med rör så jag kommenterar båda.

Problemet med halvledar dioder är som Bernt säger de transienter som uppkommer när dioden skall sluta leda, man kan minska detta genom att använda dioder med sk soft fast recovery och koppla "snubbers" bestående av ett motstånd och kondensator i serie, dessa "snubbers" måste dimensioneras beroende på transformator och diod egenskaper i varje fall men resultatet är mycket bra, se här för en intressant artikel om hur man kan designa "snubber" nät: http://131.109.59.51/images/pdf/Calculatin_%20Optimum_Snubbers.pdf

En annan väg är att använda rörlikriktare eftersom de inte ger dessa transienter, (de stänger aldrig av helt i framriktningen, och har ingen reverse recovery)

regulator kretsar med rör har också en del fördelar, tex bra stabilitet och betydligt snabbare reglering än många integrerade IC krets baserade regulatorer. spännings stabilsatorer med argon eller kryptongas som lyser så vackert är också bra tex så ger de betydligt mindre brus och har lägre dynamisk resistans än motsvarande Zener dioder.

För anodspänning i mitt eget försteg använder jag rörlikriktning + en aktiv serie regulator byggd helt med rör, dett ger en helt ren spänning utan vare sig brum eller högfrekvent skräp eller brus. Att få bort alla högfrekventa störningar på anodspänningen och ha en bra reglering har jag funnit vara extremt viktigt för att få ett rent ljud, inte bara för att få en låg nivå på bakgrundsbrus men även för att "tonen" skall bli kristallklar, (Vad jag menar är att det är inte bara bakgrunds bruset som måste vara lågt men en dålig reglering ger ockå upphov till distorsion när man spelar musik).

Detta kanske var för långt och tekniskt men enklare uttryckt, varför ha reglering med halvledare i en rörförstärkare?, spänningskällan är ju också med i förstärkningskretsen så då blir det ju igentligen en hybrid koppling.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/10/01 :  08:54:31  Show Profile Send EAR a Private Message
Intressant detta
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/01 :  10:12:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
För er som inte har kollat på Hans hemsida:
http://www2.gol.com/users/tube/
(Hoppas du inte misstycker Hans.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/01 :  20:50:03  Show Profile Send mace a Private Message
EAR Drossel Du inser kanske min svåra sits, fattar ju noll om 'rörosånt'

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:06:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En drossel är egentligen en spole, brukar se ut som en transformator. Den spärrar för brum.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/10/03 :  01:05:05  Show Profile Send EAR a Private Message
Nu hann du före mig Bernt.Man kan säga att den ersätter motståndet mellan konding i nätdelen.Såhär
Fall 1 :Trafo- likriktardiod - kond - motstånd - kond
Fall 2 :Trafo- likriktardiod - kond - drossel - kond = bättre
Mats







Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2003/10/03 01:35:29
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  14:38:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Över huvud taget så funkar rörreglering på ett mjukare sätt än kisel.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000