HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fråga om dämpeffekt från fårull vs. isolering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MaxSchreck
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/09/30 :  22:40:17  Show Profile Send MaxSchreck a Private Message
Hifikit.se säljer långfibrig fårull för dämpning av högtalarlådor, men när jag nu tänkte bygga två absorbenter (hålad masonit, ram på denna med typ Gullfiber inuti ramen och sedan lämpligt tyg spänt utanpå ramen) tycker jag att det blir mer lätthanterligt med ovanstående fårull (bäääh). Vad tror ni om dämpningseffekt kontra fluffad medeltjock Gullfiber?

subside
Member

101 Posts

Posted - 2003/09/30 :  23:28:46  Show Profile Send subside a Private Message
gullfiber är bättre, men det är ju iofs också skillnader på olika gullfiber också... t ex så har jag fått reda på att gullfiber som man använder i ventilationstrummor tydligen ska vara optimalt för absorbering av ljud.

Sen beror det ju också på vilka frekvenser du ska döda, om du ska dämpa låga frekvenser så är det bra att ha gullfibern en bit utanför väggen, runt 10cm och uppåt men då dämpar den bara bra vid vissa låga frekvenser, hade ett schema om detta någonstans men det är borttappat... Om du har den precis intill väggen så tror jag den bara kommer dämpa från ca 250-600hz hållet och uppåt beroende på vilken densitet gullfibern har...

Om du vill dämpa låga frekvenser och fortfarande ha ramen så nära väggen som möjligt är det bästa att såga ut en platta i plywood som du sedan fäster i två reglar och sedan bakom den sätter du dit gullfiber, men se till så att inte gullfibern vidrör plywooden, för då funkar det inte, iaf inte lika bra... Och för att se till att inte dem höga frekvenserna speglar sej i plywooden kan man sätta ett tunt lager gullfiber på framsidan på den... det optimala kan ju iofs att böja plywooden så att dem högre frekvenserna diffuseras...

Edited by - subside on 2003/09/30 23:29:40
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2003/09/30 :  23:31:58  Show Profile Send subside a Private Message
hålad masonit.. då skulle jag nog hellre ha hålad gipsplatta...
Go to Top of Page

MaxSchreck
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/09/30 :  23:41:53  Show Profile Send MaxSchreck a Private Message
Tack subside för svaren, men jag undrar hur du menar med plywood- plattan; ska det vara en luftspalt mellan denna och min masonit- skiva, reflekteras inte ljudet emot plywood- skivan då? Eller det absorberas ändå?

Är det stor skillnad på hålad masonit och hålad gips (har aldrig hört om det)?
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2003/10/01 :  02:19:00  Show Profile Send subside a Private Message
det ska vara en luftspalt mellan plywooden och gullfibern eller vad du tänker använda.. när ljudvågorna speciellt basen kommer mot plywooden så börjar den vibrera, men eftersom gullfibern sitter bakom så kommer denna endast absorbera ljudet och inte skapa eller reflektera ljud.

Problemet är ju dem höga frekvenserna som bara kommer stutsa mot plywooden och sen tillbaks i rummet, och för att förhindra det så kan man sätta ett tunt lager gullfiber på den sida av plywooden som riktas ut mot rummet. Eller så kan man böja plywooden så att den diffuserar dem höga frekvenserna..

Vet inte om det finns gipsskiva med hål i så det får man gjuta själv och borra. Gipsskivor används ofta i rum där det ska stå någon och tala eller i stora gallerior mm, och dem har ofta hål, tror t om att dem har olika stora hål beroende på vilken frekvens plattorna ska intrikta sej på.. Vet faktiskt inte hur masonit kommer att bete sej...

Hur som helst lite länkar som kanske kan vara intressanta:
http://www.recording.org/users/acoustics/
http://w1.315.telia.com/~u31519220/rumsakustikfolder/rumsakustik.htm
http://www.soundonsound.com/search?url=%2Fsearch&Section=8&Subject=5&session=0fac5344060c021b21af2d553f69f0fd

Edited by - subside on 2003/10/01 02:22:00
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/01 :  17:15:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det är utrett i Sven Tyrlands exjobb om transmissionslinjehögtalare.

Men du kan gott och väl använda dig av mineralull. Det viktiga är inte exakt om det ena materialet är ytterst lite bättre än det andra, det viktigaste är att du förser rummet med tillräcklig MÄNGD absorption på strategiskt utvalda platser.

Undvik Isover ( f d namnet Gullfiber) det luktar inte så gott. Tag gråaktig stenull istället som är luktfri.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000